AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.739

När sälja Audi Q7?

Sida 3 av 6
Jag köpte min EQE i Kristianstad och bor i Uppsala, bad att de kör upp den, vilket de gjorde gratis i juni. Köpte IX nu i Karlstad, fick hem med biltransport.

/Anders
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag förstår, dock finns det ju en smidighet att handla från en säljare nära inbillar jag mig.

Har iaf fått svar från en annan handlare och dom kunde inte matcha inbytespriset jag fått från den lokala. Bättre inbytespris tror jag blir svårt att få faktiskt, kan säkert få ut mer om jag säljer privat men det är ju vad det är också.

Velar för tillfället, mkt pengar det handlar om och osäker på att köpa bil med restvärde... Och "man lever bara en gång och bilar är mitt intresse", "vi är på väg in i lågkonjunktur", "energikris, inflation...", "bygga sommarstuga vore roligt..." 😆

Säljaren ringde och säger att det finns chans att bilen kan gå med för produktion v7 el 8, men det får man nog ta med en nypa salt.
Många åf har beställda produktions platser så inte omöjligt om du får en slot där. Köpa bil med restvärde är väl inget problem då bilen sällan eller aldrig är värd 0, däremot ska ju restvärdet vara lägre än aktuella värdet så du inte behöver betala in extra.

/Anders
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Fått offert från en annan handlare, och ser man på minsann. Bättre rabatt och lägre ränta. Synpunkter på följande extrautrustning, utöver S-line. Finns mycket mer att kryssa för men det kostar ju...

Dragkrok, avtagbar 7 400 kr
3-ekrad multifunktionssportratt med paddlar, uppvärmbar 2 400 kr
Fälgar audi sport, 5-arm-aero-struktur, schwarz metallic,
Sätesvärme fram och bak 4 800 kr
4-zons automatisk komfortklimatanläggning 10 000 kr
Audi virtual cockpit plus 1 900 kr
Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-ljud 9 700 kr
Audi smartphone interface 3 500 kr
Tonade rutor 5 600 kr
Kontur-/interiörbelysningspaket, flerfärgat 3 500 kr
Singleframe-projektionsljus 4 500 kr
Akustikglas för sidorutorna 6 300 kr
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag hade struntat i 4-zon och akustikglas. Bilen är galet tyst ändå.

Annars tycker jag allt är riktigt bra saker och skulle nog valt de själv. Jag hade inte B&O och var ändå nöjd med ljudet men jag är ingen audiofil.

Går du sen tillbaka till din närmsta handlare med den nya offerten skall du se att han kan matcha deras erbjudande.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
ferlin,
Vad fick du för ränta?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tyst bil och bra ljud är viktigt för mig så det prioriterar jag. Ställt frågan till den lokala så får vi se, räntan jag blev erbjuden var 5,95.

Om du menar BRA ljud så är inte Bang & Olufsen i Audi vad man kan tro, med hänsyn till varumärket. Det är givetvis bättre än standardljudet men hoppas inte på någon större ljudupplevelse om du är fan av bra ljud. H/K i IX är väldigt mkt bättre som ett exempel. Bose var också bättre anser jag i tidigare Audis. Det är rätt många på Audi-forum på FB som frågat och "klagat". Men tyst är den men det är ju nästan alla elbilar.

/Anders
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det var ju trist att höra, har Bose i Q7:an och tycker det spelar bra. Finns ju tyvärr inget annat ljudsystem att byta till än B&O.
Ja tyvärr är Audi lite simpla med ljudsystemen men det är en smaksak förstås men jag vet att det varit en relativt het potatis i E-tron forum på Facebook. Jag fick skruva en hel del på min förra och fick det okay men inte mera. I IX är däremot H/K suveränt bra tycker jag. För mig är också ljudsystemet väldigt viktigt. Jag skulle ex vis aldrig köpa en av alla X5 som bara har Hifi. Löjligt på en bil som kostar brutto 1,1 mkr. Jag fick väldigt bra betalt i augusti för min X5 45e tack vare att det var den enda i Sverige som var tillgänglig med Bowers & Wilkins, så jag törs nog säga att jag fick fullt betalt ändå för det dyra tillvalet, som iofs var rabatterat då i och med att man inte kunde bygga in med H/K när den byggdes sommaren 2021. B&O är ju verkligen premium när man pratar hemmasystem mm, men inte i Audis version, men den är ju prissatt som ungefär H/K hos BMW.

Mercedes har fantastiskt bra ljud i Burmeister. Polestar tämligen svagt, trots H/K som jag har i min men de verkar ha glömt att montera in en massa högtalare, som normalt finns i H/K i BMW. Märkligt när det är samma varumärke, men man luras att tro det är lika.

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Gällande B&O i Audi så finns det på vissa modeller (A6, A7, Q7, Q8 med bensinmotor, A8) två olika B&O anläggningar där den enklare kostar 10-14 tusen medan den som heter advanced och har snygga diskanthögtalare som åker upp mekaniskt från instrumentbrädan kostar runt 80 tusen och då också låter som man förväntar sig av varumärket. Har bara lyssnat på det i A8 i D3 och D4 modellen och upplevde det som fantastiskt bra där. Till och med bättre än Bowers & Wilkins i min nuvarande femma.
Std ljudsystem räcker (eller rättare sagt, B&O Premium är inte värt merkostnaden (det är skitprodukter ändå)). Bättre att köpa riktig HiFi. Men detta vet du redan om du är audiofil. Hade också skippat det flerfärgade interiörljuspaketet.

Hade adderat (utöver läderklädsel):

Ytterbackspeglar med minnesfunktion, automatiskt avbländbara, elektriskt infäll-/inställ-/uppvärmbara
Solskyddsrullgardin för sidorutor bak (istället för tonade rutor)
CD-/DVD-spelare

Kristoffer, tror du att du med den taktiken kommer att få det lägsta priset direkt vid nästa "upphandling"? Känns som slöseri med tid. För alla. Den säljare som offererade det lägsta priset första gången kommer bara att känna sig utnyttjad eftersom affären ändå var avsedd att ske med lokala säljaren.

Anders, Burmester.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Turbo4ever, slöseriet med tid är väl att inte ge rätt pris direkt utan sänka först när det ska matchas en konkurrerande säljare. Alla vet att det är en del av spelet, så jag ser inga konstigheter med Kristoffers förslag.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Har läst ett par test av B&O-systemet, tex denna Länk och där får systemet rätt bra kritik. Vad man tycker är bra ljud är ju till stor del beroende på referenser, jag är inte någon riktig audiofil utan enkelt sagt uppskattar jag lite oompf, både hemma och i bilen.

Vad gäller att "ställa handlare mot varandra", jag kan ju krasst konstatera att det sparar pengar för mig som köpare, varför betala mer än vad jag behöver? Att jämföra och konkurrensutsätta är ju inte direkt ovanligt vid affärer.

Läderklädsel har jag funderat på, har det idag och det ger en premiumkänsla helt klart. Ang den flerfärgade interiörsbelysningen, jag är inte direkt ute efter alla färger utan har utgått från att det ger en mer ombonad interiör (fler ljuspunkter?)

Mitt stora beslut är dock om jag ska byta bil eller inte.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag skrev rakt ut till min säljare på Audi att ge mig det bästa priset direkt, annars blir det ingen affär. Trots det försökte hon först lura mig med att ignorera det där bästa businesserbjudandet så jag fick svara med en länk till audi.se där det stod svart på vitt.

Sen bytte jag från Proline till S-Line och då var hon snabb med att ta bort rabatten på S-Line och Selectionpaketet. Jag frågade varför och då skrev hon att det inte gick att lägga rabatt på S-Line och Selection paketet.

Tack och lov visste jag att det var bluff och då gav hon med sig och gav nästan samma rabatt på S-Line som jag hade fått på Proline.

Dock skriver Med Känsla till mig i ett mail lite senare att han fått ännu högre rabatt men då var avtalet redan undertecknat.

Och nu då senast när ferlin fick 5,95% ränta trots att min säljare dyrt och heligt lovat att 6,2% var absolut det bästa hon kunde ge.

Läste även att Dafro kan hoppa av beställningen gratis men mig ska de ha 5000:- av.

Dessutom är hon dåligt insatt och blandar ihop bilens effekt med batteriet. Hade ingen aning om de nya batterierna på Q8. Jag frågade något om det var samma batteri på nya 50:an som på gamla 55:an. Då får jag som svar att nä det är samma batteri på nya och gamla 55:an. Det är på 300 kW.

Jag tycker inte det är riktigt hederligt. De försöker ju utnyttja folk som inte är pålästa och ljuger en rakt i ansiktet.

Att med den vetskapen i ryggen "utnyttja" en säljare anser jag vara en välgärning.
Några, inte alla, av Audi säljarna i Uppsals, kan i bästa fall kallas trainees. Jag fick till slut efter kontakt med fc byta säljare och han är juste precis som en annan kollega till honom som jag hade kontakt med i somras när jag överlät min leasing.

Att man kan få olika rabatt och ränta är inte konstigt. Jag har köpt 6-7 Audis på Möllers och förväntar mig någon form av kundlojalitet för det. Möllers ger ändå bra pris jämfört med några andra åf. På min förra E-tron skiljde det ca 2.500 kr per månad på exakt samma upplägg på operationell leasing när jag även tog offert från Audi Sthlm, till den senares nackdel. Antagligen skillnad på restvärdet.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
I andra branscher gör man tvärtom och ger bästa priset till nya kunder. :)

Nu är det väl dock snart slut med rabatterandet om jag förstått det hela rätt?

Så kan det ju vara Mårten men som "trogen" återkommande kund förväntar du dig då inte bättre priser än gemene man som bara trampar in en enda gång? Det är väl så man behåller sina kunder?

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är minst ett par år kvar innan Audi hoppar på agenttåget så man kommer få hustla med priser ett tag till. Hela Verdis trassel med rabatter visar dock tydligt varför det behövs. Det är helt enkelt jättekomplicerat att kombinera åf-rabatter, importörrabatter, stöd från importören, stöd från finansbolaget, ramavtal mm mm. Hon kan mycket väl gjort ärliga misstag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.