|
|
|
|---|---|
|
530e xdrive msport 2023 Lite frågor. 1. I början när jag hade uppe stora kartan så gick kartan upp i helbild efter ca 30 sekunder. Nu så har jag de där 2 sidorna uppe hela tiden, varför försvinner dom inte så jag har karta på hela displayen? Jag kan ju se kartan fadead bakom. 2. Helt jäkla omöjligt att kliva ur bilen när den är igång, den stänger av sig hela tiden, jag vill att den ska vara på. Jag har provat klicka ur valet att bilen ska stängas av när ingen är på förarplatsen under inställningar/dörrar 3. När jag går ur bilen för att öppna bakdörr eller bagage så är dom alltid låsta så kag får vända tillbaka till förardörren och klicka på öppna knappen. 4. Jag är nu inloggad med min profil och den är kopplad till nyckeln, sen har jag ”Gäst” som går på andra nyckeln, är det möjligt att skapa en till användare med bmw-id eller kan man bara ha 1 ? 5. Finns ett val med ”motorljud”, är det något som ändras på riktigt eller är det bara fakeljud från högtalarna man ändrar? | |
|
Hej, 1) Inte säker på exakt vad som händer för dig, men testa att dra idrive-vredet åt vänster eller höger om du fått upp en meny så borde den släcka menyn. Typiskt om man är i kartläget så kan man vicka vredet höger/vänster för att komma åt valen på "kanterna". 2) Vad jag vet så går det inte att ha kvar hybridbilarna i körläge när du öppnar dörren, men kanske finns någon inställning som jag missat. 3) Det ska finnas inställningar under Lås och dörrar (eller vad det heter) där du kan välja hur den ska låsa och låsa upp dörrarna. Blir lite olika beteende beroende på vad du har ibockat där. 4) Det finns lite begränsningar i iDrive7 som dom tagit bort på iDrive8 hur man kan koppla profiler till bilen och nycklar. Jag tror inte att du kan ha flera BMW-ID kopplade till samma bil på iDrive7. I så fall får du logga in med samma BMW-ID på två telefoner och koppla båda nycklar till samma BMW-ID, men det blir ju inte exakt samma sak.. 5) Inget som ändras när du ändrar den inställningen förutom vad som spelas upp i högtalarna. På ICE-bilar så öppnas dock spjället i avgasröret i sportläget vilket jag tror fungerar likadant på hybriderna, så lite annat avgasljud kan det bli i sportläget. |
|
|
1. Du har split screen på din skärm. Vrid vredet åt höger, och bocka ur alternativet "Split screen". Sen får du karta över hela skärmen. 2. Tror det är så med el-bilarna. Det är lika på min I3. 3-5 Ej säker. |
|
|
Kanske ytterligare ett tips om kartvisning över hela skärmen: Välj Map/Inställningar/Karta/Förenklad (visning eller vad det står) Åtminstone i G22 iDrive 7 försvinner sidomenyerna efter några sekunder. (4) Utan att ha provat är jag rimligt säker på att du kan skapa fler profiler i bilen kopplat till ett annat Connected Drive konto. Då borde det gå att koppla den andra nyckeln till den, men det har jag inte provat. Det jag vet är att Gäst-profilen har eget minne för åtminstone ljudinställning. Osäker på stolsminnet via knapparna men senaste inställning (som Gäst lämnar stolen i) tror jag växlas med nycklarna. (5) I min G22 ändras ljudet utanför bilen (om det är det du är ute efter och öppnar ljuddämparspjället). BimmerCode kan stänga av fake-ljudet i högtalarna. Sedan får ju erkännas att även ljudet från avgasrören är "designat". |
|
|
1: Förenklad var lösningen, tack. Hur kan jag missat den? Jag trodde nog det hade med symboler på kartan att göra. 2: har hittat en lösning, om jag har den i P och sätter på Sport, sen trycker ner gasen till kickdown så motorn startar upp så kan jag gå ur bilen när den är på. 3: valde i menyn att dörrar ska låsas upp vid avstängning, och sen att bilen ska stängas av vid urstigning. Det är de minst smärtfria i pest eller kolera situationen. 4: Jag gjorde ett bmw-id till frugan och loggade in och kopplade nyckeln, funkar perfekt. 5: kanske inbillar mig med motorljudet men tror det låter mer på utsidan. Lite oklart. |
|
|
Haha, då hade jag fel på nästan alla, bra gjort av mig. :) Det där med BMW-id och nyckel var lite intressant, tyckte jag fick förklarat av BMW att det inte fungerade så på iDrive7-bilar. Men det innebär alltså att ni kan fjärrstyra bilen båda två via varsitt ID på varsin telefon? Då kanske det är nåt vi borde fixa också. |
|
|
@wiberg, vi har inte lagt in bilen i hennes ID, hon har inte ens appen på sin telefon. Utan jag skapade ett id till henne, med bild och lite sådana grejer. Sen loggade jag in henne i bilen, så då står det hennes namn, visar hennes bild och alla inställningar i bilen kopplas till henne, så slipper jag lyssna på kärleksfavoriter och ha lila stämningsljus. |
|
|
:) Ok, men om du kommit så långt så borde det kanske funka att lägga in bilen i hennes ID också? Eller så är det där som det bråkar för iDrive 7 vs 8.. Vi vill båda ha bilen i vår app så att det går att förvärma när man ska använda den, och då fick vi informationen från BMW att det enklaste är att använda samma BMW ID och logga in på det från två telefoner. Men då får jag stå ut med lila ljus också. ;) Måste testa detta med motorljudet via menyn om det öppnar spjället, jag trodde att dom hade separerat spjället och fejkljudet och att dom gick på olika saker men det kanske hänger ihop mer än jag tror. |
|
|
RStorm, förstår jag rätt att ni kunde koppla var sin fysiska nyckel till var sin profil? Texten i min handbok (G22 iDrive7) kan tolkas som att bara EN nyckel kan kopplas och EN Digital (mobil-)nyckel alt "KeyCard": Eller så menas det att både en nyckel och en digital nyckel kan kopplas till samma profil? Jag kan i alla fall inte koppla 2 nycklar till min profil. Från handboken: "Fordonet kan ställa in sig på föraren, redan när det låses upp. För detta ändamål kan en fordonsnyckel och en digital nyckel tilldelas igenkänning av en förarprofil." 3 personliga profiler skall kunna skapas (förutom Gäst) |
|
|
@BMW21 Vi har gjort 2 profiler, varje profil har sitt eget BMW-id. Sen har vi kopplat varsin nyckel till varje profil. Funkar kanon. Men det är bara jag som har lagt in bilen i BMW app. Jag har ej försökt lägga in bilen i frugans app/id. Det sa säljarn att de inte gick. Men såklart ska jag testa när jag har tid. I volvoappen kan man bjuda in profiler till bilen, där har vi båda tillgång till volvon i varsin app med olika id. |
|
|
Jag har en till fråga. Jag har 2st mobiler uppkopplade, den ena är uppkopplad via trådlös CarPlay och den andra är uppkopplad via bluetooth på vanligt vis. Den som är uppkopplad vanligt har ALLTID lägsta volym på ringsignalen när jag går ur bilen, vilket har resulterat i många missade samtal. Hur fixar man detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.