AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
863

Vinterdäck G11/G12

Hej,

Behöver vinterdäck 18" till en 730LD. Den har 245/50-18 på sig idag.

Finns det någon rekommendation från BMW vad som bör användas eller är det bara att skicka på Nokian Hakka R5? Och Runflat eller vanliga?

Mvh Peter
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Europeiska friktionsdäck med hastighetsklass H eller V, det är vad bilen är byggd för, nordiska ”suddgummin” ger i alla fall jag personligen inte mycket för.
Runflat eller ej kan diskuteras, min uppfattning är att RFT knappast tillför något gott när det gäller däckens köregenskaper, men den dagen man får punka överväger fördelarna säkert nackdelarna

BMW CS #5139
bl
2.294
blixten
325i -88
Europeiska vinterdäck är inte mycket att hurra för jämfört med nordiska. I vilket fall inte i svenskt vinterväglag.
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Har haft Hakka R3 och Hakka R5 har blivit säkert bättre på flera olika punkter.
Skippa Runflat och så får du mkt bra vinterdäck R5.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej jag har en 530d GT som har likadana fälgar och däck som din bil. Till min bil rekommenderar BMW Sottozero 2 RFT och jag har alltid kört med dessa, funkar fint.

/M

Mina bilar: Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har en F02 750 Li och kör 19 på vintern. 245 fram och 275 bak. Har Hakka R3 och min däckskille ville under inga omständigheter montera Europeiska friktionsdäck. Jag bor i Stockholm och har inte haft några som helst problem med dessa. 3 säsonger tror jag dom varit med.

Kanske att dom släpper en smula lätt vid lite mer frikostigt gaspådrag men det är ju en hel del kusar och vridmoment som ska ner i backen då ;-)

Så Hakka R3 eller senare skulle jag säga. Skippa även RunFlat!

Niklas

Fransosen
Tackar för svar!

Har bett "däcknasarn" kolla Hakka R5 och Conti Viking contact 7 som alltid får fina betyg.

Orginalfälgarna har som sagt 245/50 och det är väl det jag bör köra även på vinterdäcken?

Kollar även på ett par AEZ på blocket som suttit på en 530e 2023 G31. 245/40-19 på dessa. Passar dessa fälgar rakt av ok med ET och sånt på en G11? Tänkte då ha dessa på sommaren då de är fina.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
I normalfallet brukar det vara lite smalare däck på vintern. Och även nån tum mindre storlek.

Jag kör samma dimension på vintern som på sommaren vad det gäller 19-tums rekommendationen från BMW men det var för att jag hade en staggered uppsättning 19 tummare över.

På sommaren kör jag 21....

Kan inte svara på om fälgar från G31 passar på en G11 men vet att det inte funkade mellan f11 och F01. Det har med ET att göra och jag är inte riktigt begåvad nog att förstå detta med ET :-D

Har förresten just Conti Viking däcket på min vardagsbil (ej BMW) och tycker dom är riktigt bra.

Fransosen
Jo
28
JonasHHH
BMW 730dL xDrive -16 (G12)
Jag har en G12 730Ld sedan några år tillbaka och kör med 19 tums nordiska Hakkapeliitta. Bilen går riktigt bra med dem och jag hade aldrig kört med europeiska. Har kört med nordiska vinterdäck i säkert 15 år nu och är förbluffad hur bra de är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.