AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.169

e61 -10 Vindrutetorkare stannar.

38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Vindrutetorkarna stannar fram på min e61a. Efter att det har gått en stund så går det att få igång några drag igen för att sedan stanna. Påminner om ett självåterställande överhettningsskydd.
Placeringen de stannar på är på olika lägen men oftast inte där dom ska.

Har senaste veckorna upplevt att dom haft ett lite eget liv, inte alltid gått att stänga av osv.

Tips om vart jag kan börja felsöka?
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Relät tycks vara helt och har även kollat så inte den ledade torkaren kärvar.

När jag tar spaken ner för att bara göra något enstaka drag så går den 9-10 ggr för att sedan stanna.

Lyckas inte få ut några felkoder med inpa. Det står att modulen inte svarar när jag försöker läsa felkoderna.
Hej,

Det är inte mycket jag har att komma med, men elsystemet för torkarna med spolning är tydligen inte bara ström, reläer och kontakter.

Grundmodulen (GM?) är också inblandad. Den sitter innanför handskfacket, en plats som på många modeller ibland drabbas av vatten från diverse dräneringar.

Som sagt, inte mycket att komma med, men åtminstone relativt lätt att kolla.

En annan sak jag just kom på, eller två, är ju motorn själv. Kanske den amest uppenbara felkällan, om torkarna har använts flitigt.
Den andra grejen att kolla är torkarnas axelgenomföringar. Du har redan tittat en, men den andra? Jag har själv varit med om tämligen korroderade och tröga sådana (fast möjligen inte på någon BMW).

/Lennart
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Med Carly lyckades jag få fram 00A461.
Tyvärr ger mitt googlande inte mycket till resultat som är till hjälp.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Tack lenwib. Ska kolla detta. Bytte motorn för ca 2 år då den dog helt. Bilen har inte körts mer än kanske 2k mil sedan dess så den borde ju inte vara slut även om det inte finns garantier för det.

Vet hur tråkigt motorn sitter till men har väl inte mycket mer till val än att riva fram den....
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Tror mig ha hittat felet. Hoppas det inte kommer tillbaka.
Det var följande länk som hjälpte mig: Länk
Grattis! :)

Tack för den tydliga återkopplingen! :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.