AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.319

530d -06 långmilad

to
7
tobyk
BMW 530D LIM E60 2006
BMW 320 E46 (projektbil)
Tja, helt ny gällande bmw och på detta forum så ber om ursäkt om denna lagts fe, men ska åka å kika på en 530d från 2006 imorgon. Den har dock gått rätt långt, 31208mil.
Jag blir otroligt förvirrad gällande dessa swirl flaps, finns dom på denna modell? Går det att se om det är bytt utan att montera ner allt direkt?

Hör att m57 motorn är "skottsäker" och läst runt lite här på forumet, men känns som alla säger olika(?) vad är rätt och fel?

Sen om ni har fler köptips till en eventuellt ny bmw förare är jag otroligt tacksam!

Mvh Toby

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej och välkommen

Jag har haft två 530d - en gick 39000 innan försäljning och den andra 35000. Den förra var en kanonbra bil. Är service gjord ordentligt skall milen inte vara ngn fara. Jag tror alla är överens om att M57 är mycket bra.

Är det en kombi så fråga om kabelstammen till bakluckan är bytt; är det en X-drive känn noga på den, den kan få problem; har du panoramalucka kolla att dräneingen inte är igensatt. I övrigt slitagedelar. Jag har aldrig brytt mig om swirlflaps på ngn av mina dieslar...
to
7
tobyk
BMW 530D LIM E60 2006
BMW 320 E46 (projektbil)
Hej och tack!

Skönt å höra att det är en kanonbil trots höga mil!
Hört att m57 motorn är riktigt bra, så därför jag överväger denna trots milen, det är en sedan och bakhjulsdriven så behöver nog mest tänka på hur drivaxlarna bak låter då eller?
Ingen taklucka eller så heller.

Men hört något mer om dräneringshålen fram, vart exakt är det dom brukar klägga igen? :)

to
7
tobyk
BMW 530D LIM E60 2006
BMW 320 E46 (projektbil)
Vart å kollat på bilen idag, växlade fint och gick bra i olika hastigheter, fin invändigt och bra bruksskick för 31k mil.

Dock märkte jag att i högre hastigheter så vibrerade det vid inbromsning både i ratten och över lag. Misstänker bromsskivor och belägg, men kan det vara något annat med?

Mvh

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Att det är en kanonbil måste du själv avgöra på plats, men förutsättningarna finns då du har valt bort den mesta utrustning som kan ge problem. Vibrationer sitter oftast i länkarmarna och dess bussningar. Jag har inte haft en begagnad BMW som inte behövt byta dessa på. Kan också vara bromsskivor eller bromsok som kärvar. Inga stora saker, snabbt fixat. Som vanligt - kolla att allt fungerar, all el, kolla service etc

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.