AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.736

När sälja Audi Q7?

Sida 6 av 6
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Aha, då missförstod jag dig. Tänkte att fokuset låg på Q7, men det är ju Q8 du är nyfiken på.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Kul med återupplivad tråd! Till att börja med kan man konstatera att priserna på begbilar fortsätter att trotsa tyngdlagen, en Q7 liknande min (3,0tdi 272 hk) till salu för ungefär samma pengar som för nästan tre år sen! Och tilläggas ska då att jag köpte min Q7 för 392 000 i september 2020, 40-50 k i värdeminskning på fem år är bara galet.

För Q8:an är det en annan historia, inte lika rolig 😆 Köpt för 850k i maj 2023, värde idag kanske 500-550 i absolut bästa fall. Nåväl, nöjd med Q8:an men så mkt bättre bil än Q7 vette sjutton, den var riktigt trevlig också.

Så, med facit i hand var det här en dålig affär rent ekonomiskt oavsett om man spekulerar i ev reparationskostnader osv.

Börjat sukta efter en ix3 men det får i så fall bli en begagnad på något år.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har gjort en liknande resa med min M235. Den köptes 2015 för 450' ny och såldes efter 9100 mil och 6,5 år för 260'. Det blev 30' år i värdeminskning vilket är markant lägre än jag räknade med. Jag tror den M235i sålts ett antal gånger efter jag sålde den och verkar ligga kvar med annonspriser då närmare 300' men kanske försäljningspriser kring 250-270'. Men med min Audi E-tron 55 är läget helt annorlunda. Däremot så behövde jag en större bil pga familj och Audin är galet bekväm, tyst och rymlig, dvs allt som BMW:n inte var. Samt kul att testa elbil och att den är billig i drift med 95% av laddningen hemma till låga priser, men värdeminskningen tar ju ändå överhand i kalkylen när den tappar så som den gjort.
Ja, det är otroligt vad bra värdet håller i sig på bensin/dieselbilar. Ofta hör man folk påstå att dessa kommer bli värdelösa inom några år. Jag har dock svårt att se att det kommer bli så med tanke på att tillskottet i bilparken i form av nya bilar mest är el/hybridbilar.

Jag har tittat en del på BMW X3 M40i under senaste åren men den vägrar sjunka i pris. Nästan samma priser nu som för 3-4 år sen trots att miltalen gått upp mycket på de annonserade bilarna.

Mvh Johan
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Samtidigt kostar en ny M240i från 650 tusen utan utrustning. Nypriserna har dragit iväg på fossilsidan och det är ju mot det som begagnade värderas. Elbilar har blivit billigare trots inflationen eftersom tillverkningsvolymerna ökar och batterierna blivit billigare.

Jag tror den utvecklingen kommer fortsätta så egentligen kan man väl diskutera det lämpliga i att köpa en dyrare elbil just nu. Min iX kommer antagligen sjunka rätt hårt framöver men att ha kvar Teslan kändes inte så kul och iX var den enda bilen jag kände att jag ville ha.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det "fantastiska andrahandsvärdet" på dieselbilar var en engångseffekt av höjda nybilspriser och omställningen till bonus/malus och därmed vikande dieselbilsförsäljning. Grattis till de som köpte dieselbil innan 2020 så att säga men det finns ingen ekonomi att köpa ny dieselbil idag direkt. En 520d kostar 780.000kr idag plus 45 tusen i skatt till.

Det "dåliga restvärdet" på elbilar ligger ungefär i samma nivå i % som det gjorde när dieselbilar såldes i stora antal. Jag köpte en 3 år gammal V60 för 160.000kr för ett par år sen, den kostade väl 7.5pbb ny tror jag. Visst, beloppen är högre i KR räknat eftersom nybilspriserna på elbil är högre å andra sidan har man haft mycket lägre drivmedelskostnader.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det finns en liten skevhet i marknaden som gör att efterfrågan på nya elbilar är högre än för begagnade elbilar. Det är det nedsatta förmånsvärdet och personalbilspolicys på stora företag som styr efterfrågan mot elbilar på nybilsmarknaden. På begagnatmarknaden hittar vi folk som inte drabbas av malus, som får välja fritt och som inte påverkas av det nedsatta förmånsvärdet. Då ser efterfrågan lite annorlunda ut.

Dvs, det är nog inte fel rent ekonomiskt att köpa en bensinbil om man inte kör så mycket och faktiskt står ut med nackdelarna.

Det kommer nog ändra sig ju fler som provar på elbilar och ser att det inte var så farligt utan faktiskt riktigt trevligt.
Kul med återkoppling ferlin. Ibland är det bra att blicka bakåt och se hur väl spekulationerna stämde. Som du skriver är andrahandsvärdet på vissa modeller otroligt bra. Har själv en bil som står still och de alternativ jag tittat på som faller och faller och är snart på samma nivå. Man blir sugen att slå till men samtidigt lite fundersam om fallet bromsas upp eller om det blir en kass affär.

Tittar man på en snik 520d så hamnar de för min del strax under 600' kr. Det kan jämföras för ca 5-6 år sedan då motsvarande kostade runt 420'kr. Kraftig ökning procentuellt men billigaste el-femman får man lägga till ytterligare 120' kr. Aja, vi får se vad som händer framöver, det enda vi kan vara hyfsat säkra på är att gissningarna förmodligen är fel... :) Hoppas du varit nöjd med Q8an! IX3 borde ha förutsättningarna till ett bättre andrahandsvärde (det där med gissningar...)?!
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Läsvärd artikel på ämnet.
Länk

Oavsett vad vi tycker så kommer många åka kinesisk bil om 5-10 år. Det är som när japanska bilarna slog igenom i väst på 70-talet. Och sen kom koreanerna, i lite mindre skala, på 90-talet... Vågen från Kina kommer bli som en tsunami i jämförelse med de andra asiaterna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.