AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.894

Stannar utan anledning BMW 530-07

fl
5
flien
BMW X5, 3.0i E53 -03
Vad kan det vara för fel när bilen startar perfekt men slocknar typ 2 sek senare.
Får ej igång den om jag ej tar ut nyckeln o provar igen. Då går den igång men slocknar igen..
Hej,

Gissar på huvud-bränslepumpen i höger tankhalva. Den eller reläet, särskilt om bilen har gått 15-20k mil eller mer.

Har du gott om bränsle i tanken, mer än 15-20 liter? Annars kan det vara läge att fylla på en skvätt för att gardera mot att det är den vänstra delen av systemet i tanken som krånglar.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur beter den sig när den slår av motorn - är det av/på (tänk strömbrytare) eller "tynar den bort"?

I det första fallet kan man misstänka el-/tändningsfel och i det andra kan man misstänka bränslerelaterat fel.

En felkodsavläsning med en bra felkodsläsare som tar BMW:s interna koder, är nog väldigt bra som en början på felsökning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fl
5
flien
BMW X5, 3.0i E53 -03
Det är bytt vacuumventil som hade felkod (ingen skillnad).
Bilen kan ibland gå relativt bra på tomgång men direkt man rör gasen så dör den, och ibland dör den av sig själv på tomgång
Bilen fulltankad.
Felkoder man får ut nu.
004410 Injector , cyl 1, activation
0041F2 Electrical fan, activation.

Någon som har en aning?
kortis i spridaren på ettan, har för mig dom sitter i serie, lägger den av får man exakt felet du beskriver. tar du loss kontakten så bör du se "ärg" brukar kunna stå vatten där. Kolla kablaget till spridaren. Byt plats på 1/6 så kommer den starta men det är viktigt att byta spridaren så den inte tvättar bort oljefilmen på den cylindern den hamnar på så du får skador på cylindervägg/kolv
ma
30
makkkan
525d Touring -05
Tjenare
Hjälper flien lite med skruvandet

Haft lös samtliga kontakter och inget ärg eller liknande, ser fullt friska ut samtliga, samma ohmvärde uppmätt på samtliga mot ecu:n

Vi har även mätt upp samtliga spridare:
Alla ligger på 170-180kohm (utom 2:an som bara ger 110, men ingen felkod på denna ännu)

Vet inte riktigt vad ohmvärdet säger om statusen på en spridare, antar att den kan ha packat ihop rent mekaniskt ändå?
ma
30
makkkan
525d Touring -05
Nu börjar gränsen vara nådd😂😂
Vi hittar inte felet!

Har bytt spridare 1 mot spridare 6,
Fortfarande kod: DDE 4410 injector 1, activation

Har mätt upp samtliga kablar mellan ecu/dee och spridarna. Ingen kortis och bra kontakt.
Mätt upp motståndet på samtliga spridare från ECUn för att se att de är kontakt.

De enda som avviker är spridare 2, där motståndet oavsett hur man mäter ligger på 120-130, mot övrigas 180.
Men skulle de vara fel på denna, varför felkod på 1:an då?

När jag tog lös ecu:n så var de lilla blocket( men bla ström och jord) relativt ärgat i kontakten. Här trodde jag att jag hittat felet, rengjorde alla stift och kontakten. Men ingen skillnad.

Bilen startar, går några sekunder, börjar gå orent å dör.

Kan de vara fel på ecu/dee eller kanske dee-relät?

Tacksam för hjälp
Hej,

Beklagar strulet. Men nån gång löser det sig. :)

Den där felkoden "DDE 4410 injector 1, activation" förvirrar lite. Det är väl en bensinare? (DDE brukar vara motorstyrningen på dieslar.) Struntsak, egentligen, men jag undrar ändå varför instrumentet envisas med DDE.

Nå, "activation" bör (också) kunna förstås som att spridare #1 är frisk, men inte får någon signal. Den skulle alltså kunna vara hur frisk som helst, men DME/DDE skickar inte någon order om att öppna.

Detta kan provas genom att mäta spänningen i kontakten, när motorn dras runt med starten. "bmw-slangen" hade nog föreslagit en "noid light", som jag knappt vet vad det är, men ni har kanske en sådan?

Själv hade jag nog annars provat att använda en multimeter och se om det kommer några spänningspulser. Borde inte vara omöjligt om man är två om det. Spridaren skall ha konstant +12V och från DME få korta jord-pulser i insprutningsögonblicken.

Sen var det bränslepumpen i tanken. Har du försäkrat dig om att den fungerar? Den sätter inga felkoder, om den är defekt, så man måste lyssna och, om man vill vara säker, mäta trycket framme vid motorn. (Alldeles nyligen hade en medlem monterat en fabriksny pump, som surrade som den skulle. Den var alltså inte "prime suspect", men till slut fanns det inget annat kolla. Och när det gjordes, gissa om det var den...)

En annan grej, som jag inte heller känner till, är om det finns något inbyggt system, som gör att motorn stänger av sig, när en enda spridare lägger av. Om det finns något miljö- eller säkerhets-tänk, som skall skydda motorn från brukas i "haltande" skick.

Om alltså spridare #1 felar - oavsett vad orsaken är - kanske den där mekanismen, som "mj_mj_mj_mj" beskriver, aktiveras?

/Lennart
ma
30
makkkan
525d Touring -05
Tack, jag ska genast mäta upp med spänning på:)

Ser att vi missat en avsevärd detalj, de är en 530D!!

Alltså en diesel

Ber om ursäkt för de missförståndet
Att det handlar om en diesel förändrar resonemangen hittills en hel del. Där går nog min gräns. :)

Får ta en paus i ”grubbelbuda”. :)))

/Lennart
Dieslarna har en högtryckspump, som kan ge upp. Vet inte så mycket mer, men sök här på forumet. Den här tråden (plus några till) hittade jag när jag sökte på "högtryckspump" här ovan under [Sök inlägg].

Länk

/Lennart

EDIT: I en (som alltför vanligt) oavslutad tråd om en -06: Länk

skriver bmw-slangen så här:
"Vilka felkoder (interna BMW - inte de generiska OBD II) finns lagrade?

Trycket i bränsletillförseln (både låg- och högtrycksdelarna) övervakas mycket noga så uppstår en avvikelse där (alltifrån pga av filter, lågtryckspump, högtryckspump eller andra saker) så kommer det att sättas en felkod."

Vi får utgå från att uppgiften är riktig och att den gäller även för din bil, och då finns det ju nästan bara "din" felkod om "activation" kvar att undersöka.
ma
30
makkkan
525d Touring -05
Tjena!

Problemet är löst:)

jag beställde en ny spridare, bytte ut NR:2(där värdet var 130kohm) och som i vissa lägen hade kortis mot blocket.
De konstiga i de hela är väl felkoden: "Injector 1, activation"
Men systemet kanske inte är nog selektivt för att utröna vilken spridare som har kortis.

Nu går bilen:)
Härligt! :)

Tack för din slutrapport. Som sagt, konstigt att koden hamnar fel.

Men behöver en ny spridare inte också kalibreras? Eller ”anpassas” är kanske ett bättre ord?

/Lennart
ma
30
makkkan
525d Touring -05
Där har du säkert en poäng, den jag köpte var från skroten, testad. Men kanske att någon handpåläggning behövs?!?
Jag har för mig att spridaren har en märkning som anger hur mycket den avviker från det nominella värdet. En sorts justeringsuppgift, som har med variationen i produktionen att göra. Ger den för lite, ökar DME - efter justering - tiden för öppnandet med någon millisekund, och omvänt.

Med INPA justerar man ganska lätt, men ditt verktyg kanske också kan. Bara det hittar rätt spridare… ;)

Å andra sidan är spridaren ju inte ny, så kanske det är överkurs. Men har du möjlighet, är det väl inte fel att försöka göra rätt.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.