AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.526

F30 lång tid att nå arbetstemperatur 2015

Visa användare
7
Bjarv
320D-15
Hej, har en F30 320 D N47 motor som tar för evigt att nå arbetstemperatur(100 grader) jag kan köra 25 km i sportläge och ändå har den fortfarande inte nått 100 grader. Min pappa har en Mercedes S klass med en 3.0 liter diesel motor som når arbetstemperatur 4 gånger snabbare även fast motorn är större. Bilen har strax under 8000 mil så det är ingen hög milare, men vad tror ni de kan bero på? Gissar på termostaten men ni får gärna komma med tips. Tack för svar:)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ju februari nu, så vinter. Utgår du ifrån en kallstart i minus -5 eller normala sommarförhållanden?

En hyfsat modern 4-cylindrig diesel är så energieffektiv att den blir inte driftvarm lika snabbt som en äldre och större motor. Skulle behöva lite mer om hur lång tid det tar för den att bli varm och i vilka förhållanden för att avgöra om något är fel. Du utgår från en oljetempmätaren när du ”mäter”?
Visa användare
7
Bjarv
320D-15
Hej, tack för svar. Det tar väldigt lång tid på sommaren också jämfört med andra bilar, inte lika lång tid som vintern såklart men ändå hyfsat lång tid. Jag utgår från 3 punkter, olje temp mätaren, att det tar lång tid att få riktigt varm luft i kupén och att jag känner en annan som har en N47 som motorn snabbt blir varm på. På sommaren tar det ungefär 15-20 km för att nå optimal arbetstemperatur(100c), brukar frysa hela vägen när jag åker men när man åker med pappas S klass också 2015 är den varm i kupén efter några km.
Visa användare
7
Bjarv
320D-15
Det med varm luft kupén menar jag att de kommer varm luft såklart efter några km men för att det ska bli riktigt riktigt varmt när man har på 28 grader kan de ta 10-15 km och det blir bara så varmt när oljan är 70-80 grader vilket tar 10-15 km för att nå.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, om det går långsammare än andra N47 så tyder det ju på ett fel. Termostaten är en lågoddsare.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Hur är det med vattentemperaturen? Hur lång tid tar det för att komma upp i temp?

/Kent
Visa användare
7
Bjarv
320D-15
Hej Kent, tack för svar. Tyvärr kan man inte se vattentemperaturen utan det är endast olje temperaturen man kan se, har en OBD skannare som jag får testa och kolla med, men eftersom det tar lång tid att få varm luft i kupén så gissar jag på att den också är lika kall.
Dr
26
Dr. Mabuse
Tesla Model3 -22
Det skulle kunna vara termostaten som läcker, så måste _hela_ kylsystemet värmas upp, inte bara motorn.

Det skulle kunna vara dieselvärmaren som inte går igång?
Visa användare
7
Bjarv
320D-15
Har också misstankar att det är termostaten som läcker, tar för evigheter att få bilen att bli varm. Om du menar dieselvärmare/kupévärmare så har inte bilen en sån. Har bokat tid hos BMW för broms byte så skrev att dom skulle undersöka det om det inte är normalt på dessa motorer. Måste typ köra 30 km för att den ska nå arbetstemperaturen helt, helt sjukt man blir less över att frysa i över 10 km…
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Har du provat att ha värmen och ac avstängd första 5-10 km? Om inte testa. Slå på max värme efter 5-10 km. Om det då kommer värme, men avtar efter en stund, kan man misstänka termostaten. Gör själv så, på min diesel 4:a. Annars tar det evig tid.
Visa användare
7
Bjarv
320D-15
Det har jag faktiskt inte testat, ska ut å köra imorn får testa då. Tack för tipset
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Min n47 420d utan motorvärmare uppför sig likadant. För att oljetempvisaren ska stå rakt upp så behöver jag köra ca 30km vintertid. Kupevärme får jag igång relativt snabbt, max inom 5 min så blåser det någorlunda varmt.
Visa användare
7
Bjarv
320D-15
Var ute och körde idag, runt 3-4+ grader hade fläkten helt stängd och oljetemperaturen bara flög upp till 80-90 på 10-15 km… den som gav tipset till att testa stänga av fläkten tack för tipset. Enda jag märkte var att när jag satt på fläkten på Max vid 28 började temperaturen sjunka lite igen???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.