AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.345

Hur vet navigationen vart jag ska åka?

Säkert en jättedum fråga men det har hänt ett par gånger nu att jag sätter mig i bilen för att åka någonstans och då vet bilen redan vart jag ska (dvs det står som föreslaget resmål i naven).
Nån som vet hur det går till?
(En sak är att den föreslår att jag ska till jobbet på morgonen, eller att jag ska åka till platsen för en kalenderhändelse men nu menar jag andra tillfällen).
Teslan jag hade tidigare lärde sig mitt körmönster men i BMWn har det hänt även när jag ska åka till platser dit jag inte brukar åka.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vad gäller det för bil?
Har du "googlat" på destinationerna i förväg?
Det är en iX.
I just det här fallet var det svärföräldrarnas hus så nej inget google.
Jag fattar ju att förklaringen troligen är något enkelt. Jag kan bara inte komma på vad det kan vara. :)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Skrivit in i någon kalender vart du skall åka eller liknande?
Troligtvis kollar BMS-appen (eller i bilen) andra relevanta datakällor, och skickar över relevant information till bilen. For your convenience.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Din telefon är synkad med bilens bluetooth. Sannolikt har du information någonstans i mobilen att du skall åka dit.
Den är ju duktig på att se mönstret att jag kör till arbetet vid ca samma tid på vardagar. Kan det vara så att du åkt till svärföräldrarna några gånger vid ca samma tid på kvällar eller helger och att bilen har flera vanor den håller koll på?
TZ
14
TZH
Z4 M40i 2023
X4 20i 2023
Det är ju Siri i din telefon som håller koll på dina rutiner och synkar mot bilen via Blåtand. Stäng av Siri och rensa historik så ska du se att inga reseförslag kommer!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fast jag tycker det är lite gulligt att bilen talar om vart jag ska åka. Lite mysigt liksom...

Den som inte tycker om att bli beteendespionerad på kan ju sluta använda bil med gps, sluta använda smarttelefon, sluta använda google och för övrigt windowns också för den delen.
Tack för alla svar.

Jag gillar också att bilen tipsar om vart jag ska åka. Så jag vill ju inte att det ska sluta. Måste bara lösa mysteriet så att jag kan lägga det bakom mig. :)
Håller med om att telefonen på något sätt är det troligaste. Ska göra lite tester med kalendern etc och se vad som händer.
@TZH, även BMW (i alla fall min årsmodell 2021 med iDrive7) håller koll på vanliga färder utan hjälp av mobilen. (Min Android-mobil ger mig inga förslag på destinationer.)
Det finns ett val man kan neka under inställningar/dataskydd om man inte vill att bilen lär sig och ger förslag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.