|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag upphör inte att förvånas hur folk tänker när de ska räkna på bilar. Men tankesättet att månadskostnad är det enda viktiga verkar sitta hårt i folks medvetande. :-) Att man sen väljer att blunda för hundratusentals kronor som man betalat i en klumpsumma är upp till var och en gissar jag. Dock kan man ju ta klumpsumman och dela med antalet månader också för en mer rättvisande bild. ;-) |
|
|
Insats och värdeminskning är något jag tar för givet så att säga och gäller oavsett bilmodell, min kalkyl är främst för att kunna jämföra vad jag har idag med något nytt. Givetvis förstår jag att de pengar jag lägger in till stor del äts upp av värdeminskning, men ja krasst så tänker jag månadskostnad. |
|
| Värdeminskning skiljer ju tyvärr en del mellan en bil för under 400 tkr och en för över det dubbla. | |
|
Ja den matematiken är nog de flesta med på :) Värdeminskning känns lite lurigt just nu iaf, den gamla "tumregeln" med halverat värde efter 3 år inte gäller inte. Tittar man på Audi e-tron av 2020-års modell så är spannet 479 till 779 k med en snabbt uppskattad median på ca 600. Kan man räkna på nypris på ca 850? Isf ett tapp på ca 30%. |
|
|
Ja fast sen i somras har det hänt en del i takt med stigande räntor och ökade levnadsomkostnader. Man ska inte stirra sig blind på att utvecklingen blir som den varit. Det kan bli så men det behöver inte vara så. Jag tror elbilar kommer ha ett bra andrahandsvärde även framöver men man behöver nog räkna med 35-40% värdetapp på 3 år ändå. |
|
|
Värdeminskningen kan som sagt variera, men jag räknar med att bilen är värd 60% av nettopriset jag betalade efter 3 år. Rätt eller fel, men det bygger jag mina kalkyler på. Senaste bilen var värd 60% efter 6,5 år och jag var glad för det. Så en bil för 800' tappar 320' i min kalkyl vilket är 8,9'/månad, sedan skatt, försäkring, finansiering, drivmedelskostnader, service. Däck, parkering, reparationer (inte stor post på ny bil) tar jag som de kommer. Hade det varit en begagnad bil så hade reparationsposten inte varit trivial. |
|
| På tre år har vi ju högkonjunktur igen! Skämt åsido, håller med om att det är svårt att sia om hur det utvecklar sig, jag tror att andrahandsvärden kommer att hamna på mer "normala" nivåer framöver, dvs din uppskattning är nog rimlig att utgå ifrån. | |
|
Det måste vara jättejobbigt att köpa bil och ständigt sitta och räkna fram och tillbaka. Tappar man då inte "glädjen" med att byta bil? Om det skall räknas på alla punkter så torde nästan alltid en begagnad äldre bil vara den billigaste i kronor räknat. Det kan man nästan inte blunda för och behöver knappast vara raketforskare för. Men då tappar man ju helt de "Mjuka" värdena med att utvecklingen har gått framåt något enormt från en i det här fallet Q7 2016 med kanske 10-12.000 mil på mätaren? till ex vis en ny Q8. Reparationskontot är ju minst sagt osäkert dessutom. Det är ungefär som att man aldrig skulle köpa nya kläder för den nya kostymen är ju oändligt mycket dyrare på alla vis, hur många köper på second hand? Jag fick idag hem min "nya" IX40, plockade en demo och "sparade" på det cirka 220 tkr jämfört med nypriset och på 770 mil ett lätt matematikfall. Jag kör leasing 12 mån 70% restvärde och räknar med att det efter 12 mån finns ett "övervärde", vi får se om jag har rätt eller fel. När man köper bil så får man också tänka på att inte köpa ett exemplar där det går 13 på ett dussin. Jag tror ändå att en stor diesel SUV blir svårare att sälja i framtiden, vilket den redan är, mest bilar som går till Norrland där. Q7 är dessutom enligt min mening rätt så klumpig, jämfört med X5 som ännu säljer bra men då är det 45e. Audi säljer knappt några nya Q7 längre och den har varit klart mindre såld även tidigare än ex vis X5 och XC90. /Anders |
|
|
Nej inte så jobbigt, däremot absolut nödvändigt. Näst efter hus är bil den största utgiften jag har. Hade jag inte tyckt det ska vara roligt med bilar hade jag köpt en Enyaq (sorry Skoda) eller kanske en Volvo från 2010 😁 Grattis till en fin bil och förmodat bra affär! |
|
|
Tack Ferlin och jag förstår och instämmer med dig. Självklart tänker jag också en hel del när jag köper och byter bil, det är självklart. För det första har jag satt en "psykologisk" gräns, under 1 mkr. Gärna "nästan ny" då den ju då redan tappat 20% på bruttot och sen mycket utrustning. Jag brukar "tala med mig själv" och tänka att jag också måste "unna mig" något extra. Jag har aldrig i hela mitt liv rökt eller snusat, använder inte alkohol i några former mm. Bara den "besparingen" gör ju att man kan lägga pengar på något annat, betydligt mera hälsosamt dessutom? Byter man som jag brukar göra, så håller man också värdeminskningen i schack, iaf hittills och jag tror inte världen går under (och om den nu skulle göra det så är bilfrågan det minsta problemet...). På nybil håller jag nog Q8 som en väldigt stark och prisvärt val, med dryga 19% rabatt kan man omöjligen göra en dålig affär där! Jag såg idag att det ex vis kom upp en ID4 GTX för 775 tkr...för en Folka!!! DÄR kan vi tala om framtida värdetapp för den som eventuellt köper den bilen! /Anders |
|
| Hmm, med introduktionspris och rabatt hamnar jag på drygt 16% i min offert. Men då är det 50-modellen, kanske lämnas mer på 55. | |
|
Du kan pressa lite mera tror jag. Kolla fler åf ex vis Möller Bil. /Anders |
|
| Jag har lite svårt att greppa värdet av rabatten. Får inte nästan alla de här 19%-en? Är det en psykologisk grej när man lägger ut den på blocket sen och folk som inte är särskilt insatta tycker att den ser billig ut jämfört med listpriset? | |
|
Just nu får nog alla en ungefär lika stor rabatt. Jag vet inte om det kan skilja mellan företag och privat men antagligen något då det säkert går på något ram-avtal för företag. Rabatten kanske inte blir lika stor i mars när Audi-s åf blir agenter. Men det får ju framtiden utvisa. Mercedes skulle ju köra fast prislista när de blev agenter men där får man ändå 6% numera. Men 150-200 tkr "rabatt" på en E-tron är ju tämligen oslagbart. BMW kontrar ny tydligen att ta hem en massa "tomhylsor" IX40 som på pappret verkar jämförbara i pris men som saknar en mängd utrustning. Annars är det väl Tesla Y som gäller. Det är ju väldigt bra prisbild och jag bedömer det som inte helt osannolikt att man senare höjer priserna igen. Nu vill man säkert booosta försäljningen när produktionskapacitet finns, så det bör vara en bra affär med en ny Tesla, om man nu gillar bilen. /Anders |
|
|
Tror jag måste boka en ny provkörning av Model Y. Var ett halvår sen jag provkörde nu. Finns "lagerbilar" nu också om man vill ha snabb leverans. Tror det är bilar byggda i Shanghai som står i hamnen i Gent, Belgien. Det är mest grå och röda bilar och de färgerna görs inte i Berlin. Där är det silver och körsbärsröda som tillverkas istället. Just idag står jag dock som privat ägare på min Model S för första gången. Antar att det ser illa ut för Skatteverket om jag säljer iväg den direkt? Verkar inte heller som att man får bonus för en Long Range trots att priset är under 700 tkr och jag kan bevisa att jag beställde före brytdatumet. Transportstyrelsen verkar inte använda samma listor som Skatteverket gör nämligen. |
|
|
I Berlin tillverkas väl vita och svarta, åtminstone Y Performance? Jag tycker personligen att YP var helt "ok" för att inte säga att det var en bil jag skulle kunna leva med, men jag fick för bra betalt för att behålla den, så det blev aldrig aktuellt. Men skulle inte ha problem med att beställa en ny igen, men har redan för stor bilpark så det är inte aktuellt, just nu iaf. Helt klart måste det vara en bra affär, men jag vill i så fall ha en YP. Har inte provat de andra men de sägs vara hårdare i fjädringen, vissa sämre byggda osv. Min YP var väldigt väl byggd av vad jag kunde se och känna, positiv överraskning helt klart. /Anders |
|
|
Ja de gör såklart vita, svarta och blå i Berlin också. Fem färger totalt. Bara det att grå->silver och röd->vinröd numera. Jag vill också ha en P egentligen. Nu har jag bokat en provkörning imorgon. Får se hur det känns. Har en någorlunda positiv bild från augusti men det är ju ett tag sen nu. |
|
|
Ska kolla med ytterligare en handlare, bor dock norrut så dom ligger inte så tätt. När jag bygger ihop samma Model Y idag så hamnar jag högre i månadskostnad, antingen sämre ränta eller så har bilen blivit dyrare då. Det enda jag vet om Model Y är av en bekant som kör en Performance, nöjd såvitt jag vet men upplever den som stötig. Komfort är viktigt för mig, kommer inte smiska bana eller köra fort i kurvor 😁 |
|
| ferlin, du behöver inte bo nära. Du kan köpa från en handlare i Skåne om du vill. | |
|
Jag köpte min EQE i Kristianstad och bor i Uppsala, bad att de kör upp den, vilket de gjorde gratis i juni. Köpte IX nu i Karlstad, fick hem med biltransport. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.