AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.288

Hjälp med val av sommarbil, BMW, MB eller Porsche?

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Dags för en cabbe igen, letandet har startat. Budget ca 150K. Ska behållas och vara ren sommarbil. Väljer mellan MB SLK med karossen från -05, Porsche Boxster eller BMW Z4.

Mercan tycker jag är snygg, plus även för plåtcabben. Har kört den och gillar den. Motor inte så viktigt, mer rätt bil.

Porsche Boxster har jag länge funderat på, men de som finns i den här prisklassen är rätt gamla.

BMW har jag haft ett gäng tidigare, inte minst cabbar och gillar dom, men är inte speciellt bekant med Z4, men tycker den är snygg. Motor inte så viktigt, mer rätt bil.

Har du någon erfarenhet att dela med dig av? Hur hade du valt och varför?
Varför inte en ND?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lite morgontrög, men vad menar du med ND?

MVH
Robert
Är det främst körglädjen som är viktigast eller är det möjligheten att åka utan tak? Av vad du skriver så verkar inte motorn vara viktig.

Första generationens Boxster hade jag skippat. Den är i mitt tycke ful, har ytterst tveksam detaljkvalitet och driftsäkerhet (bore score, IMS) och dyra delar. De du hittar för 100-150kkr har mestadels levt ett hårt liv bland många olika ägare där service och underhåll i sällan sker. Och när det väl görs så skall de vara så billigt som möjligt. Och helst så långt ifrån allt vad en auktoriserad verkstad heter. Men hittar du en fullservad, väldokumenterad bil med så få ägare som möjligt kan den vara ett alternativ om man gillar designen.

SLK 320 har jag kört för många år sedan, gillade den mer än Boxstern främst pga bättre stolar och utseendet. Skall det bara vara sommarbil hade jag inte fäst så stor vikt vid plåtcabben. I min värld är det något som riskerar gå sönder på sikt och personligen tycker jag det skall synas att det är en cab, dvs med tygtak :-)

Z4 är väl den som kanske känns fräschast, även om jag hade passat även på den pga utseendet. Men den var väl börjat få kultstatus nu så den får kanske sin revansch på sikt. Gillar du BMW är den ju given med radsexa och RWD + manuell.

Om du inte hellre äter en burk mask så hade jag slängt två jokrar i leken - Miata/MX5 eller Honda S2000 om du kan få in en sån i kalkylen. RWD, fin manuell låda och en driftsäkerhet som slår tyskarna på fingrarna.

Två viktiga options som en cab måste ha enligt mig är glasruta bak och värmestolar. Kan bli immigt på sommaren med vid regn och man vill även kunna köra nedcabbat på kyliga vårdagar/sommarkvällar.
Mazda MX-5 ND.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för svar. Det är väl kombinationen körglädje och möjlighet att åka utan tak, men så stor betydelse har inte motorn i en cab för mig, mer glidarbil. däremot hade jag en MX-5 med 110 hk och den var mer än lovligt sömnig, rent av tråkig. Har även haft en 318 e36 cab, och där somnade jag redan när nyckeln vreds om :)

Tack för input om Boxster, behövdes inte mer för att räkna bort den.
Och visst, plåtcab kanske inte är nödvändigt, men jag tycker helt enkelt modellen är snygg.

Z4? Jag gillar utseendet men den måste nog som du skriver vara bestyckad med en 6:a. Honda? Får kolla in den, har inte tänkt på den.

Mazda ND? Hade en 91:a, var väl första generationen, var grymt besviken på den, men kanske ska ge en nyare modell en chans. Tack för tips, hade räknat bort Mazda.

MVH
Robert
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Personligen hade jag valt en Audi TT generation 2 som är byggd med mycket aluminium och åldrats designmässigt ganska lite (Walter DaSilva som designat). Finns med trevlig V6 eller pigga turbomatade 4-cylindriga motorer.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad man skall tänka på med Miata är att de är väldigt trånga. Svårt att hitta en bra körställning om man är över 180 cm och obefintligt bagage. Man skall väl kunna ta en sommarbil på semestern någon vecka med packning för två personer?

Jag skulle nog försöka lägga till en slant och satsa på en välskött Boxster S från 2005-. Ser man till dagens Porschepriser så är det ändå mycket för pengarna.

MVH Christofer
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Audi TT ska jag kika lite på.
Har haft en Miata och det funkade att sitta bra för mig som är 1,78, lättare semesterpackning rymdes också, finns ju även bagagenät för bakluckan som tillbehör. Visst, frestande att gå upp lite i pris, men budgettaket är 150K.

MVH
Robert
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
S2000 är bara att glömma inom den budgeten om det inte är en riktig rishög, finns väldigt få till salu året runt.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hade en begagnad Z4 3,0 (E85) i ca 3 år. Synnerligen trevlig bil. Det enda jag bytte (förutom vanlig service) var bilbatteri samt bakfjädrar (de senare klassisk svag punkt på dessa). Ska du bara köpa glass klarar du ju dig också med de mindre motorerna. Chansen att hitta fina "gubbkörda" exemplar torde vara god.

Japp, såg det med vad gäller S2000. De har gått upp rejält i pris och verkar finnas väldigt få numera. Synd för det är en häftig bil.

Fanns inte Z4 med den lilla sexan? En sådan borde räcka långt om man mestadels skall glida runt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jo, den finns med lilla sexan. Faktiskt ett alternativ, har haft några sexor och tycker de är guld.

MVH
Robert
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Någon som vet hur bullrig Z4 känns med taket uppfällt? Har haft några 3-seriecabbar och där var ljudnivån väldigt bra med taket uppfällt, Miatan däremot närmast outhärdligt, helt ofodrad cab.

MVH
Robert
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ingen som vet :)

MVH
Robert
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Var och kollade på en SLK idag, go bil och i riktigt bra skick. Importerad, så tog en carfax. Den sa verkligen ingenting om historiken från Tyskland, finns det något annat sätt att kolla upp? Car.info känner jag till.

MVH
Robert
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

För att knyta ihop tråden, så blev det igår en SLK 200. Maskinen känns lagom med sina 163 hk, cab är ändå glidarbil för mig. Otroligt välskött vagn med full historik. Har på väldigt kort tid, läs under resan hem ett par mil, slagits av hur modern en 17 år gammal bil kan kännas. Tajt, tyst, allt i ordning. Nu väntar vi bara in lite vår, ska få gå i veckans plusgrader och sedan in i garaget på landet :)

MVH
Robert
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Trevligt. 17 år, en tidig generation 2 alltså (R171). Snyggaste av de tre generationerna (imho) :-)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Av dessa så hade jag nog försökt hitta en Z4 med 3.0-motorn på 218 hkr, tror den hette M54. Underbart vagn med mjukt, skönt motorljud.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M54 med 3,0 liter hade 231 hk och sedan kom N52 med 2,5 liter som hade 218hk. Efter den kom N53 som hade 3 liter antingen med 218 hk (25i) eller 272 hk (30i). N53 var/är en trevlig motor, men driftsäkerheten är sämre. Jag skulle föredra M54 eller N52. N52 är varvvilligare men M54 är nog den med det trevligare ljudet, i alla fall på tomgång.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Som ni ser ovan så har Robert köpt en SLK...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.