AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
803

E46 serviceintervall - startvärde?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har precis hadt min E46 på oljeservice hos BMW och de har såklart nollställt serviceindikatorn och det är en sådan som räknar ner miltal, som egentligen beror på mängden förbrukat bränsle.
Jag har för mig att man alltid tidigare fått 2500 mil som startvärde vid service, Klockan för brosmvätskan tänds efter två år, oavsett körsträcka.
Men idag efter service så är min återstäldl till 1700 mil. Jag frågade om BMW säger att det beror på att jag kör så lite, vilket stämmer (några hundra mil per år bara). I instrboken står ju att man ska byta olja vartannat år även om man inte nått noll på körstäckan och jag vet att det är bra då det kans samlas kondensfukt i olja osv.

Men jag undrar ändå om BMW "nollställt rätt" som satt milräknaren på 17000 km som startvärde?

Har bilen så bra minne att den minns flera år av korta körsträckor och därmed skruvar ner startvärdet?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har ingen koll på din faktiska fråga men jag har ju en likadan sommarbil. Där byter jag olja och diverse filter kanske vartannat år. Kör typ max 400 mil på en säsong och noterar detta i mitt servicehäfte. Vad bilens dator säger om kvarvarande mil osv det bryr jag mig inte så mycket i faktiskt.

Sen byter jag, eller faktiskt låter byta, andra grejer som bromsvätska och kylarvätska när min meck tycker det är lämpligt, han har bättre koll på detta än vad jag ids ha.

Dessa ska enligt BMW bytas vartannat år. MEN, jag undrar hur många bilar som rullar där ute där detta faktiskt sker? Så länge det kanske hanteras under någon form av serviceavtal som ingår på ett eller annat sätt i nybilsupplägget så sker det säkert. Men på bilar som är äldre och som inte är entusiastbilar så är jag mycket tveksam....

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.