|
|
|
|---|---|
|
Oljelampan lyser rött under 1000 varv och sedan slocknar direkt när motorn överstiger 1000 varv. Har haft detta problem och använt bilen normalt under 3 månaders tid utan att det påverkat bilens körförmåga. Vad kan detta problem bero på och hur bör man felsöka detta? | |
|
Det låter som nån sensor som inte fungerar tillfredsställande men det är ju svårt att avgöra. Antingen så läser du ut de ev felkoder som kan finnas. Carly är ett verktyg som är helt OK för eget bruk. Eller så åker du till en verkstad som kan hjälpa dig med både felsökning och åtgärd. Själv skulle jag inte åka så mycket med bilen om det var min bil. Tips på bra verkstad i Stockholm, om du bor här, är Danviks Bil på Norrtullsgatan. Niklas Fransosen |
|
|
Första kollen borde väl vara motoroljenivå? Eller är det en sån där rackare utan oljesticka? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för den snabba responsen. Oljenivån är där den ska vara. Bilen har blivit felsökt med dator utan att några felkoder dykt upp. Tycker det är märkligt att den enbart lyser under 1000 varv.. Mest troligt att det är en sensor/kontakt? oljetrycksmätaren är även bytt nyligen för att tillägga. |
|
| Antigen så är det så att du HAR för lågt oljetryck och därför lyser lampan. Du har väl rätt oljekvalitet i? Eller så har du en oljetryckskontakt(sensor) som är defekt. Det är mina gissningar ;-) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur långt har bilen gått och hur långt serviceintervall? Du har en 2006 så då har du säkerligen en N52B25-motor i din bil, det finns fall där kamaxellagren/lagerytorna på kammen blivit slitna och orsakat fluktuerande oljetryck och därmed tända lampan (mer märkbart vid låga varv). Ett ovanligt fel men hänger troligen ihop med för långa serviceintervall och igensatta oljekanaler till toppen och ett resultat är för dålig oljefilm och för hög värme. |
|
Kan nog hålla med Westerlund, slitna lager till kamaxlarna är inte helt uteslutet. Bilen servad ordenligt? Dom där 3000 intervallerna är oftas för långa enligt min mening, eller om bilen bara ha gått korta sträckor under flera år är ju inte heller så gynnsamt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.