|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 530xd automat årsmodell 2017 som precis passerat 10,000 mil. Nu läcker de olja från både växellåda och ventilkåpa. Min årliga underhållskostnad inkl stor service och åtgärda dessa brister överstiger 35,000 kr. BMW Sverige verkar inte tycka att detta är onormalt. Ingen billig bil att äga precis. Jag har inte upplevt dessa kvalitetsbrister och höga kostnader tidigare. Är det den kvalitet och ägandekostnader man får räkna med som BMW ägare idag? Någon annan som upplevt samma kvalitetsbrister med BMW530? | |
|
Hej, beklagar dina missöden, jag har hängt en hel del på det här forumet i över 15 år och kan inte säga att det varit någon större mängd av de fel du nämner på din bil/karosstyp. Standardfel ppå f11(touring) är luftbälgar och kompressor bak samt ventilen till de. Samt ibladn fördelningslåda. Bara två frågor, för att få en bättre bild, det säkert inte så men har du dragit mycket och tung, säg fullt hästsläp tung båt eller stor husvagn? Är bilen chiptrimmad och eller körs hårt? Säkert inte. Det jag kan ge som egen erfarenhet av något liknande, har en BMW 750 och en 850. Stora V12or där det blir mycket värme av motorerna och det finns inte så mycket kall luft kring dom att kyla som i en BMW med mindre motor. På 850an när den var 21 år och gått 14.000 mil började ventilkåpan fukta och droppa olja. På 750an, förra året, då började ventilskåpspackningen läcka. Samtidigt på dessa byter man insugningspackningar som tillsammans med ventilkåpspackningarna var torra som fnöske. Du förstår säkert men på dina mil och ålder, nej det får jag inte till. Uppe till vänster, under "Ny användare" finns "sök inlägg". Där kan du söka av 20 års av postningar och felsökningar här inne. Kanske söka på "f11 ventilkåpa" eller vad det jag, du har säkert en del att läsa som kan ge en vägledning. Sen, om du tänkte göra jobbet på en BMW-verkstad. Gå med i Länk då har du 10% på arbete och delar nästan överallt på BMW, iaf Mbilar om det är närmasta handlare? Det här är vad jag kan bidra med, det kommer säkert flera med mer erfarenhet som ägt F11/530d eller likna. Mvh Asken |
|
|
Tack för återkoppling och tips! Som svar på dina frågor, bilen är inte trimmad och jag har inte dragit något tungt med den. Det tyngsta jag dragit är 1,5 kbm ved på obromsad släpkärra ca 1 mil, känns inte som någon överbelastning precis. Jag buskör den inte. Jag har sökt bland inlägg men hittar inte mycket om dessa problem på en F11, som sagt en relativt ny bil. Läckande ventilkåpa verkar dyka upp först efter 25,000 mil. Blir därför nyfiken att höra om fler upplevt samma problem med en så pass ny bil som min, eller om jag bara har oturen att jag fått ett måndagsexemplar. Är det en orimlig tanke att ventilkåpan är ett fabrikationsfel som BMW borde åtgärda utan kostnad? Läckande växellåda vid 10'000 mil är ju inte heller särskilt imponerande. Jag servar den hos Mbilar så bra tips, stort tack! |
|
|
Bra nu börjar vi komma någonstans. Andra har nog mer kunskap än mig men hållbarhet. BMW har ju en garanti på 2 år på hela bilen, en viss känsla av att ha läst här å forumet att de som servat hos BMW kan, inte så ofta men vid lite ovanligare eller kostsammare fel få något som heter Goodwill, då tar BMW centralt antingen arbetskostnaden, delarna(vanligast) eller allting. Dvs åf reparerar och får betalt av BMW istället för av dig som kund. Åf har alltså inget men Goodwill att göra. Ansökan av sån brukar göras av verkstaden. Men detta verkar ha varit mellan när garantin gått ut vid 2 år fram tills kanske 3-3,5 år och i de senare fallen varit del av kostnad. Varje fall dokumenteras och skickas in till BMWs centrala tekniker för bedömning. Alltså en ventilkåpspackning möts av värme, kyla, fukt torka dygnet runt i fem år. Bevisbördan faller på dig om de ens tar upp ärendet, du hörde ju bara några av mina frågor, även om du svarade som jag trodde. Vad kan man säga, alla mina BMW gillar att spendera lite tid varje år på verkstad, det kostar och kvaliteten på 20 år har uppenbarligen inte blivit ett dugg bättre? Det är ett av 3 tyska premiummärken, de tar premiumbetalt. 2:a, 3:e och 4:e ägaren får betala i underhåll för att slippa andrahandsvärdestappet första ägaren får men slipper då servicekostnader för den är ny. Två sidor av samma mynt? Har inte så mycket mer att tillföra men du lär nog få betala reparationen. Mvh Asken |
|
|
Har du haft mycket strul med bilen tidigare? Som tyder på att det är en måndagsexemplar tänker jag. För efter ~6 år och 10 000 mil så kan ju alltid någon tråkig sak ske. Att BMW ska kliva in och ta kostnaden känns som ett långskott. Har du redan fått kostnadsestimat av verkstaden eller bör du kolla med några olika för att jämföra priserna? |
|
|
Hej Tråkigt! Är du säker att det läcker så mycket? Har du bara lämnat in bilen på service och verkstan säger att det läcker? Nyfiken bara. De kanske försöker lura dig.. känns inte som 10k normala mil ska slita så på en bil. Det måste ha hänt nått tidigare i bilens liv. Slagit i nån sten undertill... Köpte nyligen en 530xd med 10k mil på mätaren just för att de känns som motor och växellåda håller bra. Mätaren kan inte blivit skruvad? Bmw är så jäkla sköna att köra men man får lite ptsd av allt som kan gå sönder och kosta multum. |
|
| Bilen är underbar stt köra, håller med till 100%! Det är Mbilar som säger att den läcker, på båda ställen, men vet inte hur mycket. De säger att det är packningarna så tror inte på sten eller liknande. De säger att ventilkåpan kan ha blivit skev så bäst att byta samtidigt, har hänt på fler bilar tydligen. Jag tror inte de luras men jag har inte kollat själv. Jag är ägaren nr 2 och den gick som tjänstebil innan, misstänker inte att den är skruvad, den är i kanonskick i övrigt. Känns som det borde hålla mer är 10,000 mil på en sån här bil vid normal användning. Som sagt, betydligt dyrare bil att äga vilket man får ta med i kalkylen i jmf med andra bilnärken. | |
| Kan det vara så att bilen levt ett tufft liv innan du köpte den? Det är ju en fd tjänstebil och kanske körts rätt tufft. Även om den servats vid rätt tidsintervaller. | |
|
Tråkigt för dig! =/ man köper ju en ny bil för att slippa sånna här typer av problem ett tag i varje fall. Det är inte många man hört om som råkat ut för det här. Ka ändå tänka mig många 1a ägare på bilar bara kör sen händer lite saker de kör på grejer etc, de tänker att "de hände nog inget" sen byter de in den bilen och tar nästa bil och låter oss fattigjon spela roulette med begagnade ex. Mitt råd blir att njuta desto mer när du sitter bakom ratten, pengar tjänar man alltid nya |
|
|
Alla saker kan ju gå sönder och det beror ju på lite olika lika saker. 1) Hur bra konstruktionen är i grunden 2) Hur det skötts samt att allt slits med tid/användande, på 10 000 mil och 6 år hinner ju en hel del hända 3) Materialdefekter osv, ingen tillverkning är 100% utan några fel. Frågan är om det är 97% eller 99,99% Jag tror snarare det är bättre att ta bilen till en annan verkstad och få en annan åsikt om vad som behöver göras och vad det kostar. Kanske inte behöver vara en auktoriserad verkstad utan en duktig med billigare vore bra att leta efter. Henrik335, nu är det inte en ny bil vi pratar om utan den är ju använd. |
|
|
Bara ett inflik där, har använt M-bilar på flera ställen samt kompisar i klubben som gjort och de är omtalat kompetenta. Säger det att det har inträffat förut så har de ju erfarenhet av just detta. Jag har två V12or, en står på verkstad och en rullar. Lite skämt men det ligger faktiskt en del i det. En hel del människor rycker ut ill märkets försvar i all oändligjet men som sagt, premiumbetalt tar alla stora tyska premoiummärken men premiumkvalitet, det har nog ingen av dom, inte BMW heller. Det är dyrt att åka BMW, begagnat som nytt. Lycka till vad du än gör! Asken |
|
| Det första man skall göra när man få ett sådant besked är att få en "second opinion" från en annan verkstad som inte är en bmw originalverkstad. Jag känner personligen folk som fått besked att deras bmw:s behöver reparationer för en jävla massa pengar, som sedan visat sig vara bagatellfel och inte behövt någon kostbar åtgärd överhuvudtaget. | |
| Att en bilverkstad varit bra tidigare innebär inte alltid att den är bra idag eller i morgon. -Tyvärr. | |
| jag lagar mina bilar själv. | |
| Kolla med en annan verkstad och passa på att byta olja och filter i vxllådan och i fördelningslådan samtidigt. Det är bra att göra vid detta miltal | |
|
Bilen är 6 år gammal. Visst kan man tycka att det inte borde läcka men orimligt är det inte. Det beror inte bara på miltal. Om du lagar kanske bilen har 0kr i reparationskostnad nästa 3 år. Reparationer kommer sällan jämnt över åren. Ju längre du äger desto lägre blir snittet om du har lite otur i början. |
|
|
Försäkringsbolagen redovisar statistik på sånt här. Fakta är att BMW generellt har betydande fler maskinskador än medelbilen. Länk På länsförsäkringar kan man få ersättning vid reparation av exempelvis motor eller växellåda upp till 12000 mil. De för också statistik på vad en genomsnittlig reparation kostar. Även där ligger BMW i ett mindre smickrande toppskikt. Jag gillar att köra och äga BMW. Men jag äger inte BMW för att de har bäst kvalitet och för att det ger bäst totalekonomi. Däremot äger jag inte en enda BMW-bruksbil till som gått längre än 10-12000 mil. Risken är alldeles för stor att det blir FÖR dyrt. Jag har kört Toyota i ungefär lika många år och mil som BMW. Och vet hur hållbar och problemfri bil kan vara. Och hur billigt, relativt sett, ett bilägande kan vara. Statistiken talar också för sig själv där. De flesta av mina lite äldre släktingar kör Toyota sen många år tillbaka efter mina rekommendationer och är väldigt nöjda. Generellt upplever jag också att verkstäderna är bättre. Men kanske inte så svårt att vara en bra, glad och trevlig verkstad när man servrar Toyota heller =) Vill man köra tyskt och ha ett någorlunda problemfritt bilägande är det Mercedes man ska titta på. |
|
| BMW attraherar en annan målgrupp än Toyota och Mercedes, tex yngre personer, vilket sannolikt medför att reparationsbilden blir annorlunda. Men visst, Toyota är kända för sin kvalitet. Mercedes kvalitet är jag dock inte lika övertygad om nu för tiden. Jag har kört mina bmw långt över 10 000 mil innan jag bytt och inte haft några större problem hittills. Men det är ju en klar fördel om man har lite "motoröra" om man vill ha låga ägarkostnader. Samt klarar att göra enklare jobb själv. -Men det gäller ju även andra bilmärken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.