|
|
|
|---|---|
|
Har haft Volvo som förmånsbil i all oändlighet men har nu tröttnat. Nästa vecka så levereras min 530e xdrive msport och jag börjar förbereda. Jag fick reda på NU att det inte finns Körjournal i appen som på volvo? Va i *#$&@, är inte BMW också ett ”tjänstebilsmärke”? Jäkligt B är det iaf. Hur gör ni? Finns det något smidigt sätt förutom en app på telefonen? Har kollat på moduler man kopplar i OBDII men nästan alla kräver månadskostnad. Anledningen är att jag kör >3000mil och får reducerat förmånsvärde och betald privat bensin som ska förmånsbeskattas. | |
|
Fungerar inte "Mina färder" i MyBMW-appen för detta syfte? Jag har inte haft förmånsbil så vet inte vad du behöver för data, men där får du en sammanställning av resor per månad och hur mycket bränsle (och el) som förbrukats för varje resa. EDIT: Finns en video som visar hur det ser ut: |
|
|
På min tidigare förmånsbil, en 330e, så löste jag det på samma sätt som ”Wiberg” föreslog. Det gick iaf bra då att använda som underlag (2017). Är det ett större leasingbolag som sköter bilen? I så fall brukar de ha sin specifika app där det också finns en funktion for körjournal. |
|
|
Tack @wiberg, precis, nu börjar det närma sig. Det man behöver för skatteverket är alla resor specade i en lista, det behövs massa info för varje resa som mätarställning, adress o.s.v. Har du så du kan ta en screenshot i appen över hur det ser ut? Sen viktigast av allt, man ska kunna få ut allt i en fil. I volvoappen så får man en excel fil som man mailar till sig själv. |
|
|
Alpinaturbo, Man rapporterat inte in resorna till Skatteverket men om det blir revision så måste du kunna visa att du verkligen gjort de resor du säger att du har. Det är inte bara en grej mellan dig och din arbetsgivare då milersättningen innehåller en skattefri del. |
|
|
Retsamt då (som med röststyrning) att "Online Körjournal" beskrivs i instruktionsboken men jag har inte sett att det "erbjuds" i Sverige: "Erbjudandet varierar från land till land. Genomförda körningar kan sparas utan luckor i fordonet. Då registreras minst datum och tid när körningen påbörjades och avslutades, geoposition och kilometerställning, antal körda kilometer och den valda körningstypen. Vid tjänsteresor registreras även resmål och syftet med resan samt viken affärspartner som besökts. De avslutade körjournalposterna överförs automatiskt till ConnectedDrive-portalen, visas där och kan bearbetas i efterhand. Ändringar måste göras inom sju dagar för att uppfylla skattemyndigheternas gällande lagbestämmelser." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.