|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Hämtar inom kort ut min nya 330e och har tills dess fått upp en del frågor. 1) Hur är bästa sättet att köra in en hybrid? Är det att föredra att EJ starta motorn man kör i stan utan endast använda elmotorn, tills de gånger man vet att man kommer köra lite längre? Kallstarter och att motorn ej hinner gå upp i temp är ju det som sliter mest på en motor. 2) Är det sant att elmotorn endast driver bakhjulen i ”eletric” mode? Dvs xDrive är ej tillgänglig i det läget? 3) Hur är det egentligen med bensinmotorn, är det en 320i eller är det en nedtrimmad 330i som sitter i bilen? Samt är man alltid garanterad de 292hk eller försvinner en del av de när elen är slut? Isåfall, har man 252 eller 184hk kvar då! Sökt runt en hel del men blir inte riktigt klok på hur det är och vad som håller. Sist men inte minst, fråga 4) Jag har förstått att bensinmotorn kickar in ibland vid start, främst under kallare väder. Vet någon i vilken temperatur ca det gäller? | |
|
Hej! Kan försöka svara utifrån mina erfarenheter med vår X3 30e. 1) Vi kör så som du säger, när vi kör längre så kör vi bensinmotorn varm och "kör in" den men i stan så kör vi enbart eldrift. Har ställt in att den startar upp i electric-läget hela tiden och inte hybridläget. Men många kör nog bara på i hybridläge och låter den sköta det själv, det jag har märkt är att motorn blir varm rejält fort när den väl är igång så även på rätt korta körningar så får den upp tempen. Nu har bilen gått 150 mil och vi har kört en del längre resor så jag anser nog bilen rätt inkörd, men av gammal vana så tar det ändå emot att "smådutta" med bensinmotorn utan köra mer antingen eller, så att säga. 2) Elmotorn sitter innan växellådan så du får alltid xDrive, men det har också egenheten att bilen växlar i elektriskt läge. Inget man tänker på egentligen, men det är lite ovant att ibland känna växlingarna i eldrift. :) 3) Pass (EDIT: Läste lite fort först och missade en del av frågan. Den kommer spara så du har el kvar även om batterimätaren visar slut, så du kan få ut hk från både el och ICE. Däremot vet jag inte om du måste köra i "xtraBoost" eller vad det heter för att få ut 292 istället för 252.) 4) Nån mer erfaren ägare har nog mer koll än mig, jag har förstått att det händer neråt -10 eller så. |
|
|
En kommentar på fråga (2): Elmotorn driver växelådan, men egentligen är det inget bevis på att elektroniken kopplar in drivning till framhjulen. Jag har en M440 som jag loggat lite från fördelningslådan och kan konstatera att drivning till framhjulen verkligen är behovsprövat. Oftast loggas 0 Nm till framhjulen. (Men den driver framhjulen lite oftare än jag trodde, så kanske lite proaktivt och inte bara reaktivt.) Men någon 330e ägare kanske har svaret om den faktiskt väljer att driva lika mycket fram som vid bensidrift eller om det är någon skillnad i elektriskt läge. |
|
|
Nä, bra poäng, jag har faktiskt ingen koll på hur xDrive i sig fördelar kraften för vi har inte hunnit testa det själva och det är rätt lite faktisk information generellt kring det som jag har hittat. Det kan förstås vara olika mappning mellan eldrift och bensindrift dessutom på xDrive-systemet men möjligheten till fyrhjulsdrift finns i alla fall även med eldrift (och jag antar att den kopplas in om ena hjulparet börjar spinna) och det tycker jag är en poäng med BMWs hybriddrivlina. Kul att du loggat från fördelningslådan, vad använder du för programvara till det? |
|
| @Wiberg ,ProTool (Bimmergeeks) och WiFi ENET-adapter kan logga parametrar som inte BimmerLink kan, bla Vridmoment till framaxeln från fördelningslådan och Wheel Speed från hjulen (som jag också nördat mig med (för att säkerställa så lika rullomkrets som möjligt). | |
| Aha kul, får spana in. Tack för tips! :) | |
| Som av en händelse så fick jag testa lite idag, vände bilen på en snöig gräsparkering med lite uppförsbacke med eldriften och visst kopplar den in framhjulen också vid behov. Men oj, det är inte ett supersnabbt system direkt, hjulen hinner märkbart spinna innan man får drift på framaxeln. | |
|
Jag har inte försökt logga vid kontrollerat olika styrutslag, men från min log vet jag att vid små utslag och gaspådrag petar den (M440) ut kraft framåt utan att jag märkte något tappat grepp. Men jag har läst att vid stora utslag gör den det inte utan att ha förlorat grepp i bak först. (Men jag har också märkt detta fenomenet och är en klar skillnad mot 'quattro' om man har bråttom iväg från en korsning.) Min hypotes är att för att lamellkopplingen skall kunna fördela en viss del av kraften framåt måste lamellerna slira lite. Då fungerar det inte om lamellen som skall ta emot kraften roterar snabbare än den drivande lamellen (som skulle kunna hända vid stort rattuslag på underlag med bra grepp, om skillnaden överstiger skillnaden i utväxling mellan fram/bak). Rätt eller fel, någon som vet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.