|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Planen är att köpa en M2. Har tidigare provat och upplever M2 som en mycket körglad och trevlig bil. Detta blir en ren entusiastbil, någrahh hundra mil på sommaren. Jag köper en bil för att spara flera år. Jag prioriterar bil med låga mil, relativt ny… Vilken modell är att föredra?? M2 är ju billigare än Competition. Är det värt de extra kronorna att köpa en Comp? Ett alternativ är M240, inte en M-bil, men nyare… Jag vill ha automat/dubbelkoppling. Viktigt är såklart clean ägarhistorik, svensksåld bil. NEJ- detta är inte en köpesannons😁 jag söker kreativ information Tackar! | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Som ren entusiastbil hade jag definitivt satsat på en M2, sen om du köper en OG/LCI eller en Comp kvittar. Även om en M240 är ovanligare (antal) än en M2 så saknas de bredare skärmarna, sidokjolar, front- och bakdel som gör väldigt mycket för utseendet. Sen är det bättre bromsar, chassi och motor så klart. Alla 3 alternativen håller sitt värde bra, även M240 för att de är ovanliga (långsiktigt tror jag dock att dom kommer gå ner mer än M2). |
|
Hur är det med utrustning? Finns det något tillval som är ”måste”. Eller är bilarna bra även i grundutförande? Sportchassi, dvs knapp för komfort/sport, finns det? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Skulle inte säga att det finns några måsten, min har i princip ingen extrautrustning värd att nämna och inget jag saknar direkt. Det enda som hade varit bra från fabrik var HK-ljudet men det löste jag med att byta högtalare istället. Fabrikstonade rutor kan vara trevligt likaså kolfiberdetaljer och avgassystem. Men som sagt inga måsten, M2:an är en riktigt bra bil i grunden utan det handlar bara om tycke och smak. 2018 kom facelift/LCI med led-lysen fram och bak samt lite modernare instrumentbräda/instrumentering. |
|
Efter att ha ägt en M2 Competition och kört Andrés M2 Lci så skulle jag valt en M2 Lci. Köpa Wagner dp och ic eller något annat bra alternativ sen åka till en bra tuner. Dom låter så mycket bättre, vilket jag tycker är viktigt. |
|
|
LCI är alltså facelift, från 2018. Hur ser man enklast om det är LCI? Andra lyktor fram resp bakljus. Finns det något som skiljer på insidan? Logiskt lutar jag åt en 2018-19 Lci. Känslomässigt gillar jag såklart Competition. Måste bara ”hitta argument” om Comp är värd de extra 100tkr… |
|
| Den extrautrustning jag har stor användning/nytta av, är det adaptiva helljuset. I praktiken innebär det att man får ett halvljus med väldigt mycket bättre räckvidd vid körning på natten. Då justerar bilen själv räckvidden på ljuset steglöst vid möten eller beroende på hur långt avstånd framförvarande bilar ligger. | |
| LCI/Facelift kom 2018, Inredningen är instrumentbrädan/klockorna som skiljer. Googla för bilder så ser du. | |
| M2 comp alla dagar i veckan, en m240i är inte tillräckligt speciell för att bara köra på somrarna och den vanliga m2an har ingen "riktig" m-motor + den är alldeles för dyr för sin ålder. | |
| G42 M240i sDrive. | |
|
Har kört båda modellerna flera gånger och skulle absolut välja en M2 eller M2 CP. För mig är det en no brainer, särskilt om det är tänkt att vara som entusiastbil. M240 är för all del trevlig den med men betydligt mer vardaglig. Ett bättre val om det skall köras året runt för den kan man ju få med xDrive. |
|
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
En M240 väger 1,7 ton.. Det säger allt för mig. M2 comp. är också en tung rackare men ändå bättre med lite över 1600 kg. En välutrustad M2 är alltid lättare att sälja än en ren. Om folk får välja så tar dom den med mer utrustning. Det är två väldigt olika bilar och egentligen svåra att jämföra tycker jag. En är hardcore busbil med bakhjulsdrift, den andra är en tung och lite fluffig 4-hjulsdriven lite sportig vardagsbil för åretruntbruk. Jag gillar dom gamla M2.orna med N55-motorn. Dom är fina att köra och har lagom mycket effekt. Lite lätt uppgradering så har man 400 hästar. Räcker långt. |
| Är det M240i av senaste modell eller F22 vi pratar om? F22 M240i kan väl inte väga 1700kg iaf. | |
| Tror tyvärr att den kan det. Min M2 comp väger 1640 tjänstevikt. Den har inga "tunga" tillval. Ingen taklucka, inga elstolar, manuell växellåda. En fullsmetad m240 med automatlåda och x-drive borde lätt hamna över 1700 kg. | |
|
Senaste version av M240i x-Drive har en tjänstevikt på hela 1785kg! Riktigt tungt för en 2-serie bil. De flesta nya bilar idag väger betydligt mer än vad de gjorde för några år sedan. Mkt beroende på större mått, mer bekvämligheter och mer omfattande säkerhetssystem. Kommande hybridlösningar lär bli ännu tyngre..:-( |
|
|
Min gamla F22 M235i vägde 1530 kg i tjänstevikt. Visst kan automatlåda och x-drive, samt B58 addera en del, men inte 170kg tycker jag. Men i tråden, är det F22 M240i eller den nya G42 som intresserar TS? |
|
|
Min jämförelse var M2 vs nya M240 Men pga ovan svar har jag valt att fokusera på M2. LCI eller Comp. Jag kollar på Blocket och BytBil, även intresserad av tips, någon som har eller känner till en fin bil. |
|
| Tack för klargörandet! Ja, den nya M240 är en heffaklump. | |
| Taklucka och elektriskt ställbara stolar brukar addera ett antal kilon oxå... | |
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Jag syftade på den nya M240 X-drive. Den var visst ännu tyngre än jag trodde.. Jag har gått åt ett lite annat håll med min M4 så istället för att öka effekten massor, vilket bara gör bilen svårkörd, sätter chassiet ur balans och sliter på hela drivlinan så har jag plockat bort lite vikt. Det är världens bästa sätt att trimma en bil. Vikt är en fiende överallt. Min bil har all utrustning utom CD-växlare och cig-tändare, inklusive all M performanceutrustning in och utvändigt och väger 1565 kg fulltankad. |
| Vad har du plockat bort? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.