AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
768

Problem med bromsvätska E36

Ro
12
RostNilson
E36 325i -93
E38 740i/6 -94
E10 2002 -74
e61 520d -10
Lexus is200 -03

Köpte en e36a tidigare i vinter som jag snart har åkt 500 mil med på 2 månader. Det har inte varit snälla mil, utan jag har sladdat och kört den väldigt hårt nästan hela tiden. Problemet jag har är att den röda lampan för bromsvätska lyser, och när jag fyller i till max i behållaren, så försvinner den nyfyllda vätskan efter cirka 5 mils körning.
Problemet är bara att jag inte vet var det tar vägen, och efter de 5 milen är körda och nivån ligger under min, så går det att köra 50 mil utan att känslan i bromspedalen ändras/att bromsarna försämras.

Har kollat alla bromsar efter läckage, men jag hittar inget där. Under behållaren är det också helt torrt.
Pedalen har sedan jag köpte bilen börjat "ta" först halvvägs ner, men det kvarstår även om behållaren är helt full. Jag har även provat att pumpbromsa i cirka 4-5 minuter på tomgång och sedan flyttat bilen, utan att det har lämnats några fläckar i snön där bilen tidigare stod.

Luft i systemet är helt uteslutet då jag totalt har fyllt på 2 liter bromsvätska på 500 mil...

Vad tror ni att problemet kan vara?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Någonstans försvinner bromsvätskan - det vet vi iallafall med säkerhet.

Radar upp några möjligheter jag kan komma på:

* Läckage i kopplingens mastercylinder (ta en titt runt pedalerna och torpedväggen och känn på mattan)

* Läckage kring förbindelse mellan kopplingens master- och slavecylinder (följ den hela vägen och leta efter något som ser vått/blött ut)

* Läckage i kopplingens slavecylinder (kolla runt slavcylindern efter läckage på växellådan men framförallt skruva loss slavcylindern och kolla att det är torrt på sidan av slavcylindern som pekar inåt i växellådan)

* Läckage ur bromsvätskebehållaren (kolla runtomkring denna men framförallt nedanför bromsvätskebehållaren efter något som ser vått/blött ut)

* Läckage utåt från masterbromscylinder (kolla runtomkring denna och framförallt runt röranslutningarna och längs rören efter något som ser vått/blött ut)

* Läckage inåt från masterbromscylinder - dvs in i vakuumbromsförstärkaren (skruva loss masterbromscylindern och kolla att det är torrt på sidan av masterbromscylindern som pekar inåt i vakuumbromsförstärkaren men stick även gärna ned någon piprensare eller annat ned i botten av vakuumbromsförstärkaren och kolla att det inte kluckar omkring massa bromsvätska där)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.