AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.126

M3 - Vilka är de tre stora jobben som bör har gjorts på en begagnad E46?

Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
När jag läser om begagnade M3 A46 så skrivs det ofta om att "de tre stora" är gjorda, vilket åsyftar tre viktiga saker på bilen som måste kollas eller fixas innan köp.

Men vilka är då dessa tre saker?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
E46?
Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
Såklart. E46 heter den.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
1) bakaxel infästning ?

E9-Coupe Register Sverige
Global E34 M5touring Registry
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
2 vevstakslagren?

/Kent
3) SMG II låda & koppling?
Ha ha, om du tror att det räcker med 3 viktiga saker:) Här ska du få 3 att börja med.
1 svensksåld
2 servicebok
3 att toppen inte är sprucken

vevstakslagren är väl mera s65 o s85
skippa smg och om 2ans växel (vanligast) på man låda är svår att få i.
Diverse missljud mm mm
Rost såklart, det är ju en e46;)

Lycka till

EB
S54 var ju de första som fick problem med vevlager och de tidiga återkallades, dvs exakt samma problem med S54/S65/S85 :)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Svensksåld eller import är inte direkt viktigt, det viktigaste är hur väl den är omhändertagen inte dess ursprung.
Topparna spricker inte på S54, vet inte vart du har fått det ifrån. Och jo, vevstakslager-fenomenet hade sin början med S54 även om det inte är så stor grej som många på internet får det att verka. Bra varmkörning innan man gasar så håller lagren 10K mil utan problem och att byta kostar 2-3K och en dags arbete.

- Infästningarna till bakvagnsbryggan, alla karosser kommer spricka p.g.a. utmattning förr eller senare om det inte åtgärdas. Kör man som en pensionär är det inget problem dock, SMG-bilar drabbas värre.

- Vevstakslager, när blev de bytta senast? Kan vara skönt att byta om status är okänd. Kostar 2-3K om man gör det själv men 10-20K om man lämnar bort det. Bilar tillverkade innan mars 2002 hade M11 skruv som kan återanvändas medan dom efter hade M10 som bara kan användas en gång, i båda fallen hade jag bytt till ARP iallafall.

- SMG II kan vara strulig och det är inte bara 1 sak som kan vara orsaken. När växellådan fungerar är den rätt bra men fallgroparna är för många (givare, hydraulikpumpen, fjädrar...) så jag hade satsat på en manuell.

- VANOS kan drabbas av att skruvarna som håller dreven skruvar upp sig själva, men det kanske bara var ett problem på S54:orna som satt i Z4 M (annan typ av skruv). Däremot brukar naven som driver oljepumpen till VANOS spricka och öronen lossnar. Orsaken är att toleransen är för stor från fabrik och det blir materialstress i de gjutna naven. Oljepumpsskivan kan borras om till 10 mm istället för 11 mm vilket löser problemet, om inte ett av öronen på navet redan har gått av.

- Glidskenan på höger sida (passagerarsidan) till kamkedjan brukar nötas ned med tiden så hörs en litet oljud från kamkedjan är det troligen det som är problemet. Inget avancerat eller dyrt att åtgärda.

- Högtrycksröret (bockad stål) till VANOS kan med tiden utmattas och spricka, förebyggs genom att byta till en stålomspunnen slang.

- Plastnippeln till överflödesslangen i kylsystemet utmattas med tiden och kan spricka (gäller alla E46), finns svarvade i aluminium att köpa.

- CPV (Constant Pressure Valve), packningen kan börja läcka med tiden p.g.a. förhårdning, finns nya packningar i Viton att köpa som tål temperaturen bättre då ventilen sitter på höger sida om blocket vid grenrören.

- Topplockspackningen "äts upp" mellan cylinder 5 och 6 (troligen p.g.a. värme) och kommer till sist ge sig där, hur länge det tar är en annan sak. Första symptom är misständningar, är det inget fel på tändning eller spridare är det en bra idé att kolla på packningen.

- Ventiljustering, när utfördes den senast?

Kanske får det att låta som en massa problem bara, men räknar bara upp det jag har i huvet som är de vanligaste sakerna. Mycket är småsaker som är lätta att lösa själv för en liten slant. Bilarna är fantastiska om dom är välskötta och motorerna är unikum!
::))

EB
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Var den är såld är väl skit samma. Samma bil i hela Europa.
Jag antar att det är servicar som menas.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
En bra genomgång av S54:an:

Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
Tack för all input! :-)
Jag ställde även frågan i en E46-grupp på Facebook, och fick då till svar att de tre stora är Vanos (poäng till Vestersund), vevstakslagren (Kent hade koll här) samt "sub frame reinforcement", vilket jag ska erkänna inte har koll på vad det heter på svenska.

För den som undrar så är manuell låda det enda alternativet om jag en dag skulle slå till. :-)
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
”sub frame reinforcement” är det som M5toureg nämner/menar ovan, nämligen att bakaxelinfästningen i karossen spricker i plåten och man lagar med förstyvningsplåtar etc.

/Kent
Gr
15
Grumme
Volvo XC90-08 3.2
@Kent: Tack, då tror jag att frågan är besvarad. :-)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
"- Topplockspackningen "äts upp" mellan cylinder 5 och 6 (troligen p.g.a. värme) och kommer till sist ge sig där, hur länge det tar är en annan sak. Första symptom är misständningar"

+ på min

”sub frame reinforcement”

+ på min

"Salmon relay" (har SMGII)

+ på min

"Klar lackssläpp"

+ på min

I övrigt "rel" problemfri.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.