AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.709

Skillnad på generatorer m54 motorer

sa
7
same
Bmw e46 -05
Hej! det är så att jag håller på att byta motor i min e46 och har då köpt en motor (m54b30) som kommer ifrån en e83. Har bytt allt så den ska passa i min e46 osv.
Fick dock inte med någon generator när jag köpte motorn.. kollade då ifall min gamla skulle passa men då stämde inte kontakten.. försökt googla vad skillnaden är men inte fått fram nåt vettigt svar. så min fråga är då, vad är skillnaden på dessa generatorer från en e46 mellan en e83. skulle jag kunna köpa en generator från e83 och sätta dit utan problem?
mvh
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Hej. Till min gamla E39 hade jag ett liknande problem fast med regulatorn. Det kan vara Bosch eller Valeo där och jag tänker mig att samma gäller generatorn i sig. Det enklaste är väl att ta generatorn med regulator från din E46:a?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De fanns nog i lite olika "storlekar" (kapacitet) beroende på i vilka bilmodeller, utrustningsalternativ och även vilka marknader de såldes på...

Hur många Ampere är generatorn på?
Har för mig att de brukar vara 120A i E46 och E39 med M54-motorer...

Bosch och Valeo var som sagt de två olika leverantörerna som försedde fabrikerna med dem när bilarna monterades nya. Dock har jag för mig att anslutningskontakterna (kabelhärvan) var densamma för båda alternativen.

Utifrån vad jag har läst mig till var Valeo-generatorn lite mer hållbar än Bosch-generatorn, men till den senare är det nog lättare att hitta reservdelar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sa
7
same
Bmw e46 -05
Tack för svar!
googlade lite mer och läste att det kan va ett L-DFM system på den generatorn som är till e83an och att den styrs på nåt sätt av ecun.

vet ni nåt mer om detta?

har fekzenchip i min ecubox, så allt onödigt är borttaget. säg att jag skulle installera den generatorn från en e83 med 150A skulle det fungera? och då menar jag funktionellt sett.
sa
7
same
Bmw e46 -05
ska också säga att kontakten från motorn som kommer ifrån e83an har endast 1 kabel i kontaktstycket. Kontakten från min gamla motor har 2 kablar.

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
E83 (tillsammans med E60, E61 och E85) använde sig av Siemens MS45 motorstyrsystemet (till skillnad mot Siemens MS43 som E46, E39 mfl använde).

Så det är några mindre skillnader där.

Yes, generatorn är en skillnad. E83 använde sig av den modernare (dvs mer krångligare) generatorn utrustad med en mer avancerad MFR (Multi Function Regulator) som kommunicerar genom en BSD lina (Bit Serial Data).
MFR är en liten minidator inuti generatorn som övervakar massa saker, kan ta emot information och styrkommandon från DME men även skicka felkoder till DME.
DME och generatorn pratar med varandra över denna BSD line. Över denna lina skicka DME kommando om hur hög spänning och hur många ampere generatorn ska spotta ut och generatorn kan kommunicera tillbaka om allting är bra eller om det är något fel och vilka felkoder isåfall. Jag undrar om inte batterilampans status skickas även över BSD linan också.

Tillägg : Stämmer, batterilampans status skickas över BSD också. Detta meddelande tas emot av DME som i sin tur skickar ett meddelande över en CAN-buss till instrumentklustret som i sin tur tolkar meddelandet och tänder/släcker batterilampan (beroende på vilken typ av instruktion det där meddelandet innehöll).

De flesta MFR har en default strategy, dvs om den inte får någon kontakt med DME så går den in i ett default mode vilket på många BMW är en laddspänning på 14.3 volt om jag minns rätt. Så yes, du bör se laddning även om du inte kopplar DME till den.

Stämmer, den där enda pinnen i E83 är garanterat BSD linan. De där två pinnarna du hade innan motsvarar Terminal 15 och D+.
Länk

Notera att även MAF är olika mellan Siemens MS43 (3-pin) och MS45 (5-pin). Så om du bytte allt (DME och kabelhärva) så ska du kunna använda den MAF du fick med från E83.

Det är inte riktigt en LI/DFM som BMW använder sig av. Load Indicator / Digital Field Monitor är en kommunikationskanal från generatorn till ECU för att berätta hur hårt generatorn jobbar (om den börjar närma sig 100% så kan ECU exempelvis höja tomgångsvarvtalet).

BMW använder sig av vad man övergripande benämner som BSS (Bit Sycnhronous Single wire) dvs kommunikation över en enda kabel. Här finns massa standarder och protokoll så förvirringen är total. Exempelvis så använder BMW både LIN och BSD, två snarlika men olika. Dessutom finns olika protokollversioner inom LIN, så även om man får tag på en generator som pratar LIN så är det inte säkert att den har rätt protokollversion och du får en felkod i din bil. BMW bytte dessutom mellan LIN och BSD lite kors och tvärs. Så även om man har en generator med 1-pin, så kan det ändå bli fel (du måste få rätt LIN vs BSD samt du måste få rätt protokoll inbyggt i generatorn).
Detta var bara de BSS versioner som BMW använder. Det finns en mängd olika andra för andra bilmärken.
Utöver detta finns minst 3-4 andra vanliga kontakter/interface mot generatorer som andra bilmärken använder sig av. En som är vanlig är att man använder Battery Voltage Sense som oftast är en direkt kabel från batteriet pluspol tillbaka till generatorn (som då får feedback om vad spänningen är ute vid batteriet) men finns även pinne direkt på generatorn där man kan mata in batteriets temperatur.
Ja, det finns i princip hundratals olika varianter av det här numera...
Det var så mycket enklare förut...
sa
7
same
Bmw e46 -05
Uppskattar den utförliga informationen!

Men vad är MAF?

En fråga till, skulle jag kunna skarva på det gamla kontaktstycket från min e46a på den nya motorn och koppla in min gamla generator? Och strunta i den ena kabeln, bara skarva ihop dom som har samma färg.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag har gjort en sådan swap från en e60/61 tille en e46ti. Skroten där jag köpte motorn hade strippat allt. Jag fick montera över allt inkl generator, tändspolar etc. för att den skulle funka med MS43 styrsystemet op min bil. Men det lirar. Använde helt original kabelhärva och tog n den gala motorn så det skulle passa.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
MAF = Mass Air Flow dvs luftmassamätaren som mäter hur mycket luften väger som sugs in i motorn (så rätt mängd bränsle kan tillsättas).

@same : Du sa "Har bytt allt...", hur mycket tog du från E83 och hur mycket lämnade du kvar från din ursprungliga E46? Vilken kabelstam och DME till exempel använder du?

Baserat på frågan om generatorn så låter det som att du tagit hela kabelstammen från E83 och även DME från E83 och även MAF från E83 - stämmer allt detta?

De två varianterna pratar helt olika saker över kablarna - det finns inget gemensamt.
Det finns ingen BSD kabel på MS43 DME som kan kopplas mot och prata med generatorn, det finns inged BSD anslutning på en generator från ett MS43 system så den kan aldrig någonsin kopplas upp med en MS45 DME. Så det du föreslår går inte.

[MS43]
Generator === (D+) ==> DME
Generator <== (Terminal 15) === DME

[MS45]
Generator <== (BSD) ==> DME

D+ är spänningssatt när generatorn producerar spänning och det är den kabeln som kopplas till indikatorlampan i instrumentklustret och gör att den inte lyser när generatorn producerar spänning (generatorn skickar alltså en motspänning så när allt är normalt så är det +12 volt på båda sidor av indikatorlampan i instrumentklustret och lampan lyser alltså inte).

Terminal 15 är tändningslåsstyrd spänning, det vill säga den kontrolleras av tändningslåset (och man får spänning här när man vrider på tändningslåset).

BSD är en kommunikationsbuss över vilken generatorn och DME sitter och tjattrar fram och tillbaka.

Som du ser så finns det noll likheter på kablage eller kablar...
sa
7
same
Bmw e46 -05
Okej nu förstår jag, ursäkta min tröghet haha..

Menade att jag har bytt det ”mekaniska” såsom motorfästen, tråg etc.
Var i garaget förut och kikade överallt och jämförde allt, kom fram till att jag behöver byta hela kabelhärvan till ms43. Jag trodde först det skulle gå att kunna ha kvar härvan ifrån e83an, hade ingen aning om att dom va så olika i systemen.

Luftmassemätaren är ifrån e46an, men byter jag kabelhärvan till motorn så ska även den passa.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja just det - motorfästen, oljetråg och lite sånt måste ju såklart ändras (men det är ganska rätt fram och "bult på" som folk brukar säga vilket ju du redan märkt).

Nä.... MAF'en var unik för M54B30... Du kan inte ta en M54B22 eller M54B25 MAF och använda till din M54B30 motor... Det är inte bra...

Yes, det är en del skillnader...

Och med M54 ska man tänka på att det finns M54 Mk1 och M54 Mk2 och där finns en del externa skillnader såsom ventilkåpa, tändspolar (och kablaget till detta såklart), vibrationsdämpare, AC remhjul, svänghjul,koppling, pilotlager och lite andra mindre saker...

M54 Mk2 kom typisk med modellår 2003 (med det finns undantag). Eftersom din E46 verkar vara ett ganska sent modellår så satt det garanterat en M54 Mk2 i den.

Nä, du gör nog bäst i att behålla den DME MS43 du har från din E46 M54 samt behålla hela härvan som kom med din E46 M54 (då DME och övrig bilelektronik redan vid denna tidpunkten började bli ganska rejält integrerade). Och sen tar du bara generatorn du redan har från din E46 M54 eftersom det är samma oavsett om det är M54B22, M54B25 eller M54B30.

@same : Vilket motor satt i din E46 innan du påbörjade denna transplantation? En M54B22? En M54B25?
sa
7
same
Bmw e46 -05
Asså ja, motorn som satt i från början i e46an var en m54b22, sen köpte jag en m54b30 ganska billigt och satte i den och allt fungerade förutom att det va läckage mellan 2 cylindrar, så innan jag ens fick tanken på att laga den så hitta jag motorn från e83an som är kompressiontestad osv. Men då körde jag med MAFen från m54b22, och det var nog inget problem.. men jag borde nog köpa en MAF från en m54b30 så allt blir rätt.

Men allt börjar falla på plats i huvudet nu, med kabelhärvor och dme.
Tacksam för hjälpen.
ja, absolut är det så!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då hänger jag med!

Ja, med en MAF för M54B30 blir det bättre (samma sak om du använder insug, gasspjäll och liknande från en M54B22 till en M54B30 - du skapar onödiga restriktioner).

Passade ens en M54B22 MAF i bälgen till M54B30 ens? Var det inte lite glapp där? En M54B22 MAF har ju mindre diameter och har mindre diameter på bälgar och även mindre slangklämmor. Är förvånad att det ens fungerade utan att läcka som ett såll...

Köp inget billigt Kinesium! Då fungerar en M54B22 MAF bättre! Ska du köpa MAF så köp bättre begagnad eller en ny som FUNGERAR dvs ett märke som producerar fungerande reservdelar. Det enda som gäller här är i princip bara Siemens. I nödfall kan Hella eller VDO fungera, men föredrar alla dagar en begagnad Siemens isåfall.

Men var det bara MAF som du tog från M54B22? Eller tog du bälgar, gasspjäll och insug också från M54B22?
sa
7
same
Bmw e46 -05
kommer absolut köpa en riktig MAF, kanske begagnad..

jag tog mina bälgar från min m54b22.. därför passade det förmodligen.
men köper nog nya bälgar med så det passar, eller ja det måste jag ju!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, det förklara saken. Men då har du nog även tagit gasspjället från M54B22, då ett gasspjäll från M54B22/M54B25 har ca 4 mm mindre i inre diameter än M54B30 (och även yttre diameter är mindre).

Det är som så att gasspjäll, vinklad bälg, gummikoppling, rak bälg och MAF - alla har olika yttre diameter mellan M54B22/M54B25 och M54B30. Så du måste byta ut alla dessa delar isåfall.

Ehum.. Jag tror även luftfilterboxen skiljer sig (fast inte själva luftfiltret)...

Vänta nu... CC-måtten för skruvhålen på insuget skiljer sig åt mellan M54B30 och M54B25/M54B22!
M54B30 har 100.0 mm medans M54B25/M54B22 har 95.0 mm.

Så om du har MAF och bälgar från M54B22 så måste du nog ha även gasspjället från M54B22 och isåfall har du även hela insuget från M54B22!

Kan det vara så att du tog hela insugsdelen (lufterfitlerbox, MAF, bälgar, gasspjäll och insug) från M54B22 och satte på M54B30?

Isåfall har du stora förbättringsmöjligheter där (men då måste du byta ut alla komponenter) för just nu andas den stackars M54B30-motorn genom ett sugrör :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.