AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
930

Bmw e46 318i-02 startar men dör sedan ingen komp

Ni
1
Niklaz81
Bmw e46 318i
Tjena! Har en bmw e46 318i som startar direkt men dör efter någon sekund, efter det är det precis som om den är komp lös. Efter många startförsök så börjar den hosta och startar tillslut, brukar ta ca 10-20 min.
När den väl är startad och körd så är det inga problem förens den stått ca 8-10 tim och problemet är åter.
Någon som vet vad det skulle kunna vara?
Hej och välkommen! :)

Man skulle ju kunna tänka sig att motorstyrningen inte får rätt information om yttertemperaturen. Det är väl så mycket som går att gissa med ledning av den information du ger.

Om du har möjlighet, skulle live-data med t ex INPA kunna verifiera. Jag har för mig att insugstemperaturen kan visas där.

Du skriver inte vilken årsmodell det handlar om (jo, det gjorde du i rubriken, såg jag nu.! Jag tittade bara på profilbilen...). På de äldre, åtminstone, tror jag att temperatursensorn sitter i luftfilterburken, medan moderna har sensorn integrerad i luftmängdsmätaren (LMM).

Om den sitter i LMM, blir det lite för dyrt att chansa på en ny, tycker jag. Då måste du först få någon sorts diagnos-bekräftelse. Eller fynda något på skroten, kanske.

En separat sensor är mer överkomlig. Men köp en original eller OEM. Eventuellt på skroten.

Typ och placering kan du sluta dig till genom att titta på/i luftfilterburken och/eller genom att gå in på realoem.com, skriva in bilens sju sista tecken i chassinumret och bläddra fram rätt bild och meny.

/Lennart

EDIT: Fast det där med (den upplevda) bristen på kompression är ju något annat, förstås. Det enda jag kan tänka mig är att det händer något liknande som när vissa av BMWs motorer tappar kompen p g a oljetryck i ventillyftarna. Men det är verkligen skyhögt över min kunskapsnivå. Där får någon annan fortsätta att reda ut.

EDIT 2: Sen har vi ju det där med kam- och vevaxelgivare och deras eventuella temperaturkänslighet. Kan påverka startbeteendet.
Nog dags för en diagnos, ändå.

EDIT 3: :) Nu googlade jag och såg att motorn HAR hydrauliska lyftare. Då är det nog så, att oljetrycket i dem har svårt att släppa efter den första lilla starten. Kör du dessutom med tjock olja...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.