AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
954

Byta bil i Tyskland

Hej,
jag har en Audi A4 2011 som verkar vara högre värderad (nästan dubbelt) i Tyskland vs Sverige. Har någon gjort ett export/import -bilbyte? Vad skulle ett sånt byte kosta för mig? Tanken är att byta till mig en 3 eller 5 serie med automat.

Mvh
/B
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur långt har din bil gått? Vad upplever du att den står i Sverige för intervall? Vad är din bild att den är värd i Tyskland?
16.000 Mil
50k här, kanske 90k i Tyskland.
"Nya" bilens pris runt €12k
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror inte du kommer få någon handlare intresserad i tyskland. Alldeles för mycket krångel och en A4 från 2011 som gått i svenskt saltslask brukar se mycket sämre ut än motsvarande bil i tyskland. Lägg till att tyskar är väldigt traditionella, har omoderna betal- och registreringssystem samt dessutom skeptiska mot bilar från andra länder.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror som Lövet att det inte finns en affär. Om vi bara gör lite grova kalkyler så kanske om din bil ska säljas för 90' i Tyskland så vill en handlare ge 60-70' för den. Sedan så säger vi att registreringskostnaderna och stöket runt det bedöms kosta 5-10'. Sedan så ska du transportera ned bilen. Bränslekostnad, hotell och broavgifter. Jag räknar med 5'.

Då om ovanstående ska prisas in så

90 - Handlarens utpris
- 5-10' i registreringskostnader
- 20-30' säljmarginal
= 65-50' blir deras pris till dig
- 5' för dina kostnader ner
=60-45'

Och sedan kommer elefanten i rummet, hur värderas en svenskimport i Tyskland? Drar de ned 10-15' eller mer? Spelar ingen roll, din marginal är ju redan negativ i princip..
Tack för svar! Får försöka att sälja bilen på Blocket (jobbigt..)
Mvh
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tycker 50' respektive 90' låter som under- och övervärdering för ovanstående objekt. Man begär från 60-70' för motsvarande i Sverige. Utan att ha jämfört tror jag knappast de säljs för 8-9000 EUR i Tyskland. En rimlig generell prisskillnad skulle jag bedöma till max 15-20'.

Ingen betalar 90' för en 12 år gammal A4 om det inte är något utöver det vanliga.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.