AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
976

E90 320i -07 Kylarvätskan ser ut som milkshake medans oljan ser fin ut

Tjena, skaffa en 320i N46b20 för att vara mer exakt.
Det första jag gjorde var en service och då upptäckte jag att kylarvätskan ser ut o ha olja i sig då den är ljus och tjock, ser ut som milkshake..
Dock såg oljan fin ut så det gjorde mig lite fundersam.
Första tanken är ju att topplockspackningen gått men det varken bubblar upp ur expansionskärlet eller rycker från avgasröret så nu är frågan vad kan vara fel..
Om det kan komma in olja i kylarvätskan från någon annanstans?
Värt o testa att spola systemet rent och i med ny kylarvätska och se om det blir samma konsistens efter några varmkörningar?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Oljekylaren har väl både vatten och olja?
Kan ju också vara så att nån ”lagat” kylaren med kylartätning, då blir kan kylvätskan bli geggig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jepp, oljan har oftast högre tryck än kylarvätska på de ställen där korskontaminering kan ske vilket gör att ibland så är det bara oljan som trycks in i kylarvätskan (och inte vice versa).

Om oljan vi pratar om här är för motorn (vilket det låter som) så brukar det vara i oljekylaren (eller värmeväxlaren för att vara mer tekniskt korrekt) som det oftast sker korskontaminering.

Om oljan är för automatlådan så brukar det också vara kring just kylningen som detta händer (beroende lite på hur kylningen är konstruerad). En vanlig konstruktion på lite äldre modeller var att utnyttja en del av den vanliga kylaren för att även kyla automatlådans olja och om det börjar läcka emellan den delen som hanterar kylarvätskan och den delen som hanterar oljan så blir det såklart milkshake. Men i detta scenario brukar vanligtvis båda vätskor blandas, dvs du får lite tjockare rosaliknande kylarvätska och milkshake i din automatlåda.

Värmeväxlaren (motorolja/kylarvätska) sitter på sidan av oljefilterhuset på en N46 och där sitter en packning som kanske börjat ruttna och börjat läcka och är en primary suspect till ditt problem.
Länk

Bli inte förvånad om du även ser lite oljeläckage nedanför oljefilterhuset också. Om verkstaden ändåså är där och rotar så skulle jag passat på att byta packningen till oljefilterhuset samtidigt.
Länk
Tack för snabba svar;)
Ska plocka av o kolla oljefilterhus m.m och se om det är packning där mellan oljekylaren är kass..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.