AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.592

bilen startar ej, men startknappen lyser upp

Om
6
Omega28
325 cab 2009
Hej
när jag kom ut till bilen igår satte i nyckel och skulle starta på knappen, inget hände. Hör att något klickar till när nyckeln sätts i , startknappen lyser , växel går ej att lägga ur . Är detta något som känns igen
även lämpliga saker att kolla på är av intresse
bolen är en 2008 525d cab E93
mvh Johan
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Börja med att ladda batteri, brukar kunna ge symptom du beskriver.
Om
6
Omega28
325 cab 2009
Hej
jag skall prova det, men när jag var vid bilen häromkvällen verkade batteriet vara ok ,
sen körde jag den på släp till garaget, igår när jag kom till bilen för att felsöka så var batteriet tomt. Det har aldrig hänt tidigare, något måste dragit ur det:
vi kopplade på startkablar och fick upp spänningen till ok värden, allt fungerade igen utan att bilen gick att starta. När man trycker på startknappen så lyser de delar upp som sig bör, så den reagerar på start knappen. felet verkar som om inte P ligger i eller att man ej har foten på bromsen , kan man på något sätt se om dessa givare ger rätt signal ?
Körde igenom systemet med Autocom dignos verktyg , men inga felkoder tyvärr
skall kolla batteriet idag med en testare o se vad den säger
Mät vid startmotorn om den får tillslag när du trycker på knappen, får den ström så är det så enkelt som att startmotorn gett upp..
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, detta ger inte felkoder, det är ju bara givare som står åt det ena eller andra hållet. Dvs du måste hitta "live-data" på detta med diagnosverktyget.
Oklart om Autocom hittar det eller om du behöver något BMW-specifikt program såsom Inpa eller Ista.

Men klassiskt på dessa bilar är att kabelgenomföringen i batteribaljan rostar och ärgar.

mj_mj_mj_mj:s förslag är en bra koll också.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Om
6
Omega28
325 cab 2009
Hej O tack för era svar
jag börjar fundera på om det är CAS modulen som strular, bytte batteri, då det gamla var lite svagt. men fortfarande samma fel, provade att köra startmotorn med direkt koppling den fungerade fint, När man sätter i nyckeln aktiveras spolen som håller fast den, när man trycker på knappen så händer inget, Skall tex spärren för automatlådan släppa när nyckeln förs i? den går ej att ändra läge på. kollar felmeddelandena , har fått att Cas har problem med lite felkoder några ggr , men de försvinner vid reset och blir borta en längre tid trots start försök

Hej,

Så här skrev OlaO:
” Men klassiskt på dessa bilar är att kabelgenomföringen i batteribaljan rostar och ärgar.”

Ditt test så långt tycks styrka det scenariot. Har du kollat?

/Lennart
Om
6
Omega28
325 cab 2009
hej
jag hittade inget i baljan ingen rost osv, Har ju spänning på matarkablarna fram till startmotorn med, Går kablarna av när detta händer? eller kan det vara någon av de mindre kablarna som går av?

Den tänkta kabelarean resp. ledningsförmågan minskar när korrosionen gått tillräckligt långt, så att de tänkta 100-200 A, som skall dra startmotorn, inte kan passera. Men spänning kan kan du ändå mäta. Den är inte något säkert tecken alls när ingen ström samtidigt flyter.

Du skulle dels kunna kolla under batteribaljan. Det är ju i första hand där som salt och sprut riskerar att starta något illvilligt.

Sen kan du göra om spänningsmätningen samtidigt som någon försöker starta bilen. Då bör det visa sig om det handlar om ett rent ledningsfel.

/Lennart
Om
6
Omega28
325 cab 2009
Hej på er
felet är nu funnet och åtgärdat , det var IBS som var trasig. Lite svårt att hitta det felet dock

Bra att det löstes (fast antagligen inte billigt?). Tack för din återkoppling.

/Lennart
bl
2.294
blixten
325i -88
Vad betyder IBS?
Blixten, konstigt att du missat den detaljen, du som hänger här en del. :)

IBS står för Intelligent Batteri- Sensor (eller System). En liten klump på jordkabeln till batteriet (antagligen plus något mer). Håller reda på batteriets status, så att generatorn bara jobbar precis så mycket som behövs. Koldioxid är grundtemat.

Det är det systemet, som kräver all extra handpåläggning vid batteribyte på bilar utrustade med det (i princip alla fr o m viss årsmodell).

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Omega28, bra jobbat och kul med återkoppling!

Lite nyfiken bara, hade du inga som helst felkoder på IBS?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

bl
2.294
blixten
325i -88
lenvib, tack för infon :) Det finns säkert fler saker jag inte känner till.
Om
6
Omega28
325 cab 2009
Hej
Nej inga felkoder som jag kunde utläsa med autocom programmet
Men nu efterhand kanske man skulle misstänkt det, då bilen drog mycket ström, fattar fortfarande inte varför den gjorde det,
Men teknikern på BMW löste blixtsnabbt , så antingen visade det sig i deras fel läsare
Eller så var han erfaren på dessa bilar, men snabbt jobbat av dem
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Aha ok, ja ett BMW specifikt diagnosverktyg såg säkert den felkoden.

Skönt iallafall att det löste sig!

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.