|
|
|
|---|---|
|
Jag kör mest väldigt korta sträckor och laddar just därför ibland batteriet. Nu när jag skulle köra iväg så startar inte bilen. Tändning, lampor och allt funkar som vanligt men när man vrider om så händer inget alls, startmotorn hörs inte och det klickar inte ens. Det är helt ljudlöst. Så jag satte i laddaren, men samma sak händer. Kan man veta om det är batteriet som är sönder? Om laddaren sitter på så borde bilen starta även om batteriet är dåligt? Eller det kanske inte funkar så? Batteriet är från Biltema så det kanske inte är så bra. När jag satte i laddaren nu så lös den på nr 3, sen efter bara kanske en timme så var den redan uppe på 7 som betyder fulladdat. Så snabbt har det aldrig laddats tidigare, det ska ju ta ca en dag eller så. Så det känns konstigt. Nytt batteri kan man ju fixa själv, om det är det som är problemet. BMW 318i -03 | |
|
Du måste felsöka! Första steget är att MÄTA vilken vilospänning det är på batteriet minst en timme (helst mer) efter du haft laddning eller effektuttag ur batteriet. Ett fullt friskt batteri bör ligga på 12,7V eller mer. Allt under 12,4V är att betrakta som urladdat och då har spänningen även sjunkit så lågt att batteriet börjar förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna. För att få ännu mer kött på benen bör du låta göra ett konditionstest på batteriet - det görs med speciella mätinstrument och tar en minut att göra. Sådana instrument har de flesta verkstäder. Sedan får du gå vidare utifrån mätresultaten... Ett alternativ är att startmotorn är defekt! Knacka på den med ett träkvastskaft (EJ elektriskt ledande material då det är lätt att komma åt öppna elanslutningar = kortslutning = dyyyyyrt! (som Bosse Bildoktor skulle säga) samtidigt som du försöker starta. Hoppar den igång då, har du troligen hittat felkällan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ... och svaret på frågan är: Nej en batteriladdare har inte ström nog för att starta motorn. | |
|
Jag kan ju prova att mäta spänningen. Om det är lägre än 12,4V så är det väl bara att köpa ett nytt batteri. Hoppas att det är batteriet som är problemet. Tack för era svar! |
|
|
Låg spänning behöver inte per automatik innebära att batteriet är dåligt, bara dåligt laddat.... Men börja felsökningen där! Se också till att du mäter på rätt sätt för att få korrekta mätvärden! Bilen MÅSTE vara i sleep-mode och batteriet MÅSTE ha vilat minst en timme efter senaste laddningen/körningen/effektuttaget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hittar inte min multimeter nu. Men har laddat batteriet hela natten nu, men fortfarande samma resultat. Får se om jag hittar en multimeter. Men det är väl bara att mäta direkt på polerna? Och det är väl likström. | |
|
Ja, man mäter direkt på polerna och det är likström i ett batteri... Att mäta är att veta - utan rätt verktyg står du dig slätt i felsökningen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Låter som en cell i batteriet har slutat att fungera. Inte helt ovanligt på biltemas batterier. Om du har startkablar så kan du ju testa att koppla dem till ditt batteri och se om du kan starta med hjälp av en annan bils batteri. | |
|
Det är 13V på batteriet. Först var det 12,8 sen 12,9 och nu 13V hela tiden. Men det kan alltså ändå vara så att batteriet behöver bytas, säger ni. En vän har batteristartare som vi kan testa imorgon. Men vad betyder det om den startar då eller inte? Om den startar så är batteriet dåligt? Min känsla är att köpa ett nytt batteri och om det fortfarande inte funkar så måste den väl bärgas till en verkstad… |
|
|
13,0V vilospänning (mätt minst en timme efter laddning!?) tyder på fulladdat batteri. Troligen inte kortis i en cell, för då hade spänningen kanske legat runt 11V eller så med bortfall från en cell... Troligen friskt batteri men det vet du inte förrän du gjort konditionstest på det. Du får helt enkelt felsöka systematiskt! Som jag ser det är det två huvudspår som är mest sannolika: 1. Strömförsörjning. 2. Startmotor Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bara en tanke: har en -03 (gissar manuell?) startkrav på att kopplingspedalen är ordentligt nedtryckt? Kanske kan vara problem med den brytaren? (Eller skulle den meddela i display att du måste trampa ned kopplingen?) |
|
|
Ja, det var flera timmar efter laddningen som jag mätte. Så nu tänker jag mer kanske att det är startmotorn. För instrument, strålkastare och allt lyser som vanligt. Så kanske se om man kan ta den till en verkstad på något sätt. Kopplingen har ingen påverkan, behöver inte röra nåt för att starta bilen i vanliga fall. |
|
| Kan en OBD-läsare se vad felet är? Räcker det att tändningen är på för att den ska kunna läsa av felkoder? Jag kan ju inte starta motorn… | |
|
En felkodsläsare kan ge ledtrådar till vissa fel, men långt ifrån alla... Så man måste ha en systematik i sin felsökning och förståelse för vad det är man gör och hur systemet fungerar i bilen. Det är väl här problemet uppstår i många fall hos en del mekaniker (och amatörer) som pluggar in en felkodsläsare och inte får upp några felkoder - då förstår de inte vad som kan vara fel. :/ Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mät medan ni provar att starta/vrida på nyckeln, för att se min-spänningen. Kan vara så att det dyker så fort det belastas. Obs sitter batteriet i motorrummet så se upp för roterande delar. Ha skyddsglasögon på då ventilreglerade blybatterier kan bete sig konstigt när de är dåliga. Har bilen någon säkerhetsutlösning? (kan ske vid krock) för att åtskilja kraft till stora strömförbrukare. Lampor etc går separat har jag för mig för varningsfunktioner. Mvh Thomas |
|
| Gör för allt i världen inte det enklaste att utesluta en felkälla, genom att försöka starta bilen med hjälp av startkablar från en annan bil. | |
| Testa putta bilen med tändningen på kasta in 2an av startar den då är det troligtvis startmotorn | |
|
Om någon skulle vara intresserad så kan jag nu berätta vad som var fel. Det var inget fel på bilen alls... det var nyckeln som var sönder. Vi bogserade bilen till BMW och de ringde sen och ville ha extranyckeln om det fanns. Kom dit med nyckeln och den funkar tydligen. Det är ju nån kod eller vad det är i nyckeln som talar om att bilen får startas. Så får beställa ny nyckel och köra med reservnyckeln under tiden. Så nu vet man det, prova alltid med annan nyckel om bilen inte startar :) |
|
|
”Om någon skulle vara intresserad…”? Självklart! Det är ju toppen att du återkopplar! Tänk om alla hade gjort det! Det är ju själva poängen med sådana här fora, att bredda kunnandet. Tack för att du meddelade denna oväntade upplösning! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.