|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Ja Proline edition, den har nåt basic assistanspaket, det viktiga för mig var adaptiv farthållare och det har den. Matrix LED är "on demand", om det är stor skillnad kan man ju ha det på vintern. Vet ej produktionsdatum ännu. |
|
| Jag beställde i början på december och fick mail med produktionsplats idag. V37. Det är mitten på september. | |
| Fick ett preliminärt tillverkningsdatum idag, v14 👍 | |
|
Kan uppdatera lite kring vad tråden egentligen handlade om. Bilen ligger på Blocket nu, jag begär 359 000 vilket jag tycker är rimligt om man kollar på motsvarande bilar. Fick en mängd bud första dagarna, från 285' - 320'. Dvs inte inte intressant när jag får 337' i inbyte. Nä, stora dieselsuvar är inte hetast på dagens marknad. |
|
|
Men om du köpte den för 392 för 3 år sedan så är den ju inte alls kall på marknaden om du får bud på som tyder på 19-28% värdeminskning över tre år, samt att du har ett inbytespris som tyder på endast 14 % värdeminskning. Jag skulle tagit inbytespriset och varit jäkligt nöjd över en fin 3 år ägandeperiod. Att det ligger en del andra osålda bilar till höga priser gör ju inte din totalkalkyl över dessa 3 år dålig, inte alls. |
|
| Sant! Ja jag kommer byta in den om ingen vill köpa den för en högre summa, helt klart ett ok inbytespris. | |
| Det är alltid lätt att drömma sig iväg att man ska få det pris som de osålda handlarbilarna ligger ute till, men att äga en schysst bil i 3 år till 14% värdeminskning är ju oförtjänt bra. Ta det erbjudandet innan det försvinner! =) | |
| Ja absolut, jämfört med den 535d F11 jag ägde i tre år innan Audin så är det en betydligt lägre värdeminskning :) | |
|
Vi har haft en period med onormalt låg värdeminskning pga nybilspriserna har stigit så mkt. Man ska bara tacka och ta emot, snart är de tiderna borta. |
|
|
En sanning med modifikation angående dieselsuvar, instämmer helt att det är fullständigt kallt inom elfixerade Sveriges gränser där alla numera endast vill åka leasade VW ID4 och Tesla Y, men längre ner i Europa är läget ett annat. X5, X7 och Q7 med dieselmotor är högintressanta objekt och i Sverige råder rena rean med tanke på nuvarande växlingskurs. Framförallt momsbilar blir väldigt billiga i Sverige, men det gäller givetvis att ha rätt kontakter för att enkelt kunna sälja på export. Jag återexporterade nyligen min 750i G11 som jag köpte på aukt BMW i Tyskland i början av 2021, efter 1000 körda mil fick jag mer än vad jag gav för 2 år sedan, ett bevis om något på hur galen marknaden är. En sådan 750i skulle jag bedömer jag som i det närmaste osäljbar i Sverige i dagsläget BMW CS #5139 |
|
|
Men vi sa ju att dieselsuvar inte var kalla, men inte heller så heta att de slipper värdeminskning. TS har ju ett inbytespris som motsvarar 14% värdeminskning på 3 år. Det är riktigt bra! Bara för att något inte stiger i värde så betyder det inte att det är ett ras, som det ibland låter när media rapporterar om börsen. J.L, din affär var toppen! Men det farliga är om man börjar tro att det där är det normala och allt som är sämre är ”en flopp”, ”iskall på marknaden” och andra uttryck. |
|
|
Jag håller helt med om att 14% på 3 är löjligt bra, det skall man ta och springa. Jag har ju haft mängder av nya bilar både BMW och annat i normala fall har man ju hamnat på dessa siffror eller drygt det per år snarare... Tror också på en återgång till mer normala avskrivningar kommande år pga kärvare tider, högre räntor osv och där är Sverige är sannolikt mer exponerat än många andra länder i Europa. Så länge kronan är svag och ekonomin rullar någorlunda i Europa tror jag dock exporten kommer kunna rädda oss lite. Min poäng var snarare att man ofta numera får läsa att stora dieslar, dieselsuvar osv inte går att sälja eller byta in men kan istället tänka sig att sälja på export är den biltypen mycket gångbar är min uppfattning BMW CS #5139 |
|
|
J.L. är inne på rätt spår. Räknat i hårdvaluta (EUR) så är värdetappet 20% på 36 mån (vilket även det är bra och ni vet alla varför). J.L. blev det en förtjänst på din G11 även räknat i EUR? Momsen var tillfälligt sänkt i Tyskland men det upphörde 31 dec 2020. Svag valuta hjälper inte vid byte till nyare bil (om det nya fordonet inte är billigare, vilket sällan är fallet). Ännu högre inköpspris "tar ut" högre inbytespris. |
|
|
Bilen är nu såld för 345 000 kr, gick på export även denna! En kille från Lettland som köpte den, mkt smidig affär. Om jag summerar då, det fanns ett intresse för bilen, dvs inte stendöd på marknaden ändå. Främst bilhandlare vill jag påstå, de flesta buden låg på runt 300 000. Det lägsta 270 och det högsta 320. På BMW skulle jag få 270 i inbyte mot en BMW ix1, Riddermark bil erbjöd 285. Jag köpte alltså bilen för 392 i september 2020 vilket då innebär ett tapp på ca 12%. Tror inte jag kommer göra en lika bra affär på nästa bil. Har varit riktigt nöjd med Q7:an, en grym komfortkryssare med bra utrymmen, har inte haft några problem på de 4000 mil jag körde heller. Nu mot elbil! |
|
|
Skönt att ha det avklarat! Men var det värt försäljningen privat om den såldes för 345' och inbytespriset du hade var 337'? |
|
| Egentligen inte. Men 345 garanterade mot 337 innan "inbyteskontroll" fick avgöra, 8000 kr är ju trots allt nästan en laddbox! | |
| Jaha, förstod dina 337 som garanterade. | |
| Kom av en slump in på tråden. Lite kul att nu med facit reflektera över spekulationerna för något år sedan. Kollade snabbt på priserna för Q7 (vet inte TS exakt modell) och Q8 50. Jag kunde inte hitta någon Q7 som annonseras lägre än vad TS sålde sin för (lägsta under 14' mil ligger ute för 349' kr), de priserna uppfattar jag har legat ganska still eller möjligen ökat något. Inget överutbud av Q8 50 men den billigaste börjar på ca 500' kr. Framgår inte vad TS köpte sin för men misstänker att det varit några hundratusen i värdeminskning?! Eventuella reparationer och servicekostnader för Q7 är ju en osäkerhet förstås. Har TS några reflektioner? | |
|
Jag är ganska säker att det står vad TS köpte den för i tråden, annars är det svårt att vi kunnat diskutera hur mycket den tappat i procentuell värdeminskning. :) Men han köpte den inte ny, om du avsåg nypriset på den. När du skriver Q8 50, är det elbil eller diesel du avser då? |
|
|
Ok, skummade igenom tråden och har i så fall missat uppgifterna, kan du upplysa mig? :) (jag menar alltså vad han köpte sin Q8 etron 50 för) Det är TS Q8 etron 50 som avses, dvs elbil (återfinns på sidan 4). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.