|
|
|
|---|---|
|
Hej. Hur får man in kolven på bromsoken bak på F07? Handbromsen går ju på bromsbackar, inte på oket. När jag försökte trycka in kolven så gick den ej in, det gick inte hällre att skruva in den... Sååå min fråga är hur gör man på dessa? Eller är oket kasst om det inte går att trycka in kolven med en stor poligrip. | |
|
Enligt verkstadsmanualen för F10 från 2010 så ska den bara tryckas in. Kolla att du tagit av locket från vätskebehållare också. Tänker att det kan vara samma. Rör sig kolven ut om du bromsar försiktigt? |
|
|
Tog inte av locket... Kan det vara så enkelt? Den rör när man trampar på bromsen ja :) |
|
|
Bra tråd med bilder som bör matcha din bil: Länk Osäker på handbromsen, elektronisk eller inte? |
|
|
Hej, handbromsen är elektrisk. Men den går på bromsbackar. Alltså fungerar som trumbroms mot skivan och bromsoket är inte påverkad av handbroms :) |
|
|
Manualen nämner locket så det är inte oväsentligt. |
|
|
Jag får ta den andra sidan nu till veckan, och återkommer om det gjorde nån skillnad :). Tack för länken till ett bra bildspel med |
|
| använder ni poligrip eller är kolvverktyget ett måste? | |
| En tving och gamla belägget på kolven brukar funka kanon att trycka in med | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lätt tvåfingersmanöver med tving, polygrip eller kolvvertyg ska räcka gott och väl och kolven ska med lätthet gå tillbaka (ibland brukar jag kunna trycka tillbaka kolven genom att enbart sätta en tumme på var sida av kolven och trycka inåt) Länk Går kolven (mycket) trögt tillbaka så har du ett begynnande kärvande bromsok och du kan redan nu börja förbereda dig på att behöva byta bromsok lite längre i tiden. |
| Hymn. Jaja såg att de i te var så värst dyra på autodoc s d ka ske kan va nått att ta hem om d fortsätter ligga på efter denna genomgången. | |
Men du kan inte köpa det billigaste bland Autodoc för då får du bara Export Kinesium (och i bästa fall så fungerar bromsoket halvbra i ett år), dvs så dåligt att de inte ens vill sälja det i Kina. Så du kan inte köpa de där för 800-900 SEK... Det är de mellan 1700-1900 SEK som de erbjuder som du ska köpa. |
|
Renovera oket själv, överlägset. Bmws ok är aluminium tror jag så utvändigt räcker med rengöringsmedel och stålborste (oken blir inte skabbiga och sönderrostade). Sen finns satser att köpa med kolv och packningar och damask. Kosta 250 kr för mig per ok och blev jättebra. Oken man köper från nätet är ofta ett renoverat så det är inget fabriksnytt och de vill att man skickar in det gamla. Vågar inte tänka på vad ett fabriksnytt ok kostar på bmw verkstad. |
|
Ett nytt bromsok bak till denna modell från BMW kostar runt 4400-4500 SEK. Så definitivt värt att köpa ett nytt renoverat från ett välkänt märke (då du landar på under 2000 SEK). Eller om du är kunnig (jag har sett så många felaktigt renoverade bromsok att det är skrämmande) så kan du som Henrik335i föreslår renovera det själv. När det kärvar så brukar det oftast vara att kolvens kromyta är skadat (ofta är det en kombination av att det börjar rosta från kolvens yttre kant och inåt samt att gammal bromsvätska - dem ska bytas vartannat år - ligger där med hög vattenkoncentration och det börjar även punktrosta på lite olika ställen på kolven). Har kolven börjat få sitt krom skadat någonstans är det inte värt att rädda den - släng den och köp en ny (finns som Henrik335i säger kompletta kit som även innehåller en ny kolv). Monterar man tillbaka en kolv med kradat krom så håller det en tid men sen är problemet tillbaka igen... I nästan alla fall (som man fångar upp i tid) så kan man återanvända själva bromsoket då dess cylinderlopp ofta klarar sig bra trots det kan se för jäkligt ut ibland. Jag har haft tur på vissa bromsok som var för jäkliga och där kolven var helt skräp men själva bromsoket och dess cylinderlopp var i överraskande bra skick (jämfört med resten). |
| Ja nu har jag tagit isär, rengjort och smörjt även vänster sidan. Verkar funka bra just nu. Men vi får se hur länge det håller :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.