|
|
|
|---|---|
|
Har fått en punktering som inte gick att laga vilket slutade med att däckfirman föreslog att byta till ett skapligt begagnat däck eftersom vintersäsongen snart är slut och alla vinterdäcken behöver bytas till nästa säsong. Bilen är en vanlig bakhjulsdriven 520d f11. Det blev ett begagnat Nokian WR D4 225/45/17 ej runflat som ligger höger bak med ca 5-6 mm mönsterdjup. Vänster bak ligger det ett Nokian WR A4 225/45/17 runflat med något mindre mönsterdjup, kanske 4 mm. Det är olika mönster på D4 och A4. Jag har kört 10 km och inte märkt någon skillnad på den korta sträckan. Frågan: finns det någon uppenbar nackdel med kombinationen ovan? Tex säkerhet. Tex att det skulle kunna bli någon skada på drivlina eller något annat. | |
|
Har varit i liknande situationer och alltid fått rådet att aldrig mixa run-flat med vanliga. Det är rätt stor skillnad på stommarnas uppbyggnad och hårdhet. Du märker ingen skillnad vid ”normal körning rakt fram” men skillnaderna blir desto tydligare i nödsituationer som undanmanövrar eller vid sladd på halt underlag. Eller vid andra oförutsedda händelser. Och det är ju just där ett däcks verkliga prestanda kommer till sin rätt. Om du har möjlighet, varför inte byta alla däck nu istället för att vänta till hösten? Slitaget till dess lär ju bli minimalt. Det är väl främst på bilar med 4WD som kan få problem med drivlinan om man blandar olika däck med olika mönster och slitage men din bil verkar vara RWD så det är nog inte främst mekaniska risker det handlar om för dig. |
|
|
En 520d är iofs inte kapabel till särskilt mycket annat än vanlig körning så jag tror inte risken är så stor. Självklart ska man inte mixa run-flat med vanliga däck men det är ju under förutsättning att "du vill behålla optimal körbarhet, prestanda och säkert enligt de högt ställda kraven hos BMWs fabriker" och det är ju inte säkert att TS bryr sig så mycket om eftersom 520d mest är en bil som används för att frakta sig från A till B. Själv skulle jag byta alla fyra till däck av hög kvalitet enligt de specifikationer som gäller för modellen. Men jag kanske ser annorlunda på min bil - exempelvis så använder jag mina bilar för 1-2 glädjeturer på Autobahn varje år och det kanske inte TS gör och därför inte har behovet att behålla "optimal körbarhet" o bla bla... Dock bör ju TS vara beredd på att konstiga däck-kombinationer kan göra bilen mindre värd när den ska säljas eftersom en köpare ser att du inte har kostat på lämpliga eller ens lagliga däckskombinationer och det kan ju ge en misstanke om att du snålat in på service och annat nödvändigt. |
|
|
Svaret borde vara att varför vänta till nästa säsong. säkrast borde vara att köpa nya däck nu (förhoppngningvis till bra pris). Det är inte rekommenderat att blanda RFT och vanliga framförallt inte på samma axel. Säkerheten är det som ev. blir lidande. Alexander K...läs igen...det gäller vinterdäck som ska bytas till nästa säsong. |
|
|
Ok, tack för synpunkt. Anledningarna till att inte byta alla nu är att man här i syd nog kan lägga på sommardäcken om bara 1-1,5 månad och sedan ska vinterdäcken ligga i garaget till november. Tänker att man får fräschare däck om man köper i höst. Det andra skälet är att fyra sommardäck behöver bytas i april vilket är 10 000 kr. Kan jag skjuta på uppåt 10 000 kr för vinterdäck till hösten så är det trevligt. Eller så är däck ännu dyrare till hösten med nuvarande prisökningstakt. Hm... Good Year sommardäck 245/45/18 hamnar på 2600 kr stycket monterat och klart. Det är ett säkert kort. Firmans budgetalternativ för sommardäck är ett däck som heter Point S, skulle hamna på 1800 kr per däck. Enligt firman inget dåligt däck men jag har inte hört talas om märket. Någon som har erfarenhet av Point S? Är de acceptabla? |
|
|
Det absolut sista du skall spara in på är däck, särskilt på en bil som BMW. Det är den enda kontakten du har mot vägytan och det skall samtidigt kunna pumpa bort vatten från spåriga svenska vägar och kunna stanna bilen på så kort sträcka som möjligt. Dessutom är det trevligt med ett tyst däck med bra rullmotstånd som ger lägre förbrukning och god komfort. Skiljer det inte mer än 800kr lär du ha tjänat in de pengarna på längre sikt då premiumdäck dels slits betydligt mindre men framförallt fortsätter ge prestanda även efter ett par säsonger. Har vid olika tillfällen fått olika no-name däck på bilar och aldrig blivit nöjd. Man får vad man betalt för som det heter. |
|
| Om du inte har några långkörningar till fjällen inplanerade, utan mest körning ToR jobbet i 50-70 knyck, så hade jag i ditt ställe avvaktat lite med däckbytet. Vet man om att ett däck inte är optimalt kan man ju anpassa sin körning. Känn efter lite mer hur det funkar med det bytta däcket. Visst är det bästa alternativet att byta alla 4 däcken, men det kanske inte passar plånboken just nu. | |
|
Skulle själv inte väntat men det handlar dessvärre ofta om hur den egna plånboken är anpassad för oväntade utgifter. Du säger att det ligger ett inköp av nya sommardäck framför dig och att du ändå tänkt att köpa nya vinterdäck till hösten. Så med det i åtanke skulle jag i ditt ställe fortsätta att köra så som bilen är bestyckad nu MEN med lite extra försiktighet med tanke på de olika däcken bak. Det bör väl inte vara nån fara vid vardaglig körning men det är när "det skiter sig" som allt får bekänna färg. Och med det sagt så skulle jag personligen inte köpa några no-name däck till mina bilar. Men än en gång, det hänger så klart på vad den egna plånboken mäktar med. Men jag förstår att det är surt att se utgifterna komma slag i slag. Gjorde för skojs skull en koll vad det skulle kosta att köpa nya sommardäck till sjuan och jag kan väl inte säga att jag hoppade högt av glädje direkt. Runt 20 tusen för 4 däck, inte skoj för mig heller.... Men som tur är kan jag vänta till nästa sommar. Och börja "spara" redan nu. Men om dom fortfarande kostar 20 eller mer eller kanske tom mindre då är ju omöjligt att veta idag. Men den dagen den sorgen. Så kör du vidare men tänk på att det kanske inte är optimalt med grepp i vinterdäcken och lägg de extra pengarna till våren på att köpa vettiga däck :-) Niklas Fransosen |
|
|
Nu har jag kört ett tag och jag kan inte märka någon skillnad på bilens beteende som kanske skulle kunna vara en följd av olika däcktyper. Normal körning. Så jag kör så här fram till sommardäcksbytet även om jag inser att det inte är optimalt. En förklaring till "punkteringen" skulle kunna vara felaktig hjulinställning bak. Mina sommardäck bak är avsevärt mer slitna på insidan, under tillåtet. Finns en del trådar om detta. Vid länkarmsbyte fram nyligen bad jag om en hjulinställning. Det fastnade på att de inte fick loss bultarna bak. Verkstaden menar att man måste skära loss och byta minst bussningarna. I värsta fall hela bärarmskonstruktionen. Vad är rimlig tidsåtgång för att ta loss och byta bussningarna bak när det sitter fast? Jag fick en i-värsta-fall-prisuppgift på uppåt 10 000 kr. Jag undersöker nu detta mer innan jag tar det anbudet. |
|
| Vad är det för verkstad? Bmw, Mecanum, Meca eller vad? som vill ha tiotusen? | |
|
Kolla på vad däcken kostar från Tyskland. Man kan spara många sköna tusenlappar. Här finns tex fina däck Goodyear-för dryha tusenlappen inkl. frakt; Länk |
|
|
mejiro: Lägg på en 1200 spänn för montering och balansering. Och så får man hoppas att däcken inte är 2.a sortering. Har handlat där en gång. Mina var ovala på 2-3 mm. Vilket inte går att balansera bort så klart. Däckhandlaren är inte intresserad av returer. |
|
|
Nu är hjulinställning gjord på en annan verkstad. De fick loss det utan större problem och inga bussningar eller länkarmar behövde bytas. 10 000 kr var i och för sig ingen riktig offert och ett värsta-fall-scenario om man skulle behöva lägga många timmar på att få loss nr 12 och byta bussningar i den, som jag fattade det. Länk del: 33326780070 Den andra verkstaden är ansluten till Mekonomen och jag har tidigare goda erfarenheter av den. |
|
|
Jag köper alltid vinterdäck på våren och sommardäck till hösten! När jag jobbade med däck så sålde vi alltid ut däck för "fel" säsong för att frigöra plats på lagret och för att kunna ha färska däck på lager! |
|
|
Hej Vad säger panelen om att blanda sommardäck med en stjärna och inte. Bakdäcken 275/35/20 PS4S* fram 245/40/20 PS4S (utan *). Tydligen skall * vara finjusterade för rullomkrets, jag har haft Michelin ps4 på förra bilen och riktigt fina däck samt att jag fick ett bra pris. |
|
|
på en rwd hade jag inte brytt mig om * |
|
| Håller med Löwet. | |
| Sorry kanske var otydlig, det gäller 640I X-drive. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.