AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.070

elbilar 3-5 år framöver

Sida 1 av 2
bl
270
bluetrain
x3 msport
Alla ska ha elbil. Själv tvekar jag lite fortfarande. Vi har kapacitetsbrist i elnätet i Sverige och om vi har ett stort tillflöde av elbilar som ska laddas så böe väl elpriserna pressas upp de närmsta åren, eller? Visst en del sätter upp solceller och vindsnurror men kan det verkligen hjälpa mer än på marginalen?

Så jag undrar lite hur bra deal det är att köra elbil framöver? Hur tror ni elpriserna kommer påverkas?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Man kan se på Norge, som redan har långt större andel ebilar än Sverige. Där har inte elbilarna lett till den sortens problem generellt. Det förekommer säkert fall där lokala nät blir ansträngda, men det skulle de i så fall även kunna bli av andra förbrukare än elbilar.
Totalt producerades 170 TWh el i Sverige under 2022. Om alla personbilar drivs med el skulle förbrukningen bli ungefär 12 TWh. Vi är för närvarande väldigt långt ifrån att alla personbilar skulle gå på el.
No
5.161
Nockenwelle
Det kan tilläggas att av de 170 TWh som producerades 2022 exporterades 33 TWh.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bluetrain, kapacitetsbristen i elnätet är inget du som individ behöver oroa dig för gällande elbil som primärt laddas hemma. Jag laddar min bil på en 16A säkring, det är den minsta säkringen som en villa kan ha. Det är alltså inte så kapacitetsdrivande.

Ofta slängs det med övergripande kapacitetsbrist som om det är antingen så eller inte så. Det är mycket mer komplicerat och det finns på olika platser på olika nivåer. Lite som om man skulle prata om svält på jorden. Det är stora skillnader var vi har svält på jorden och det finns även de som svälter i Sverige, men mediansvensken har inte problem med att äta sig mätt för dagen, men mediansvensken kanske inte kan äta sig mätt på oxfilé varje dag.

Elpriserna ser ut att vara fortsatt svängiga och med den pipeline av tillkommande vindkraft som finns så tror jag det kommer vara priser mellan 30-300 öre/kWh samma vecka beroende på väder. Det innebär möjligheter för de med elbilar som inte laddar när det kostar 300 öre/kWh om de istället kan ladda vid 30 öre/kWh.

Länk - Ungefär som dygnspriset är idag tror jag det kommer fortsätta se ut kommande 3-5 åren. Det kommer dels svänga över dagen, men även över veckorna och ha en koppling till säsongen.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Snart kommer en skatteomläggning för att kompensera för det stora bortfallet av bränsleskatten vid pumparna.
fakta:
För Diesel blir det:
Pris vid pump: 24,06 kronor/liter (inkl. 3,79 kr i moms)
Varav skatt: 8,89 kronor/liter
Skattens andel av priset: 36,9%
För Bensin:
Pris vid pump: 19,9 kronor/liter
Varav skatt: 10,29 kronor/liter
Skattens andel av priset: 51,7 procent

När majoriteten kör elbil måste detta pengar komma från pålagor från elbilar.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
tror som steaman: när många/alla gått över till elbil kommer skatten på dessa öka på ett eller annat sätt. antingen vid inköp eller om elen kommer att kosta mycket, eller både och. Det kommer aldrig att vara billigt att åka bil
No
5.161
Nockenwelle
Att skatten kommer att öka är naturligtvis ingen högoddsare, men det finns väl inget som talar för att skattehöjningar bara skulle drabba elbilar. Om skatteintäkter faller bort är det mer troligt att staten höjer t ex fordonsskatt för alla bilar, eller inför kilometerskatt för alla bilar, inklusive sådana som drivs med bensin eller diesel.
Man kan ju säga att skatten redan har ökat i och med att miljöbonusen försvann. Sen tror jag att höja skatterna på elbilar vore att skjuta sig själv i foten för ansvariga, som samtidigt har ett klimatmål att leva upp till! Elbil kommer med stor sannolikhet även fortsatt vara det mest lönsamma (eller minst kostsamma) bilägandet!

Försök exempelvis idag att byta in eller sälja en större SUV med diesel!

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Elbilar laddar man när det inte är så mycket övrigt i elnäten. Dvs nattetid.
bl
2.294
blixten
325i -88
Antagligen kommer priset på elbilar att sjunka med tiden då batterierna blir bättre. Det kommer att finnas fler bilar som vanligt folk har råd att köpa.
Någon form av kilometerskatt kommer antagligen införas på sikt. Det har staten gjort förr på dieselbilar när dom tyckte att det blev för "billigt". Priset/skatten på bensin och diesel är redan högt idag. Man försöker nog undvika att höja det ytterligare under mandatperioden.
Kapacitetsbrist i elnätet är något som kommer att öka om det inte görs investeringar i mer överföringskapacitet. Speciellt i de mellersta och södra delarna av Sverige. Redan nu räcker inte strömmen till för företags verksamhet i Skåne. Dessutom räcker elkablarna till villaområden snart inte till pga ökande antal elbilar.
Sammantaget leder det till att priserna på elöverföring sannolikt kommer att öka.

Att Sverige exporterar el innebär INTE att det finns elöverskott när det INTE blåser eller är kallt!!!
Norges elsystem är inte uppbyggt på samma sätt som Sverige och får/har därför inte samma problem som Sverige med elöverföring.

Jag kan bara säga att under en månad som nu i December så köpte jag el här hemma till mina två elbilar för cirka 50% av vad jag normalt hade tankat diesel för dessförinnan. Som nämnts laddar man inte normalt på dagtid utan nattetid då priset oftast ligger från 10 - 50 ÖRE/kWh. Det är dessutom väldigt bekvämt att varje vecka slippa åka till macken för att tanka. De enda besöken där är för paketuthämtning eller eventuellt för spolarvätska. På ett år blir det rätt så många mil som man sparar även där, vilket sällan ingår i kalkylerna, om man nu inte eventuellt bor granne med macken.

Varför skulle man helt plötsligt lägga på pålagor till de som vill vara med och "ställa om"? Det går knappast ihop med att uppnå klimatmålet 2030!

Dessutom mer än 50% av de NYA bilar som säljs idag är laddbara, sannolikt ännu högre. Det är inte bara för ekonomin eller miljön utan för att en elbil ofta är roligare att köra!

Ni som är anti, har ni provkört en elbil? I så fall vilken?

/Anders
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag är inte anti elbil, kommer säkert köpa en vad det lider. Men när tillräckligt många har elbil kommer priset på att köra dem att gå upp, det är ingen önskan, bara en cynisk kalkyl.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är alltid de som aldrig provat som är mest skeptiska mot batterier, räckvidd och laddning. Jag tror det är en försvarsmekanism.

Men ni skulle varit med för 5-6 år sen. Skepticismen som finns nu är bara en liten bris jämfört med då.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Du Matthias, du väljer alltså att köra på dyrt bränsle nu eftersom det kan bli nästan lika dyrt att köra på el nån gång i framtiden? Vad är logiken bakom det?
Men Matthias, fattar du alltid beslut efter hur det KAN bli och inte hur det ÄR idag? Det låter som ett farligt underlag. Hur ofta blir det rätt? Jag var rätt så sen med elbil, snart 1,5 år sedan (hade dock då haft 0,5 år laddhybrid) och kan tänka att varför hoppade jag inte på tidigare? Det som man ofta inte tar med i de här "personliga kalkylerna" som icke-elbilsägare gör, är hur bilen är att köra. Jag var som sagt skeptisk i början men när man väl börjar köra elbil så vill man inte byta tillbaka. I så fall skulle det endast vara till en helg- och semesterbetonad "entusiastbil". Jag har då ändå kört flera olika märken under den här tiden; BMW, Audi, Tesla, Polestar och Mercedes. Alla har varit bra att köra, var och en på sitt sätt, sedan kan man ha sina personliga favoriter. För mig räcker det att slippa höra en kallstart varje morgon av en diesel. Till och med får jag ragghår när en "dagispappa" varje morgon kommer mullrande med sin G63 till och från dagiset mittemot vårt hus!

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
När alla elbilar har möjligheten att även leverera el till hushållet kommer det inte vara några kapacitetsproblem i elnätet. Vid extrema elpriser kommer elbilsägare istället kunna sälja el under de timmarna under dygnet och tjäna någon krona eller i alla fall inte köpa någon el till varmvatten då bilens batteri kan leverera husets behov. Det gäller i alla fall för de som laddar i villa. Påverkan på elpriset skulle jag gissa framförallt kommer ske på natten när de nuvarande billiga priserna blir högre eftersom förbrukningen ökar när alla elbilsägare laddar.

När även den tunga trafiken går över på el så kanske det gör större påverkan men har inte koll på hur stor del av Sveriges bränsleförsäljning som går till tung trafik i förhållande till personbilarna. Men även där så bör åkerierna rimligen ladda sina lastbilar på natten när elpriserna är lägre.
Men förbrukningen av el på natten för elbilar är sannolikt försumbar i relation till att i så fall en stor del av industrin redan lagt om delar eller till och med stora delar av sin förbrukning till nattetid. DÄR tror jag den stora förbrukningen ligger, inte på att ladda bilar. Även om man laddar, så är det ju sällan på tomt batteri. Jag laddar när jag ändå har 50-70% kvar, bara för att man vet inte hur morgondagen ser ut. Många kör dessutom inte så mycket nu när långhelger är över. Jobbpendlande och annan körning är marginell. Det låter ju som att höga elpriser i december skulle bero på att många laddat elbil, men så är det ju faktiskt inte alls! De problemen som var då var ju på grund av mycket större och allvarligare orsaker!

Just nu är för övrigt elpriset 81 öre mitt på dagen, så om jag ville, så skulle jag kunna ladda "billigt" även mitt på dagen, imorgon är snittpriset 62 öre över dygnet osv. En månad tillbaka är snittpriset 145 öre och en vecka tillbaka 85 öre i snitt osv.

/Anders
No
5.161
Nockenwelle
Att Sverige exporterat el över ett helår är mer relevant än att vi någon eller några dagar per år är nettoimportörer, såvida inte just dessa dagar är de enda på året man laddar. Det relevanta är för alla andra den genomsnittliga situationen.
Norge har också brister i överföringskapacitet, men du kanske har detaljerad information om skillnaderna och varför de skulle göra att det blir mycket dyrare att ladda elbilar i Sverige.
Att det behövs investeringar i överföring beror inte i första hand på elbilar, utan på ändrade boende- och industriförhållanden. Elnätet är i grunden designat för många år sedan och sedan dessa har befolkningen, industrier och andra strömslukare flyttat. Dessa förändringar påverkar elnätet mycket mer än elbilarna. Därtill kommer, som flera redan skrivit ovan, att elbilar mestadels laddas på natten, då belastningen på elnätet är låg.
Om kilometerskatt införs finns det väl inget som talar för den skulle enbart drabba elbilar. För övrigt drar staten in grova pengar på elen idag, dels i form av avgifter till SVK och dels i form av stora vinster hos t ex Vattenfall.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nej du Nockenwelle, elnätet är dimensioner i en tid när vi hade 12 reaktorer. Nu har vi 6 st, visserligen med mer effekt per reaktor nu men ändå. Saknas stora producenter i syd för att hålla ordning på frekvensen. Går väl att lösa på annat sätt också men...

Och nej, el måste alltid finnas. Att lita på att vindkraftstunga grannländer ska driva oss när vi saknar el är en utopi. Och Norges vattenkraft kan inte driva hela NordPool-området heller.

Vindkraften är ett mysterium. Varifrån kommer pengarna? Kan ju inte löna sig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett vad man tycker om elbilar eller fosssilbilar, så kommer bilåkandet i framtiden tyvärr inte att vara billigare än vad det är idag, oavsett vilket "drivmedel" man väljer. Sakta men säkert kommer säkerligen fossilbilar att bli ännu dyrare att köra än elbilar, genom olika skattepålagor då man vill fasa ut så mycket fossilanvändning som möjligt framöver.

Kassakon bilismen går dock inte att slakta - skattepengarna måste in!
Pålagorna på elbilar kommer garanterat när tillräckligt många har växlat över till elbil, det börjar vi redan se effekterna av genom slopandet av miljöbonus på elbilar.

Km-skatt är redan förberedd för elbilar och på halvlång sikt tror jag att man kommer att uppleva kapacitetsbrist i elnäten på vissa håll i landet (den finns redan på vissa håll). På lite längre sikt kan man säkert ha kommit ikapp och byggt ut både kraftverk, elnätskapacitet och laddstationer, men jag tror det kommer att finnas en del "friktion" för vissa elbilsförare på vissa håll i landet framöver.

För vissa kan det säkert funka väldigt bra - har man t ex. solceller på taket och laddar bilen hemma, kanske man kan köra väldigt friktionsfritt och förhållandevis billigt.

Grundproblemet är väl kanske att det är extremt varierande förutsättningar i det här avlånga landet och olika bilförare har olika behov och förutsättningar - debatten brukar landa i att man mest pratar "ytterlighetsfall" som sällan speglar verkligheten för de flesta. Pajkastning i form av att försöka stigmatisera endera bilvalet är tyvärr rätt vanligt i debatten - oförmågan (eller oviljan) att inse att alla inte har samma utgångsförutsättningar eller önskemål är ibland skrämmande hög och det gynnar inte en seriös debatt där man kan diskutera olika för- och nackdelar sakligt och därmed nå en god grund för att kunna lösa olika problem.

Vissa har tjänstebil i 800.000-kronorsklassen och laddar gratis på jobbet, andra måste betala bilen själv och bor i lägenhet utan laddmöjlighet vare sig på jobbet eller hemma, för att ta ett exempel.

Dock bör man beakta att elbehovet kommer att öka rätt kraftigt i samhället framöver pga. många separata orsaker och det gäller hela Europa - frågan är vad som händer om behovet ökar snabbare än kapacitetsökningen i stort?

Till sist skulle jag säga att det kokar ner till att var och en måste göra en egen kalkyl utifrån sina egna behov och förutsättningar när det gäller val av fordon, att generalisera beslutsunderlaget för mycket gör att man lätt hamnar fel... dock finns det ett antal olika parametrar som är väldigt svåra att sia om och göra antaganden kring, så ett stort mått av osäkerhet föreligger oavsett hur väl inläst man är i frågan! :/
Eller som man brukar säga: Hur man än vänder och vrider på det så har man arslet bak...! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sanningen är ju en mix av både det Nockenwelle och Verdi2 skriver. Förbrukningen och produktionen har flyttat och det har gett upphov till att stamnätet behöver byggas ut, samt att flera ledningar nått sin tekniska livslängd och behöver ersättas.

Ingen i branschen som jag möter pratar om elbilar som en drivande faktor för stamnätsutbyggnationen. Det är produktionsförändringen, den stora industriförbrukningen (främst i norr) samt borgerlig tillväxt i områden som Göteborg, Stockholm och Uppsala som påverkar olika former av kapacitetsbrister. Skåne är såklart påverkat av nedlagd produktion (Barsebäck) samt att det har varit svårt att få fram ytterligare stamnät dit då sydvästlänken gått markant långsammare än önskat. Men Skåne (SE4) har en ytterligare utmaning då de utlandskablar som faktiskt exporterar mest till högprisområden går därifrån (Område 2 har en utlandskabel, till Norge som snarare är en primär importkabel) och det gör ju att det kommer fortsätta påverka deras prisbild.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.