|
|
|
|---|---|
|
Senast jag bytte bromsar: skivor och klossar (bak) vill jag minnas att verkstaden satte 90000km till nästa byte. Har precis bytt fromsarna fram men under semestern på en verkstad långt hemifrån. Givaren/sensorn visade 14000km kvar fram men det lät illa och var "metal mot metal" = klossarna slut och skivornas slitna. Fick bytt på "borta-verkstad" men ser nu att räknaren för bromsarna frma står kvar på 14000km - dvs samma som före bromsbytet. Jag antar att det borde programerats till ett högre km-värde vid byte. Vad borde det vara för värde vid nya frambromsar? 90000km där också? Kan jag sätta det själv med något program och i så fall är det bara att programera det nya värdet, eller gör man "reset"=nya bromsar så vet bilen vad det ska vara för nytt värde? Jag antar att fram slits snabbare än bak men har de oliak startvärde eller räknar de bara ner olika fort pga olika slitage? Vilket program kan ajg använda om jag gör det själv och vilken sökväg? Jag har köpt dongel och flera program av programeringsguru olaO - vad säger du eller någon annan? Eller måste jag åka till min hemmaverkstad och be dem koda nya kmvärdet för bromsarna? För långt heifrån för att åka tilllbaka till verkstaden som gjorde bytet och be dem fixa programeringen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| Slitagegivarna byttes säkert vid bromsklossbytet (om inte behöver de bytas) sedan ska det bara vara att göra reset så uppdateras km kvar. | |
|
Ja, de bytte även slitagevarnaren men verkar ha missat reseten. Kan reset göras via någto vanligt bildaotrprogram jag kanske har eller måste jag vill en verkstad? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Jag har alltid nollställt oljebyte, bromsbyte m.m via bilens servicemeny. Tillvägagångssättet vill jag minnas är såhär: Länk Annars finns det klipp på Youtube hur man gör. :-) |
|
|
@Remo Är inte det där för E46? Och jag har E91 automat med stora navin (dock den med hårddisk och utna uppkoppling). Funkar proceduren i dropboxen även för min bil? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Jag gör enligt tidigare inlägg på min 2011 E91 med manuell låda (utan Navi), och det fungerar som det ska i mitt fall. :-) | |
|
Ja, det funkade och jag fick 40000km efter reset av frambromsarna. (före reset stod de på 13000km. Är det standardvärdet som BMW tycker frambromsarnas räknare ska börja räkna från? Trots att jag inte gjorde något med bakbromsarna i menyerna så verkade de hoppa upp från 90000 till 100000km vid nolling av frambromsarna. Är de sammanlänkade? Det finns ju viss logik i att nya frambromsar sparar lite bakbromsar... /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nollställningsvärdet är adaptivt och kan ändra sig över tiden (på samma bil). På min E87 120i fick jag 60 000 km på frambromsarna direkt efter jag tog över bilen från föregående ägare, därefter fick jag 50 000 km på frambromsarna - gissar det reflekterar att jag bromsar hellre än att börja rulla en halvmil före rondeller :-) På bakbromsarna fick jag 70 000 km (har bara gjort ett byte där hitintills). Nej, CBS (Condition Based Serivce) räknarna för fram- respektive bakbromsarna är inte på något sätt sammanlänkade. De nollställs helt separat från varandra. Däremot kan CBS närsomhelt justera (både uppåt och nedåt) återstående estimerad sträcka beroende på ett tiotal olika faktorer som används i algoritmen för att beräkna den estimerade återstående sträckan. Kan ju nämnas att nästan alltid är denna CBS totalt ute och cyklar när det gäller bromsbelägg, är ju inte svårt att gissa att man är extremt konservativ med stora marginaler i den där algoritmen eftersom det gäller bromsbelägg. Detta trots att slitagevarnaren rapporterar vid två tillfällen vad exakt bromsbeläggens tjocklek är (när det är 6 mm kvar går givaren från 0 Ohm till 470 Ohm och när det är 4 mm kvar går givaren från 470 Ohm till Inf Ohm). Så kort och gott, se de där kilometeruppgifterna bara som en kul gimmick - är i verkligheten totalt oanvändbar. |
|
Tackar BMW-slangen - att km-algoritmen är väldigt primitiv/ungefärlig har jag ju noterat - det enda som faktiskt stämt hyfsat var att den räkande ner 100mil på en dagsresa som var knappt 100mil men väldigt då inbromsningar på den sträckan de det mest vat riksväg och motorväg med väldigt gles trafik. Bromskriva kan jag ju mäta med skruvmicrometer och få en uppfattning om och beläggen får man väl försäkta titta på från sidan, då jag helst inte demonterar broms-saker själv - känner mig inte konfident nog att meka sådant själv. Men nu ska det vara ett tag till broms strul. Finns något enkelt sätt att kolla så inte oken kärvar/klossarna liggger kvar mot skrivorna och sliter? Att hjulen rullar lätt och fritt med bilen upphissad och i friläge, är det trovärdigt? (Har xdrive) /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, att hjulen rullar lätt är en bra indikation. Här vill man förutom att bara hissa upp och snurra på hjulet även applicera färdbromsen en gång och sedan provar man att snurra på hjulet igen (med kärvande bromsok/bromsbelägg brukar det vara rejält trögt då). Observerarar man att en fälg har betydligt mer bromsdamm än den andra fälgen (på samma axel) är också en indikation på kärvande bromsok/bromsbelägg. Kännner man att en fälg har någon som helst förhöjd temperatur än den andra fälgen (på samma axel) så är det också en indikation på kärvande bromsok/bromsbelägg - men kan vara hjullager eller liknande också såklart. För de modeller som har Lucas/Girling/TRW bromssystem så kan olika tjocka inner- och ytterbeläggen (dvs de slits olika mycket) skvallra om kärvande bromsar. Det är främst då om belägget som sitter mot bromskolven är mest sliten - det är en bra indikation på att glidpinnarna har börjat kärva. Detta kan såklart även hända på ATE/Teves bromssystem (som också har glidpinnar) men är mycket mer ovanligare. Här är ett klockrent exempel där inre bromsbelägg (överst i bild) var i princip metall-mot-metall medans yttre bromsbelägg (underst i bild) hade nog 8 mm kvar. Länk Glidpinnarna hade rostat fast i sina hål till den grad att det var svårt att se var glidpinnen slutade och bromsokhållaren började. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.