AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.270

Varing för Autodoc!

Jag kanske inte är sådär jätteaktiv på forumet insåg jag när jag kollade mina gamla inlägg men faktum är att jag nyligen blev BMW-ägare eftersom jag gav bort min Hyundai till min son så han kunde ta sig till jobbet. En intressant iakttagelse är att han inte var född när jag gjorde mitt förra inlägg...

Hur som helst. Jag är snål, därför servar jag mina bilar själv och köper reservdelar online. Mitt tillvägagångssätt är att jag försöker ta reda på vilken tillverkare som gjorde originaldelen och så köper jag det om det finns. Alternativt kollar jag vad mekonomen och Meca säljer i sitt dyrare sortiment. I sista hand köper jag ett märke jag känner igen efter att ha dubbelkollat på forum. Jag tycker jag är rätt noggrann.

När jag var Hyundai ägare så var problemet inte så stort eftersom den i stort sett aldrig gick sönder. Med BMW:n har behovet av delar ökat, för att uttrycka sig försiktigt...

Nu till saken. Det senaste som jag köpte på Autodoc är en vattenpump. Jag gjorde min vanliga research och beslutade mig för Metelli eftersom den har impeller av stålplåt och säljs av Meca och Mekonomen.

Döm om min förvåning när det i ordererkännandet står ett helt annat fabrikat som heter "STARK" och som jag aldrig har hört talas om. Efter research visar det sig att pumpen är identisk med deras billigaste pump "Ridex" och den har vanlig plastimpeller.

Jag kollade igenom mina senaste ordrar och det visar sig att de har smugit in detta "STARK" 2 ggr på tidigare ordrar utan att jag märkt det. På en givare till motoroljenivån och en laddregulator till generatorn.

Jag mailade dem såklart och fick följande svar:

"Bästa kund!
Tack for att Du ar varan kund
(24-0432A) Vattenpump METELLI
var inte tillgänglig på den datum och Vi har bytat till liknade varor STARK på samma priset trots att STARK är dyrare
Om du behover nagra andra reservdelar som filter, bromssystem delar, Balten, packning, olja, delar som maste bytas varje 10.000 - 30.000 km eller om du har nagra andra fragor, tveka inte att kontakta oss."

Det är korrekt att STARK är väldigt dyra på Autodoc men som en referens hittade jag STARK motoroljenivågivare på en annan site för ca 150 kr, jag fick betala ca 600 på Autodoc eftersom det är vad den Febi Bilstein givare jag ursprungligen beställde kostade.

Detta är alltså rent bedrägeri och jag hoppas att mitt inlägg kan tjäna som en varning för andra som funderar på att handla på Autodoc.
Oj!

Även om du inte varit aktiv på forumet, borde du åtminstone ha besökt det någon gång emellanåt.

Din historia, i varierande former, har berättats här ungefär tusen gånger!

Prova sökfunktionen [Sök inlägg] högst upp här och skriv t ex ”autodoc near stark”. Sen har du att läsa åtminstone fram till helgen. ;)

Grattis till BMWn i a f. Trodo.se kan rekommenderas.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stark = brandade "Kamoka"-delar, som är ett budgetmärke....

Detta har varit uppe förr och de har satt detta i system.

Jag skulle personligen meddela dem att de får returnera den felaktigt levererade delen och skicka den du beställde - frakten får de stå för.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cu
127
currymutta
Z3 2.2i Roadster -01
320d Touring -20
750iL -00
Jag kollar upp alla reservdelar på daparto.de. Man klistrar in reservdelsnumret och sedan fungerar det i princip som prisjakt här i Sverige. Beställer sedan på det billigaste företagets hemsida för just de delarna jag behöver. Har även provat att beställa direkt via daparto, vilket också går. Har mest erfarenhet av Motointegrator och qparts24. Delarna skickas ibland redan efter några timmar. Kan varmt rekommenderas!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har hört detta flera gånger men trots att jag beställt många gånger har jag aldrig råkat ut för det själv. Har dock bara beställt märkesvaror, gissar att de kanske inte byter ut Brembo mot Stark så att säga.

Tackar allra vänligast för svaren och tipsen på alternativa källior till reservdelar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De har försökt några gånger när jag beställt, men jag har upptäckt det i orderbekräftelsen och meddelat dem att jag inte accepterar andra märken än de beställda utan mitt specifika godkännande.

Vid något tillfälle hade jag beställt ett premiummärke och då påstod de att det inte fanns på lager (trots att det angavs vara på lager vid beställningen) men att de genom sin goda vilja minsann erbjöd sig att leverera det dyrare märket Stark i stället, då föreslog jag att de i stället kunde leverera ett annat premiummärke (som var lite dyrare än det jag hade beställt) men det gick tyvärr inte och plötsligt fanns det jag hade beställt på lager igen som genom ett trollslag....

Har slutat handla av dem.

Köper mest via Trodo och Mister-Auto numer, de sistnämnda brukar vara billiga men lite struliga och långsamma i leveranserna. Har dock alltid fått det jag har beställt. Så man får inte ha bråttom om man handlar av Mister-Auto.

Trodo är billiga (kanske inte billigast) och stabila i snabba leveranser och de levererar korrekt utifrån beställning. De har dessutom BMW-originaldelar i sitt sortiment.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Handlat endel från Wagner Autoteile. Det har fungerat mkt bra och bra priser
För mig handlar det mycket om jag blir förbannad på mig själv om jag sätter dit en billig del så jag blir tvungen att byta ut skräpet i förtid. Alltså vill jag sätta dit så hög kvalitet som möjligt men det behöver inte betyda att det står BMW på kartongen och dessutom bor jag rätt långt ifrån någon BMW handlare. Men t.ex. oljenivågivaren, jag skiter i om den kostar 150 eller 500 kr. Att få tid till att meka, lyfta bilen, tömma oljan och byta delen. Det är detta jag inte vill göra om. Helst aldrig mer under mitt ägande.
När det gäller min hobby bil, cheva suburban från 1974, så går det oftast att förbättra bilen genom att sätta dit delar med bättre egenskaper än originalet, och det känns bra! När det gäller denna bil BMW 320 E46 så försöker jag hålla originalets kvalitet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.