AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.018

Max budget 900k köpa Porsche från Tyskland eller inte?

Min max budget är 900k vilket inte utesluter att jag hittar ett billigare objekt.

Min fråga är om man kan bygga upp en lista på plus och minus med att köpa från Tyskland.

Minus:
Försäkringen hemma är dyrare.
Antal rullade km är osäker (trots att jag helst köper från en PC)

Plus:
Priset kan vara något lägre, 'more bang for the buck' (men jag har inte sett någon större skillnad)
Utbudet är större i Tyskland

Kan jag be er om era plus/minus?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den stora nackdelen är att den kommer värderas lägre hemma oavsett. Kvitto och dokument från ett PC i Tyskland är dock lika säkert som att köpa hemma men för en del personer och handlare spelar det ingen roll.

Med en Eurokurs på över 11kr går importen åt andra hållet. Idag är det européer som handlar bil i Sverige. Kikade precis på Biluppgifter och samtliga av mina förra Porschar har nu lämnat landet, tre av dem de senaste året. Det var många år sedan en Porsche var billigare än i Sverige. Köp bilen på hemmaplan om du vill köpa Porsche på en budget är mitt tips.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja, jag har svårt att se att priset är en plus-faktor med den EUR-SEK kurs vi har nu.
Är väldigt många Porsche som går på export nu, åtminstone av de lite mer sällsynta varianterna.
Precis som skrivits ovan lönar sig generellt inte bilimport till Sverige idag när EURSEK närmar sig 11,50 (vilket bara ger dig €75k att handla för, dvs en 4-cyl 718). Köp inrikes eller annat märke/fordon. Undantaget är (som alltid) unika (=äldre) objekt.
Helt sjuka priser i Tyskland också.
Letar lågmilad 997.2 targa. Ligger mellan 75-90k euro på mobile. SJUKT!

Blir nog en Svensksåld Z4 m40i vad det lider. Borde vara minst lika kul som en 13 år gammal Porsche.

EB
Sen bra länge letar jag efter en Porsche 996.2 får gärna vara Carrera i alla dess beteckningar eller möjligen Targa eller Turbo om jag har råd med det.

Det som slår mig är att av de annonser man ser på Blocket, 90% är direktimporterade, knappast någon gång ser man en svensk såld.

Nackdelarna är dyrare försäkring, oftast högre självrisk och många ggr kan man inte försäkra maskinskada även för en lågmilare.

Har det nästan inte sålts några svensk sålda 911 996 när det begav sig? Eller är det bara att folk behåller de svensk sålda och bara säljer direkt importerade?

DET FINNS några få svensk sålda men jag letar helst efter en vit med lite extra utrustning, kan vara en simpel Carrera, även det skulle passa mig fint. En direkt importerad borde kosta minst 20% mindre än en svensk såld tycker inte att begärda priser speglar det.

Några synpunkter?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Maskinskadeförsäkrig är inte aktuellt på en 996 då de är minst 20 år gamla.

MVH Christofer
@wvclaes: Det skiljde säkert en del i pris mellan svensksåld och import när det begav sig, dvs när 996 var hyffsat ny. På en 20-25 år gammal bil spelar det mindre roll, där är skicket, skötseln och inte minst historiken med antal ägare viktigare.

Nu var det många år sedan jag köpte en 997 men då stämde det att försäkringen var något dyrare, typ 1-2kkr mer per helår. Däremot var skatten ofta något lägre på importbilarna eftersom många av bilarna typades in individuellt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.