|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en Audi A4 2011 som verkar vara högre värderad (nästan dubbelt) i Tyskland vs Sverige. Har någon gjort ett export/import -bilbyte? Vad skulle ett sånt byte kosta för mig? Tanken är att byta till mig en 3 eller 5 serie med automat. Mvh /B Länk | |
| Hur långt har din bil gått? Vad upplever du att den står i Sverige för intervall? Vad är din bild att den är värd i Tyskland? | |
|
16.000 Mil 50k här, kanske 90k i Tyskland. "Nya" bilens pris runt €12k |
|
|
Jag tror inte du kommer få någon handlare intresserad i tyskland. Alldeles för mycket krångel och en A4 från 2011 som gått i svenskt saltslask brukar se mycket sämre ut än motsvarande bil i tyskland. Lägg till att tyskar är väldigt traditionella, har omoderna betal- och registreringssystem samt dessutom skeptiska mot bilar från andra länder. |
|
|
Jag tror som Lövet att det inte finns en affär. Om vi bara gör lite grova kalkyler så kanske om din bil ska säljas för 90' i Tyskland så vill en handlare ge 60-70' för den. Sedan så säger vi att registreringskostnaderna och stöket runt det bedöms kosta 5-10'. Sedan så ska du transportera ned bilen. Bränslekostnad, hotell och broavgifter. Jag räknar med 5'. Då om ovanstående ska prisas in så 90 - Handlarens utpris - 5-10' i registreringskostnader - 20-30' säljmarginal = 65-50' blir deras pris till dig - 5' för dina kostnader ner =60-45' Och sedan kommer elefanten i rummet, hur värderas en svenskimport i Tyskland? Drar de ned 10-15' eller mer? Spelar ingen roll, din marginal är ju redan negativ i princip.. |
|
|
Tack för svar! Får försöka att sälja bilen på Blocket (jobbigt..) Mvh |
|
|
Tycker 50' respektive 90' låter som under- och övervärdering för ovanstående objekt. Man begär från 60-70' för motsvarande i Sverige. Utan att ha jämfört tror jag knappast de säljs för 8-9000 EUR i Tyskland. En rimlig generell prisskillnad skulle jag bedöma till max 15-20'. Ingen betalar 90' för en 12 år gammal A4 om det inte är något utöver det vanliga. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.