AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
779

Xenon glappar

cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Hej Bytte till ny xexon lampa (1140KR). När jag sätter på lyset så fungerar den utmärkt. Efter jag har varit ute och rullat ca 30-40 min så släcks den ned. Jag testade genom att ha bilen påslagen och stängde av lyset sedan direkt sätta på på den. Då lyser det igen. Någon som varit med om liknande ?
Bilen är en 750ia 95:a.

ClG
el
174
elite
745i E65 -03
Jajamen, jag hade samma symptom, det blev värre och värre med tiden också, så till slut lyste det bara någon sekund, för att sedan slockna. Det är Xenondrivenheten som spökar, och den måste bytas till en ganska dyr kostnad (3000-4000kr).

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er....
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Oj,Oj curt låter inte kul.
Läste att xenonlampan behöver 25.000 volt vid uppstartandet, men drar bara ca 34 volt i drift sedan.
Du kanske kan mäta upp drivenheten, och på så vis bli lite klokare.

M.v.H JAWEN
cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
När ni skriver xenondrivenheten menar ni då den som hänger under snett till vänster i strålkastarehållaren. Tror nog att den kan öppnas. Sedan kan man ju kolla lite på kalllödningar osv. Det verkar vara det utefter er beskrivning att det bara blir värre och värre. Återkommer om det går att öppna samt om det hittas något fel.

ClG
el
174
elite
745i E65 -03
Att orginalmonterad Xenondrivenhet går sönder är väldigt vanligt, särskilt på 7-serien E38 95-98. Konstruktionsfel som gör att den inte håller som den skall enligt flera verkstäder. Går antagligen inte att reparera, men om du lyckas blir nog många glada.

Utbytesenhet är enligt uppgift inte behäftad med samma konstruktionsfel, och bör därför hålla betydligt längre.

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er....
Hej curt!
Vet att vissa xenon har ett inbyggt skydd för överhettning.När bilen står stilla en längre stund utan att den får kylning från fartvinden så släcks dom ned.Vet ej med säkerhet att det är så på din bil,
bara ett tips på vägen.Behöver inte vara drivenheten
men troligtvis?????????
cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Hej igen Undrar om någon har en trasig/utbytt drivenhet som jag kan börja "labba" med. Av erfarenhet brukar det vara en tyristor eller kallödning som orsakar detta. Har initialt ingen lust att börja peta i min egen. Så har någon en som ligger och skräpar tar jag gärna den och om jag hittar något fel som är enkelt att avhjälpa så rapporterar jag detta till allas godo här på forumet

ClG
PeBe
På min 740ia 95 är det litet glapp/kontaktproblem i själva kontakten till lampan, med kontaktspray går det bättre
Mitt lampbyte kostade 800:- Inköpt hos Mercedes(samma lampa!)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.