AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.809

Webasto F10/11. Modell? Trasig? Laga?

Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Jag har då en F11 där den fabriksmonterade dieselvärmaren låste sig. Köpte lämpligt kablage och mjukvara av person här på forumet och låste upp den utan problem.

Dock så krånglar den naturligtvis. Värmaren startar men slår ifrån efter en stund, jag får felkod på temperatursensor. Den säger att den överhettar.

Då är frågan om sensorn är defekt eller om cirkulationspumpen är defekt?

Vilken "typ" av webasto sitter det i dessa bilar? Thermo Top V eller Top Vevo?

Jag känner mig lite tjurig och har ingen lust att köpa en ny komplett brännare från BMW utan ämnar försöka laga denna.

Ja jag har googlat men jag hittar inget vettigt svar, tänkte att den samlade erfarenheten på detta forum torde kunna hjälpa mig med detta.

// bondenpaavo...
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
Hej

Jag har en F07 2010 som hade samma problem . Jag köpte en ny cirkulations pump hos webasto och bytte nu fungerar det . Dock så har bmw en annan slag dimension så jag fick byta underdelen på pumphuset.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
kan vara förbränningsfläkten också. Du behöver titta efter på värmarens etikett vad det är för modellnummer ocm inte programmet du har kan ge dig den upplysningen.

meddela gärna modellnumret i tråden så kanske det finns hjälp att få här

FAF
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Fungerar det att använda restvärme ? om inte så är cirkulationspump trasig.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Thermo Top Evo 5KW sitter vanligen i 5-serien har jag sett. Både F och G serien. Har en typ ny liggandes som jag köpte på skroten. Från en 2018 530d som voltades innan den hann se vintern… Snodde cirkulationspump, avgas och bränslepump från denna. Men den är från G-serien och det är canbus. F-serien pratar wbus.
Troligtvis är det bara styrenheten som skiljer dem åt. Behöver du reservdelar, vill chansa eller kan ta reda på fakta kring detta så får du köpa den billigt. Originalnr 9361064
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Hej på er.

Jag bestämde mig för att beställa en komplett enhet från en skrotad bil.
Thermo Top EVO sitter det tydligen i LCI F11.
Dock så tror jag att jag i första skedet bara skiftar pumpen för att se om det är felet på nuvarande.
Har fått tipset på att det förmodligen är pumpen från fler håll.
Jag uppdaterar efter mitt laborerande.

// bondenpaavo...
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Sitter en Top VEVO i min bil.
Och nu efter byte av cirkulationspumpen så fungerar den igen.
Tack för tipsen.

// bondenpaavo...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.