|
|
|
|---|---|
|
Hjälp, varningslampan för airbag har plötsligt börjat lysa. Är det dyr reperation att vänta, eller kan den bara stängas av? | |
|
Hej, det är omöjligt att på förhand säga om det blir dyrt. Man måste först ta reda på orsaken att den lyser. Detta gör du genom att ta ut felkoder ur SRS systemet. En airbaglampa kan man sällan eller aldrig "stänga av". Dvs att radera felkoden och hoppas att den inte kommer tillbaka. Det brukar den göra förr eller senare. Men om detta gäller din 523 e39 så finns det stora möjligheter att fixa till detta utan att bli ruinerad. Men som sagt, steg 1 är att ta ut felkoder. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för snabbt svar. Skall kollas omgående. |
|
| Min började lysa strax innan batteriet la av. Efter batteribytet har det aldrig varit några problem så kolla skicket på batteriet. | |
|
Hej, batteriet bytt för fem månader sedan. Så det är något annat galet. |
|
|
På e39 är det väldigt ovanligt att dåligt batteri orsakar SRS-lampa. På nyare bilar såsom e9x e8x e6x så verkar ett dåligt batteri kunna orsaka lite vad som helst i varningslamp väg ;-) På e39 rangordnar jag SRS-problem enligt följande: 1. Sensormatta i passagerarsätet. Fixas lätt med en emulator.Länk 2. Bältesspännare på någon av sidorna, ofta glapp i stolens huvudkontakt. 3. Sidoairbag, ofta glapp i överföring mellan bil och dörr. Går att koda bort airbagen om man inte hittar glappet. Rekommenderas ej men man kanske vill köpa sig tid och kunna besiktiga. 4. Släpringen i rattstången, lampa kommer ofta vid fuktigt väder. Byte av denna behövs. 5. SRS styrenhet ger upp. Man köper en beggad och kodar in. 6. Sidokrocksensorer går sönder, sitter utsatt till för fukt under mattan under stolarna. Man byter båda men då BMW ändrat lite på artikeln under åren så kan en omprogrammering av SRS styrenheten behövas. Ska man hålla på själv så behöver man ett Inpa-kit Länk och inte helt fel är att ha en BMW-scanner tillhanda också. Länk Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
nizzan, hur gick det med detta? Fick du fram något? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, provesorisk lagning med eltejp. Var under sätet. Skall bli permanent åtgärdat i vår då värmen kommer. |
|
|
Aha! Var det kablaget till bältesspännaren? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tips, om det nu är höger sida på din E39 pre LCI? Länk Bytte bägge på min E38:a inkl bättre begagnad styrenhet för airbags. |
|
| Hej och tack. Ha en bra hejg. | |
|
Mycket bra tips där Snart525iA! Om jag inte minns helt fel så fanns en retrofit med andra kablar till e38, e39, e46 pga lite för korta originalkablar till sträckaren. Verkar dock inte som så många bytte detta när det begav sig med tanke på alla case med just felkoder på bältesträckare som jag hör talas om. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.