|
|
|
|---|---|
| Hej! Tänkte fråga om lite råd här. Har haft min 520D -12 på verkstad pga turbohaveri i vintras. Beställde utbytesturbo från AUTODOC. Så här i efterhand kanske inte det klokaste valet. Nu när turbon är bytt så trycker den ur sig olja mellan turbo och grenrör(!) samt att den svartryker. Alla packningar är givetvis bytta. Vad ska jag börja kolla? Verkstaden har gett upp och har dåligt med tider och säger att det kommer ta tid om dom ska fortsätta. Var ska jag börja? | |
| Jag menade att den blåryker. | |
|
Några frågor 1) Hur har du och verkstaden fördelat ansvaret för det här? 2) De är ansvariga för felsökningen och identifieringen att turbon var trasig, men du tog ansvaret att köpa in en ny turbo som de installerade? Stämmer det? 3) Är felet att den nya turbon inte fungerar bra, eller att den verkar ha installerats felaktigt, eller att den inte alls var felet? 4) Är problemet att verkstaden inte är intresserad av att utreda fråga 3 och du har inte kunskap nog att ställa diagnosen själv? |
|
|
Grelle: Jag hade redan beställt turbon, så jag köpte jobbet så att säga. Tanken från början var att jag tänkte byta den själv. Men då jag fick höra att den måste programmeras in med dator så valde jag att leja bort hela jobbet. Bilen har gått nästan 35000mil så jag ville hålla ner kostnaderna. Den gamla turbon var sopslut så den var felet från början. Verkstaden har varken tid eller intresse verkar det som. Så därav ska jag kolla lite själv vad det kan vara. Är inget proffs, men har fixat det mesta själv under alla tidigare år. |
|
|
Så du är ansvarig för felsökning och diagnos och bad dem byta turbon. Nu har verkstaden gjort det och då är det ändå fel? Dvs, det är inte verkstaden som har monterat den nya turbon fel? Att verkstaden inte har "intresse" beror kanske på att de inte har blivit ombedda att göra en uppgift de kan ta betalt för. Eller tackar de nej till att genomföra en betald felsökning kring vad som är felet, för det var alltså inte turbon som var (enda) felet. För om de har monterat fel så borde det ju vara ett reklamationsarbete vi diskuterar. |
|
| Grelle, Whatever. Jag bad inte om konsumentupplysning, utan frågade om vad som kan tänkas orsaka felet som gör att den trycker ur sig olja i flänsen mellan turbo och grenrör. | |
| Kan vara så att oljereturröret från turbon till tråget är igensatt. | |
| seamaster, den tanken har slagit mig också, men borde den inte då trycka ur sig på avgassidan eller laddtryckssidan? | |
| Svårt att veta vilken väg oljan tar. Jag hade nog börjat med röret om det inte är allt för bökigt att få bort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.