|
|
|
|---|---|
|
Jag får inte bukt med mina vibrationer på min e61 2009. Håller på att bli knäpp! Dels vibrerar det lite när jag bromsar i låga hastigheter, typ 60km/h, men slutar under 50km/h. Och dels har jag vibrationer som kommer och går i motorvägsfart, 90-110km/h. Vissa dagar känns det helt bra, andra dagar känns det mer. Det känns endast i ratten, inget i rumpan eller övriga bilen. Det liksom slår höger/vänster. Saker jag har bytt: - Alla fyra länkarmar fram - Bromsok fram - Bromsskivor, klossar fram - Styrled Skaket är lika med vinter och sommarhjul. Har balanserat om dessa också, samt skiftat runt dom bak/fram. Jag tror inte på att däcken orsakar detta... Vad mer kan jag ens byta? Får väl boka tid på BMW för felsökning, men känns tråkigt... Kan bussningar bak påverka så det skakar i ratten? | |
|
Förtydligar bara att vibrationer i motorvägsfart är inte när jag bromsar, utan normal körning. Har även bytt hjullager fram båda sidor kom jag på. |
|
| Det kan vara styrväxeln som glappar. Finns på skroten till bättre pris än hos bmw. | |
| Dåliga/slut stötdämpare? | |
|
Om det hjälper någon i framtiden så verkar ena navet fram, som monterades av en tredjeparts verkstad i somras ha varit vint... BMW's toleranser är väldigt strikta tydligen. Fick iaf ny skiva (som hade slagit sig rejält) och nav gratis av dom nu, så får vi se... Kan kanske vara värt att använda originaldelar på såna här saker, med hårda toleranskrav. |
|
|
Skulle tippa på obalans i fälgen. Kan vara så enkelt att det fastnat en sten någonstans. Mitt tips är att balansera om däcken och be dem göra det noga. Vibrationer vid inbromsningen lär bero på att bromsskivorna slagit sig och det räcker med att de slagit sig å så lite så skakar det i ratten. Det är liksom lämpligt att alltid börja med det enklaste och det behöver alltså inte bara vara en sak som är dålig. Bilen är trots allt 14 år gammal. |
|
| Tack för tipsen, men det är bra att läsa tråden innan man postar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.