AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.325

E39 M54B25 - Hög bränsleförbrukning, 17L/100KM

Em
6
Emil0048
525i E39 Touring
Bilen vart stående i 2 veckor och nu när jag ska köra så drar 17L/100km och det vill inte gå under det, tidigare har det varit 9.6L/100km

Jag har nydligen bytt CCV men hade inge problem med bränsleförbrukningen direkt efter det bytet, Körde i kanske en vecka sedan fick bilen stå i 2 veckor och ja, Här är vi...

All Hjälp uppskattas.
Hej

Är det bilen som säger 17, eller har du mätt mellan tankningar?

/Lennart
Em
6
Emil0048
525i E39 Touring
Display & "nålen" om man nu kan kalla den för det Säger 17-17.5
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur länge har du haft bilen? Kallstarter, kortkörningar osv påverkar ju. Men allt sånt är du bekant med hos bilen så du jämför äpplen och äpplen?

Mät sedan hela tankar vid pump istället för att lita på en 20 år gammal färddator, den kan förvirra vid felsökning.
Em
6
Emil0048
525i E39 Touring
Jag har ägt bilen i ca 6 månader, Nu under vintern har det varit motorvärmare i nästan varje gång. Jag kör den dagligen 6-10 mil tur och retur bortsätt från helger.
jag Får Testa att mäta manuellt det kan väll ha blivit nå knas med färddatorn.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är bilen modifierad på något sätt (t ex. sportluftfilter, trimchip etc.)?

Felkoder?

Om du inte hittar felkoder KAN det ev. vara LMM som är dålig - de sätter inte alltid felkod om de är trasiga...prova genom att dra ur kontakten. Går motorn inte märkbart sämre då, är det stor risk att den är trasig - då går motorn på fasta värden och drar mycket soppa.

Live-data på hur bränsleblandning och lambdasonder jobbar är intressanta.

Lambdasonder slits och bör bytas efter ca. 15000 mil för optimal funktion.
Jag bytte dem på E39:an och då gick motorn bättre och drog mindre soppa (dock var inte skillnaden 50%, snarare kanske max 10%).

Servicehistorik?
När servades den senast?
Är det RÄTT tändstift?
Hur ser tändstiften ut? "Läs" dem - dvs. hur ser sotet ut mm. - finns mycket information från t ex. NGK på deras hemsida. Det kan ge nyttig information om hur motorn mår och fungerar.

Kolla så inte bromsar ligger i!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Em
6
Emil0048
525i E39 Touring
Yes, Här igen. Gjorde lite felsökning och hittade en dålig LMM. Bytte idag ut den och nu vill bilen inte ens hoppa igång...

Bilen är inte modifierad på något sätt, Tändstift ser bra ut, Jag gjorde oljeservice på den för 2 månader sedan.

Här är en video när jag försöker starta den, kanske låter bekant till någon?
Länk

Tack på hörhand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.