AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.289

Batteriet? F31 318d -17

Pe
3
Pepepp
F31 318d -17
Hejhej! Mitt första inlägg här, nåväl. Senaste veckan har de kommit upp ett felmeddelande i idriven på min f31a ”increased steering wheel effort, drive moderately” Det försvinner efter några sekunder och ligger ej kvar. Dessutom har jag sett att displayen för klimatpanelen har blinkat till ibland vid körning. Felmeddelandet kommer nån gång då o då, oftast vid långkörning. Märkte faktiskt idag att även stereon tappade effekt när detta uppstod. De som om de blir spänningsfall typ. Försökt läsa lite på engelska forum, verkar som de kan va batteriet. Vad tror ni? Har dock försökt ta hand om det genom underhållsladdning osv.. Och så gammal är inte bilen heller, 11000 mil och strax över 5 år.
Hej och välkommen,

En del modeller - men jag är inte säker på om det gäller även F31 - har en kabelgenomföring i botten på batterilådan. Den brukar kunna ärga och ge en massa konstiga problem. Ta en titt där, både inifrån och utifrån.

Sen sitter det - tror jag också - bakom handskfacket en en strömcentral, som kan spöka genom att (kondens-)vatten letar sig dit.

Detta är bara gissningar, så vi får hoppas att någon mer dyker upp här. :)

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med en felkodsläsning!

Nästa steg kan nog vara att kolla en så enkel sak som att batteripolerna sitter fast ordentligt.

En mätning av batteriets status kan ev. vara på sin plats - görs av verkstad med mätinstrument på en minut och batteriet kan sitta kvar i bilen. Då får du svart på vitt exakt kapacitet som är kvar i batteriet och om det är ok eller bör bytas (eller bara laddas).

Batteriets livslängd beror i stor utsträckning på hur bilen körs ("körprofil") och om man sköter om batteriet lite extra genom att underhållsladda det med jämna mellanrum med en bra laddare.
Normalt bör ett AGM-batteri hålla lite längre men det beror som sagt på en mängd faktorer... det är inte helt omöjligt att det är dåligt men det får du veta när du gör en riktig mätning på batteriet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
3
Pepepp
F31 318d -17
Tackar för svar! Hade nyss den inne hos min kompis verkstad där de gjorde batteritest. De var inga fel på batteriet enligt hans testverktyg. Dock rätt gammal verktyg sa han. Han tror dock fortfarande batteriet kan ge upphov till dessa problem.
Jag har kikat runt batteriet och allt sitter som det ska också.
Läste på engelska forum där de fått samma felmeddelande som kommer upp en kort stund, och då har de varit batteriet.
Det har definitivt blivit en del kortkörningar på några km den senaste tiden, men lite längre körningar på 10 mil ibland för kompensera. Men kanske inte gjort de tillräckligt.

Nåväl, vet inte riktigt vad nästa felsökning är bortsett från nytt batteri. Några fler tips?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkodsläsning!

Det kan vara något helt annat som strular...

Batteritest bör göras med ett modernt instrument där man knappar in batteriets kapacitet (AH och CCA) samt vilken typ av batteri det är (AGM, GEL, Wet etc).

Därefter kör instrumentet ett snabbt test och räknar fram hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet och om det anses vara ok eller bör bytas ut.

Mvh
Johan B

Pe
3
Pepepp
F31 318d -17
Okej tack för info! tror du en vanlig enkel obd-läsare kan funka? Eller behöver jag större grejer?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog säga: Använd en felkodsläsare som kan läsa BMW:s egna felkoder.

De enkla felkodsläsarna som är generella, klarar oftast bara av grundläggande motorfelkoder och kanske något till...

I detta fallet behöver du se om andra system i bilen fallerar.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.