AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.256

Hur bestämmer ni pris för försäljning på blocket?

Ska eventuellt sälja en bil på blocket. Tycker att det är svårt att veta vilket pris jag ska sätta.
Priserna på andra bilar på blocket är väldigt höga (önsketänkande?), kollar man istället på kvd så är de priserna lägre än blocket. Så frågan är om kvds försäljningspriser ska ses som ett rimligt pris att sätta. Eller är det också för högt jmfrt med om man säljer privat på blocket?
Hur tänker ni andra?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Man måste nog vara bland de billigare om man ska sälja privat.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Brukar kolla vad olika bilhandlare vill ge för bilen. Typ cardrop, kvd också, då vet jag att jag kommer kunna sälja bilen för ca 10 % över det priset. Cardrop va bra att sälja hos, slipper strul
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Tror många privata säljare tror att de kan värdera sin bil mot bilhandlarnas annonspriser. Det går inte skitbra.

T.ex Om du blir erbjuden 180 k i isnitt i inbyte, lägg ut den för 200 (+10%), den kommer bli såld relativt snabbt (1 vecka) och kan räkna med minst 190 i slutpris. Kanske t.o.m en annan handlare som köper den av dig.

Det är typ så det gått för mig de få gångerna jag sålt.

Tack för svar!
Verdi2 - japp jag håller med. Svårt att jämföra sig med handlare etc.

Henrik335i - det låter som en bra plan, tack!

Har ni någon uppfattning om hur priserna på kvd står sig mot vad man får på blocket?
Jag tycker att Henrik har bra tankar. Kolla först av med några handlare vad de skulle ge och sen hur Blocket ser ut och kanske lägg dig nånstans mittemellan. Men det är svårt för att inte säga omöjligt att svara på när man inte vet vad det är för bil. En 520d 2014 är en typ av bil och en M4 2018 en annan osv. Utbud och efterfrågan avgör i alla marknadsekonomier priset. Stort utbud = sämre pris och tvärtom.

/Anders
cu
127
currymutta
Z3 2.2i Roadster -01
320d Touring -20
750iL -00
Vad är det för bil? Beroende på prisklass kan det ju vara mer eller mindre utmanande att sälja som privatperson. Diskrepansen mellan priset hos handlare kontra privatperson borde vara högre för en dyrare bil rent generellt.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Senast jag sålde via blocket gjorde jag som tidigare beskrivits. Kollade vad jag skulle få för inbyte hos tre handlare. Ca 130-140k. Kollade vad motsvarande bil låg ute för hos handlare. Ca 170-180k. La ut för 165k. Fick 157k. Ganska mitt mellan alltså.

Nästa gång funderar jag på blipp. Inbillar mig att jag når ut till fler köpare och kan få något mer om finans och garanti kan ordnas. Men kan ha fel. Någon som har erfarenhet av liknande tjänst?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Många goda råd, men annonsen är också viktig för vilket pris man kan sätta som utgångspunkt. En bra annons med bra text, bra bilder etc kan sättas högre i pris enligt min erfarenhet. Iaf får du fler och vettigare svar som du kan förhandla med. Det finns många trådar här om hur dåliga/bra annonser kan se ut.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Som någon skrev så tror jag just finanseringsbiten är är mer viktig än vad man kanske tror. Marknaden begränsas kraftigt om du säljer som privat eftersom köparen då måste ordna det själv. Så om man har någon tjänst eller liknande som erbjuder detta tror jag det helt klart kan hjälpa att få fler spekulanter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.