AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.464

Reda ut skillnaden på E5 och E10 95/98

Al
36
Alexcarlsson93
F30 335i Steg 2+
Är det någon som kan förklara skillnaden?
Jag vet att förr kunde man alltid tanka 98 i en bil som tog 95, eftersom att oktanhalten var högre och därmed mindre risk för t.ex spikningar.

Men hur är det med oktanhalten i dagens E5 och E10?

Eftersom etanol i sig har en högre oktanhalt än bensin så blir det väldigt förvirrande att välja "kvalitét" vid pumpen.

Min turbobil är som exempel mappad för gamla 95 och jag tankar då alltså E10 i den. Skulle jag kunna tanka E5 istället i den?

E10 benämns som 95 oktan, mer etanol och lägre oktan?
E5 benämns som 98 oktan, mindre etanol och högre oktan?

Vilken är den korrekta oktanhalten på E5 och E10?

Det kan väl inte bara vara jag som är förvirrad?
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bensin kan från början justeras för olika nivåer av oktan, allt från 91 till 100+. Det är alltså inte endast med hjälp av inblandning av etanol som man justerar oktantalet.

Men ja, etanol har naturligt ett högre oktantal än "vanliga" 95 oktanig bensin.

Jag är tämligen säker att du kan köra din bil med både E5 och E10 oavsett om det är 95 eller 98 oktan. Det är ju ganska små skillnader och inte E85 vi pratar om.
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Min tolkning är så här:
95 resp 98 oktan är resultatet = vad du får när du tankar. Köper du 95 får du bensin/etanolblandning med 95 oktan. Köper du istället 98oktna får du en bensin/etanolblandning som håller 98 oktan.
Eftersom etanol har högre oktantal än bensin så får du med ökad andel etanol högre oktantal om du blandar med likvärdig benin. Men om du ökr från E5 till E10 och resultatet ska bli 95 oktan så får du börja blanda med en bensin som har lägre oktantal för att resultatet ska bli just 95 oktan.
E85 har ju oktantal på drygt 104 enligt
Länk
Därmed så får du lite högre effekt med E85, givet att din motor klarar av att utnyttja det. Vintertid ändras det dock till E75 enligt samma sida för bensin har bättre kallstartegenskaper.
När E85 var en klassningsfaktor för miljöbil så var en modell Königegg med 1000hp miljöbilsklassad.

En gammal skröna säger att en mackägare belönade sina trogna kunder kunder som tankade 98 genom att avslöja att de likaväl kunde tanka 95 för det var ändå en och samma tank under marken. :-)

hur just din bil reagerar på E5 resp E10 om nåfa är på 95 oktan kan jag inte svara på, men en modern motor har väl knacksensorer som kompenserar för variationer i oktantal men har du mappat/optimerat är nog en del var trimmet att ta bort marginalen för lägre oktantal, om det inte är ekonomitrim (optimera för lägre förbrukning) du gjort,men steg 2 ltåer mer som trim för ökad effekt och bättre vridmoment.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.