AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.067

elbilar 3-5 år framöver

Sida 2 av 2
bl
270
bluetrain
x3 msport
Tack för bra input. Ja då känns det ju inte så osäkert med el trots allt som jag kanske tänkte mig utan att ha närmare fakta. Sen att de kommer beskatta elbilar på något sätt på sikt tar jag för givet.

Kanske ändå är läge att satsa på el nu då trots alltså? Känns ju så jäkla osäkert vad man än väljer och att det är just värdeminskningen som kan bli rätt stor om man väljer fel.

Såg att t ex Tesla Model Y (standard range) blivit prissänkt nu till 549´. Känns som en rätt bra deal? Med förmodan inte alltför katastrof värdeminskning över säg 3-5 år?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att elbilar skulle driva upp elpriserna är något som verkar vara nån slags sanning i Bensinupproretsammanhang men i Norge där elbilar verkligen dominerar ALL bilförsäljning används bara 0,8% av elen till elbilar. Det är liksom orimligt att våra utmaningar i elnätet skulle bero på det ;)

Modell Y kommer bli Sveriges mest sålda bil framöver. Vänta bara. Det är ju bra på ett sätt men det är också en utmaning för redan idag har Tesla inte i närheten av den verkstadskapacitet som krävs för att underhålla dessa. Också lite tråkigt för Sverige som nation med den industritradition vi har med exempelvis Volvo. För vem kommer lägga 700k> på en elektrisk Volvo XC40 som är sämre på allt? Så märkeslojala är inte många.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Löwet; Tror inte att någon Tesla kommer att bli den mest sålda bilen i Sverige framöver. Majoriteten kommer att välja en bil från Asien. Den egna ekonomin kommer att styra det på bekostnad av Europeisk bilindustri.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det tror inte jag på dock. Dels är de mycket sämre, dels är de inte billigare. Ingen kommer vilja lägga 550.000kr av egna skattade pengar på en BYD Atto som kommer ha 0 uppdateringar efter köpet och känns 5 år efter redan från början...

MG Marvel R som anses bland det bästa som kommit därifrån känns hopplöst föråldrad när man synar den närmare. Inredningen är av låg kvalitet och utförandet förutom skärmen ser ut som en 10 år gammal Toyota Auris.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Verdi, du behöver inte göra en pro- eller anti-kärnkraftstråd av detta också. Att jag tog upp förändringarna i konsumtionsmönstret berodde på att vi diskuterade elbilar och dessa är så vitt jag vet konsumenter av el, inte producenter. Det är sant att produktionen i söder minskat och att vindkraftsproduktionen i norr ökat, vilket nätet inte är utformat för.
Självklart vet jag att el måste produceras i samma ögonblick som den konsumeras, men det har inte hänt att vi inte kunnat täcka våra behov med egen produktion, eller i sällsynta fall med import (huvudsakligen från Norge). Anledningen till att jag betonade medelvärdet är att vi diskuterade priset. Problemen vi diskuterar är pris för laddning.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Verdi och Medkänsla: jag tittade på i3 för ganska länge sedan men hade inte råd då. Har inte råd nu heller av olika skäl - så enkelt är det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.