AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.031

Bmw 523i-99, går dåligt kall

Har en bmw 523i som är ombyggd till A-traktor. Har nyligen uppkommit problem när bilen är kall. Då går den ojämnt på tomgången och stannar ifall man inte är beredd att parera med gasen. Får sitta och varmköra den innan man kör iväg, annars stannar den omgående. När den blivit varm så går den bra på tomgången och går bra att köra.

Min svärfar har hjälpt mig att felsöka, då jag själv inte är nån stjärna i garaget :)
Med felkodsläsare fick vi en hel del olika felkoder.

Med bara tändningen på så låg felkoderna P0150 och P0130 kvar i systemet sen tidigare, lamdasonder om jag förstått rätt. Dessa kvitterade vi bort.

Medan bilen värmdes upp fick vi felkoderna P1250, P0130, P0170, P0173.

Med varm motor fick vi felkoderna P0170, P0173, P0130, P0301-P0306. De senare är misständning på alla cylindrar.

Först misstänkte vi lamdasonderna, men om jag förstått rätt så börjar de ge mätvärden först efter de blivit varma?

Vi har även provat spruta startgas vid luftintaget och hittat nån liten läcka. Ska ta loss slangen och titta efter läckor och försöka täta, om det går?

Finns det något annat man ska titta efter/tänka på? Dåliga tändstift? Lmm?

Tacksam för svar /Fredrik
Hej och välkommen! :)

Ni har väl googlat, antar jag?

I grunden handlar det med största sannolikhet om för mager blandning. Den kan bero på luft-läckage, som ni är inne på, och/eller dåligt bränsletryck.

Luftläckage hittar man bäst genom att blåsa in rök genom insuget, efter LMM. Startgas ger alldeles för otydliga svar.

Bränsletrycket går att mäta upp vid railen till spridarna. På vissa modeller finns det tom en ventil för ändamålet. Om bilen har gått långt, kan man väl misstänka att den elektriska bränslepumpen i tankens högra halva börjar tröttna.

/Lennart
Hej och tack för svar!
Jo googlat har jag gjort. Hittat en del snarlika problem och en massa olika ev lösningar. Därför frågade jag här.
Hittade ett hål på lilla delen av luftslangen som går in i motorn. Har beställt ny och ska byta i helgen förhoppningsvis.
Återkommer med resultatet efter bytet
/Fredrik
Har nu bytt luftslangen och epan började gå som en dröm! Skönt!
Tack för hjälpen, Lennart!
/Fredrik
Kul! Tack för din återkoppling!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.