|
|
|
|---|---|
| Jag har en fråga om hur man kan ställa laddströmmen för en BMW X5 50e. Går det att ställa i app i mobilen i steg om vafritt antal ampere, eller vad finns det för andra möjligheter? | |
|
Med antagande att det är samma lösning som för vår 30e så behöver du bekräfta i bilen vilken strömbegränsning du vill ha även om du använder appen. Vet inte om iDrive8 är annorlunda på den punkten. Man får vissa inställningar i appen men vad jag har märkt så behöver alla bekräftas i bilen ändå, så inte så stor poäng att ställa det i appen. Men du kan ställa valfri begränsning i bilen, i steg om 1 A. Alternativet är att begränsa i laddboxen om du använder en sådan. Så gör vi, har max ampere i bilen men begränsar laddboxen med lastbalansering. |
|
| OK. Lite synd om man behöver gå ut i bilen, tycker jag. Men det är inte mitt problem, utan brorsans :-) | |
| Men det går väl i alla fall att stänga av och slå på laddning i appen? | |
| Inte på vår, men kan som sagt inte garantera hur det fungerar på iDrive8. Jag använder appen till laddboxen om jag vill slå av/på laddningen. I bilen kan du välja om du vill ladda nu eller ladda i ett fönster, men om jag ska ändra den inställningen måste jag välja "Bekräfta i bilen" och, som det låter, bekräfta i bilen. :) | |
|
Anledningen till att jag undrar är min bror och jag har en stuga i Härjedalsfjällen och förra året satte jag upp ett 16A trefasuttag där. Jag laddar min Tesla med en Metron kabel Länk I och med att stugan har 16 A huvudsäkringar vill man gärna begränsa laddströmmen, speciellt timmarna efter ankomst, då den ska värmas upp, varmvattenberedaren jobbar för fullt, man kanske lagar mat, m m. Min bror har beställt en X5 laddhybrid, så han kommer också att ladda där (hemma har han en laddbox) genom att låna min Metron-kabel. Vi fåpr väl se om iDrive 8 har mer funktionalitet, annars får han gå ut och göra inställningarna i bilen. |
|
|
Lastbalansering sköter du väl i laddboxen, och inte i bilen? I bilen ställer du väl bara in maximal möjlig ladd-effekt? Är det någon som vet om lastbalanseringen i laddboxen känner av vilket effektuttag man har i det övriga huset, diskmaskin, tvätt strykning med mera? Eller känner den bara av andra eventuella laddboxar? |
|
|
AlexanderK, en lastbalansering känner av den totala förbrukningen (den mäter det från fastighethetens elmätare) och vet också vad laddbox drar, då kan den räkna ut vad som finns tillgängligt för laddstationen och om den kan öka på, eller tvingas dra ned. Flera elbilar kan knorra om de får mindre än 6A laddning, så de flesta lastbalanseringar har det som nedre gräns. Dvs, finns inte 6A tillgängligt mellan husets totala förbrukning (ej inkluderat laddstation) och huvudsäkringen så stängs laddningen helt av. Nockenwelle har ingen laddstation, han har bara ett trefasuttag. I ett sådant finns ingen intelligens. Jag gissar att din brorsa får sätta 6A som gräns och så får ni hoppas det inte går några säkringar. Generellt så har ju de tyska tillverkarna en lägre nivå av interaktion med bilen via appen än vad Tesla har så jag misstänker starkt han får gå ut i bilen och ställa detta. Kanske värt med en laddstation nu när ni är två med laddbara bilar? |
|
|
Precis som Grelle skriver så finns ingen laddstation vid fjällstugan, utan bara ett "dumt" rött CEE 16 A uttag. För mig fungerar det utmärkt, i och med att jag kan starta och stänga av laddningen i appen och även justera laddströmmen den vägen, från 5 till 16 A. Det får nog bli så att brorsan får knalla ut till bilen, om inte BMW löser det genom någon uppdatering. |
|
|
Finns justering i kabeln så bara ändra där "ADJUSTABLE CHARGING CURRENT (from 6A to 16A)" |
|
| Det stämmer, men detjag är ute efter är att kunna plugga in kabeln när man kommit fram, men starta laddningen (och justera laddströmmen) efter att huset fått den ström det behöver. Det vore bekvämt att kunna sköta den saken utan att behöva gå ut till bilen. | |
|
Laddtimer finns väl i bilen. Är sladden satt till låg strömstyrka så brukar (jag känner inte till kabeln i detalj) det ligga kvar även till nästa gång. |
|
| Finns det laddtimer i bilen så kan ju det vara en lämplig lösning. | |
| Sorry, jag kanske skrev slarvigt kring det. Men ja, du kan sätta ett tidsintervall när bilen ska ladda. | |
|
Wiberg, det kan nog ha varit jag som läste lite slarvigt. Med Teslan gör jag på följande vis: kopplar in kabeln strax efter ankomst, men väntar med att ladda. Senare på kvällen startar jag laddning med 5 A (minimum på Teslan). En stund efter att alla gjort sig i ordning för kvällen ökar jag laddströmmen, kanske till 8 A, och så får bilen stå och ladda under natten. Egentligen behöver jag inte öka laddströmmen på Teslan, eftersom den drar från alla tre faserna (samt är så pass strömsnål att jag inte behöver så mycket i batteriet). Med X5:an, som bara laddar från en fas, är det mer önskvärt att kunna öka laddströmmen medan man ligger och sover. Men det får nog bli så att brorsan får schemalägga laddningen samt begränsa strömstyrkan endera i Metron-kabeln, eller ställa in den i bilen. |
|
|
Enklast på X5an är nog att ställa in laddningsfönstret så den laddar på natten och koppla in den direkt så kommer den dra igång laddningen vid den tiden som den får ladda. Och så sätta begränsningen till något lagom. Då kan man göra det när man parkerar bilen och inte behöva pilla på det sen. Funderade på det när dom höjt laddeffekten till 7,4kW, är det fortfarande en fas alltså? Så i praktiken är det svårt att komma upp i den laddeffekten hemma.. |
|
|
7,4 kW kan ju vara enfas 32 A (som är sällsynt på laddstolpar i Sverige) eller två faser med 16 A vardera. Jag har för mig VAG-koncernen levererat någon eller några bilar med tvåfasladdning. |
|
| A6 55 tfsie och lite Mercedes hybrider har tvåfasladdare. Även Volvos senaste. | |
| Ok, låter rimligt med tvåfas ändå. 32A på enfas är ju rätt få som har hemma och hybrider laddas väl nästan alltid bara hemma, tänker jag. | |
|
Ja precis. Det är nog inte så vanligt att man har mer än 25 A hemma och då ska det också räcka till en del annat än att ladda bilen, så 32A enfas är nog sällan särskilt användbart för en laddhybridägare. 32 A enfas har jag stått på ibland. Här i Uppsala hade IKEA det. Det finns även en laddare i ett parkeringsgarage som har 32 A enfas. Teslan har egentligen tre 16 A enfasladdare. I de fall en laddstolpe kan leverera 32 A enfas kombineras två enfasladdare, så att bilen kan tillgodogöra sig 32 A enfas. Det hade jag glädje av i Bergen i somras, där det fanns gratis ström i ett parkeringshus över natten. Förhoppningsvis innebär 7,4 kW max laddeffekt att bilen fått två enfasladdare, som kan endera ta 2 x 16 A eller kombineras till 1 x 32 A. |
|
| För övrigt, skulle det vara så att brorsans bil levereras (han får den senare i vår) med möjlighet till tvåfasladdning skulle problemet vara ur världen. Med två faser är det inga problem att fylla batteriet på en natt, även med laddströmmen ställd till 6 A. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.