AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.845

Startproblem Bmw 325i e90 -06

Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Hej!

Vet inte om detta inlägg hamnar rätt, men är i stort behov av hjälp. Har en Bmw 325i e90 som börjat betett sig jävligt skumt på sistone. Ibland vill den inte starta utan står och ”pyser”. Efter ett par försök kommer den tillslut tillgång. Det konstiga är att det inte händer hela tiden.

På morgon påväg till jobbet startar den utan problem. Likaså efter 8 timmars arbetsdag påväg hem. Nån timme senare startar den fint påväg till gym/matbutik men när den sen ska igång för o åka hem krånglar den alltid. Likaså om jag gör någon snabb avstickare påväg till jobbet för o lämna ett paket.

Den lämnar inga felkoder, batteriet är i princip nytt och har även testat med ett annat. Samma väderlag under alla situationer. Det enda jag kan tänka på, förutom tiden emellan starterna, är att bilen när den står hemma och på jobbet står parkerad i en sluttning medans det strular när den står parkerad plant. Vet att det är långsökt men det är den enda jag kan komma o tänka på.

Tacksam för alla råd och tips!

Hej igen! :)

Texten nederst skrev jag först, men sen blev jag osäker på vad som menas med "står och pyser".

Menar du att startmotorn inte vill? I så fall kan jag nog som första åtgärd föreslå att du noga inspekterar kabelgenomföringen i / genom batterilådan. Både inifrån och utifrån. Vanligt att det ärgar där med dålig kontakt som följd. Så länge problemet är begränsat, sätts nog inga felkoder.

Detta skrev jag först:
Om du har använt en felkodsläsare som klarar BMW-specifika koder och inte fått upp några, skulle jag våga gissa på bensinpumpen i tanken eller dess relä. Detta särskilt om bilen gått 15-20k mil och uppåt och felet uppträder oavsett nivå i tanken.

Att kolla reläets funktion och pumpens säkring - glapp, oxid? - bör väl vara de första åtgärderna.

Händer det oftast vid låg nivå, kan den där "sugstrålepumpen" i den vänstra tankhalvan vara inblandad.

OBS - detta är bara gissningar. Men utan felkoder finns inte så mycket annat.

/Lennart
@Motorfan: Jag redigerade mitt förra svar. Kanske bäst att påpeka, så att du märker det ifall du redan och bara läst det första.

/Lennart
Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Misstänkte att ”pyser” skulle vara svårt att förstå, så har laddat upp en video som förhoppningsvis förtydligar. Samma visa igen, startade fint imorse och hem från jobbet, samt till gymmet. Men när jag ska därifrån krånglar den. Kom tillslut igång på sista försöket. Det klickandet ljudet är jag som kopplar ur handbromsen efter 2a försöket.

Länk

Förhoppningsvis förtydligar detta. All hjälp är välkommen!

Ledsen, men jag kan inte uttyda någonting av videon. Det låter som att motorn går, men det är väl bara klimatanläggningen, som brusar/brummar?

Fungerar inte startmotorn? Tickar den bara?

Eftersom den tydligen går ibland, kan du - när den inte vill - försöka att knacka på den, om du kommer åt. Ofta föreslås det att sätta en trästav, typ kvastskaft, mot startmotorn och klappa till i andra änden med en hammare. Trästav för att inte riskera en oavsiktlig kortslutning.

Och, återigen om startmotorn bara klickar, har du den där kabelgenomföringen i batterilådan att kolla också.

/Lennart
Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Tack för dina tips! Har provat allt utan resultat, kabelgenomföringen var svårt att se först, men upptäckte inget uppenbart fel där.

Men, jag har nu lyckats isolera exakt när problemen uppkommer. Om bilen stått i mer än 2 timmar startar den utan problem. Men om jag försöker starta bilen inom 2 timmar från att den senast var igång är det problem. Tyvärr blir jag inget klokare av det.

Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Det luktar en del bensin när den är svårstartad. Funderar på om det kan vara spridarna?

Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Nu har tre felkoder dykt upp också!

2F0D Radiator Blind, Activation, (GLF)
29F4 Catalytic-concerter conversion
29F5 Catalytic-converter conversion 2

En första idé som faller mig in, är att temperatursensorn i luftfilterburken har kroknat och låter bilen tro att det är kallt, så att motorstyrningen doserar extra bränsle, som istället surar ner motorn. Detta har hänt förr.

Åter igen utgår jag från att startmotorn snurrar. Är det så?

/Lennart
Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Ja, startmotorn snurrar! Kan man på något sätt kontrollera sensorn eller är det bara att lämna in till verkstad/byta själv?

Byter du lätt själv. Men kolla först att jag ligger rätt vad gäller placeringen. Bilens VIN på realoem.com och leta fram sensorn. Eventuellt kan du hitta den direkt i luftfilterburken - jag utgår från att den sitter där - genom att följa kabeln till den.

/Lennart
Kollade nu. BMW har på E90 integrerat temperatursensorn i luftmassemätaren. Då blir kostnaden för ett byte lite för kännbar för att chansa.

Men jag är fortfarande inne på att DME får en felaktig information om insugsluftens eller motorns rätta temperatur., men vet inte hur du skall kunna bekräfta. Tyvärr.

/Lennart
Glömmer alltid den självklara åtgärden: att läsa live-data!

Om din kodläsare klarar det, kan du se vilken temperatur som sensorn rapporterar till DME.

Annars föreslår jag en kontakt med Länk

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.