|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW:s designteam verkar ha börjat med LSD... Man borde skämmas att ens släppa bilder på en sån styggelse, koncept eller ej. BMW är snart ett stort skämt, designmässigt, såsom Asiatiska bilar alltid har varit. |
|
| Den är en konceptbil. Jag tror att den kommer att genomgå många förändringar innan den börjar rulla. När i4:an släpptes som konceptbil såg den också helt annorlunda ut. Jag önskar i och för sig att i4:an hade behållit konceptbilens form, men man kan inte få allt... | |
Buspelle |
Snygg eller ful råder det uppenbart delade meningar om men att den kommer råder det nog allt mindre tvekan om. Länk |
Buspelle |
Mer bilder. Länk |
|
Jag tycker denna är asfrän. Nya bilar är för osss som gillar nytt. Tror också fruntimmer gillar detta designspråk. Om man gillar det gamla finns ju begmarknaden. Vilket kliv från i4! Jag hoppas ju att denna blir lättare. 1600 kg? Om dagens elbilar har däckkostnad på 10-15 kr milen pga tyngden som det står om i tidningarna försvinner mycket av de ekonomiska fördelarna. |
|
| Ja, den blir 1600kg utan batteri...😀 en dröm annars om man vill köra den också. | |
| 1600 lite väl optimistiskt kanske men den ser nätt ut och ny batteriteknik, vet inte om Det kan påverka | |
|
Svårt att gissa vikt från bilderna, speciellt eftersom den är fortfarande endast en konceptbil. i4:an ser också annorlunda ut jämfört med i4 konceptbilen, och personligen önskar jag att BMW hade behållit konceptbilens utseende för i4, men det kan jag inte säga när det gäller denna nya BMW. Varken interiören eller exteriören tilltalar mig och jag köper inga bilar för att ragga brudar, så att om det tilltalar fruntimmer ligger inte högt på min lista. Jag är inte imponerad av ratten, den ensamma centrala displayen och inte heller den gigantiskt breda HUD:en. Fyrkantig ratt? Inga spakar för blinkers och vindrutetorkare...? Vad har denna designer rökt...? Jag gissar att den kommer nog att genomgå många ändringar innan den första börjar rulla på riktigt. |
|
|
"fyrkantig" ratt har du även i IX. Fantastiskt skön är den och fungerar otroligt bra! Jag trodde det inte från början men den skall testas innan man bedömer den! För övrigt en läcker bil som visas just nu! /Anders |
|
| Vem använder blinkers? | |
|
Lättare att köpa en familjebil om båda är nöjda. Jag tror de kommer erbjuda mer inredningsalternativ än gul manchester och vit ratt. Platt golv vore nice med. Fyrkantig ratt spelar ingen roll, kanske kan va tillval? ska man sladda och så är det väl bättre med rund ratt. Men med dagens däckpriser... Skulle gärna se en iconic sounds där man kan välja mellan elbilsljud, europeisk v8, rak sexa och 250 tvåtakstsmotor. |
|
|
Jag använder blinkers. Jag vet, det är mesigt och inte så tufft att hjälpa andra (dig???) när jag kör framför och skall svänga, men så är det, jag är en sån mesig typ som tycker att man skall underlätta för andra och indikera sin avsikt... Sen är det faktiskt lag, men det finns en hel del som inte bryr sig om det heller idag. iX "ratten" ser mer ut som en ratt som blev slagen innan materialet har stelnat, men den är också ful i min värld. Att bilen är dyr gör den inte snyggare... Ja, man vänjer sig säkert, men det behöver inte innebära att det är funktionellt bra genomtänkt. Ratten används för annat också, inte bara för att sladda med bilen. Jag brukar backa, parkera och ta en hel del tvära svängar dagligen med min. Jag tror inte att ratten blir tillval, i alla fall inte på nivån fyrkantig eller rund. |
|
|
Jag kanske skall vänta med observationer tills den är färdig, men jag anar det värsta. När jag köpte min 4-serie årsmodell -21 så had jag förhoppningen att BMW faktiskt tänkte lite mera på funktion än andra tillverkare (så min förarplats fungerar mestadels ,och ser ut, som en bil). Det visar sig nu att de bara var "några år efter" i pekskärm och pekreglage-hysterin. (Jo, min lilla pekplatta vid växelreglaget är bra och den vill jag ha.) En fyrkantig ratt kunde möjligen ge bättre sikt till instrument framför ratten, men där finns ju inget att titta på (vad jag kan förstå). |
|
|
Jag anser att du har väldigt fel och en oerhört konservativ åsikt kring ratten på ex vis IX. Jag kan erkänna att jag kände ungefär likadant när jag januari 2021 beställde E-tron 55 och tog den "vanliga" ratten och inte den nertill "avskurna". Jag hade gjort detsamma redan 2016 var det nog när jag beställde en RS6 Avant. Nu fanns ju inget val av ratt på IX. Jag var något reserverad efter en provkörning av en för övrigt väl standardutrustad IX40 i februari 2022. När jag nu dock haft min IX40 i snart 1.500 mil och snart 9 månader så måste jag säga att den är oerhört funktionell. För övrigt är det en larvig kommentar som du ger att "Jag brukar backa, parkera och ta en hel del tvära svängar dagligen med min". Den behöver inte ens kommenteras!!! Kan du inte acceptera att andra har annorlunda åsikt än dig utan att du behöver kasta ur dig sånt? /Anders |
|
|
Jag har inga som helst problem med att acceptera att andra föredrar annat än vad jag gör. Det är snarare du som är fördömande, inte jag. Jag är inte på något sätt konservativ och älskar ny teknik, annars hade jag fortfarande kört en gammal bensinare... men att göra ratten kvadratisk är inte en funktionell sak, det är ENDAST design. Förresten, jag har flygcert. I flygplan passar en kvadratisk "ratt" bra av många anledningar, i en bil inte alls... Jag har inte heller problem med att flyga endast med "joystick" men hade inte gillat den i en bil heller. Konstigt att Audi erbjöds dig med riktig ratt. Det var just det jag frågade säljaren om när jag skulle välja en ny bil förra året, men på min fråga om man kan välja en riktig ratt, svarade han nej, så jag brydde mig inte att provköra den alls... Som jag sa, man kan säkert vänja sig vid den, men varför skulle jag göra det bara för att det är en nymodighet när jag kan välja annat??? Jag är vuxen, vissa saker kan jag bestämma utifrån erfarenhet och egen smak + tillgänglighet. Hade alla bilar haft kvadratisk ratt då hade det bara varit att gilla läget, men bara för att Audi och en del andra har valt det behöver jag väl inte välja det idag, eller hur...? För jag får väl tycka som jag vill, håller du inte med? Larvig eller inte, min kommentar var till "ska man sladda och så är det väl bättre med rund ratt", och inte direkt till dig. Om mina exempel är larviga för dig det får du stå för själv. För mig är det den dagliga verkligheten. Men det är långt kvar innan den här nya BMW:n blir beställningsbar, vi får se hur ratten är då. I vilket fall som helst, ratten är bara en detalj. Bilen tilltalar mig inte alls på någon punkt så som den ser ut idag. |
|
|
Svårt med ironi i text jag blinkar såklart oftast men det var en blinkning till fördomen att BMW ägare inte använder blinkers. Att det ska vara en spak är dock inte självklart, men man är ju van vid det, praktiskt att hålla ut fingret som krokar tag i den när man svänger ;) |
|
|
Appropå blinkers (som jag också använder genomgående - OK min fru har kommit på mig med att missa en gång); Två mig närstående Audi-förare är mycket (för att inte säga helt) sparsamma med att använda blinkers. När jag påtalade detta för den ena, svarade han med "det var ju ingen bakom"... kommentarer överflödiga. |
|
| Ja det tyder ju på att blinkersanvändning är en medveten handling hos vissa och föregås av tankeverksamhet. För mig går det automatiskt. Ska jag svänga så blinkar jag före. Att inte göra det skulle vara jobbigare för då måste jag ta beslut att inte blinka. :) | |
|
Följdfrågan blir då: Hur har BMW tänkt i denna "vision" att aktivering av körriktningsvisare skall ske? Är det mha den "multifunktionella körriktningsanordningen"? |
|
|
BMW tänkte som Tesla...? En knapp funkar också i vissa situationer, dock är det svårare att hantera i andra. Med spaken är det bara att knuffa till med ett finger och behöver inte leta. Med en knapp på ratten måste man hitta rätt först. Knappen är inte heller lika lätt att hantera medan man svänger om man inte bara svänger lite och inte behöver korsa händerna, till exempel när man svänger höger sen direkt vänster, eller tvärt om. ...men kanske den nya BMW:n kommer att fungera med tankestyrning, eller ögonrörelser. Det hade jag gillat... eller inte... kan inte bestämma mig. Med navigeringen aktiverad skulle dock teoretisk gå att automatisera, precis som när man använder PAP och låter bilen parkera, den sätter igång själv och blinkar, även utan att man rör vid spaken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.