|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! När man öppnar höger bakdörr tänds inte innerbelysningen såsom den gör när man öppnar en annan dörr. Dock verkar dörrkontakten som sitter i låskistan fungera för jag har provat att koppla in den till vänster bakdörr och där fungerade den. Så vad är nästa steg i felsökningen tro? Går dörrkontakterna på can-buss? Nån som har koll på detta? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Gissningsvis är det snarlikt på de flesta E46-modeller, så jag valde en vanilj E46 320i M54 Sedan 2003. Nehidu, CAN-bussen hade inte hunnit så långt ännu vid den tiden - så var glad för det :-) Det verkar sitta en Hall-effekt sensor inne i vänster bakdörr och höger bakdörr (inuti den där "låselektromekanikmodulen"). Och det verkar som att en signal skickas tillbaka till GM (General Module) styrenheten. Ser ut att vara en 8-pin kontakt kopplad till denna "låselektromekanikmodulen". Pinne 4 är jord (brun kabel) Pinne 8 är signal (brun/grå för VB, brun/vit för HB) Signalen från Hall-effekt sensorn går som sagt till GM styrenheten (in i den där stora 54-pin kontakten): Pinne 24 (fortfarande brun/grå) är signalen från VB. Pinne 23 (fortfarande brun/vit) är signalen från HB. --- Steg 1 --- Jag skulle försöka hålla det enkelt och först verifiera att pinne 8 (brun kabel) i HB kablage är en good known ground, dvs att du har en god jord där (koppla ena änden av en testlampa till +12V och sätt spetsen av testlampan mot pinne 8 - lyser det med normal styrka så har du acceptabel jord för just denna applikation). Gör såklart alla rutinmässiga visuella inspektioner såsom letande efter green goblins, böjda pinnar, trasiga pinnar, ärgade kablar, dålig kontakt då något tryckt upp en testlampas spets alltför hårt upp bland kontaktbladen etc etc etc - the usual suspects alltså. --- Steg 2 --- Sen kan man fortsätta med en enklare övning/verifiering (utifall det skulle vara så simpelt som ett kabelbrott). Steg 2A Börja på VB då denna är en good known. Koppla ur 8-pin kontakten. Mät nu kontinuitet mellan pin 24 på GM och pin 8 på kablagets kontakt (i båda ändar är kabeln brun/grå) - du ska ha kontinuitet här emellan. Steg 2B Gör nu exakt likadant på HB. --- Steg 3 --- Därefter så skulle jag helt enkelt backproba signalen på en good known, dvs VB. Kort och gott, backproba pinne 8 på VB med allt inkopplat och mäta spänningen på denna pinne och se vad den är vid olika scenarios. Detta får bli en baseline, dvs nu vet du hur en good known ska se ut. Nu gör du likadant på HB och se vad du ser (beroende på vilka värden man ser här så felsöker man vidare i olika riktningar). Finns väl egentligen två huvudmisstänkta : kabelbrott eller intern defekt i GM (då du redan verifierat att själva "låselektromekanikmodulen" verkar vara hel då HB "låselektromekanikmodul" fungerar alldeles utmärkt när den sitter i VB). |
|
Jag tackar och bockar! Det var precis den info jag behövde för att komma vidare. Du valde till och med rätt bil. Det visade sig att signalkabeln från låskistan var förväxlad med en kabel som går upp i rutkarmen (sensor för elhiss max uppe?) De var växlade i kontaktstycket vid B-stolpen. Jag monterade in elhissar bak i bilen för nästan 7 år sen så med all säkerhet har jag mig själv att skylla för växlingen. Jag kan dock inte klandra mitt gamla jag alltför mycket då kabelfärgerna var högst förvillande, hade aldrig kommit på tanken att växla de kablarna om du inte pekat ut Brun/vit kabel på pinne 23 och pip-mätt först. Exempelvis var signalkablarna brun/grå både i vä och hö bakdörr, först i höger B-stolpes kontaktstycke blev kabeln brun/vit som då går till pinne 23 i GM. Sen som lök på laxen är rutramkabeln brun/grå från B-stolpe till GM. Så jag har full förståelse för att jag råkat feppla till det. Det bästa är att det tog 7 år att uppmärksamma att innerbelysningen inte tändes av höger bakdörr, och då var det inte ens jag som upptäckte det :) Tyvärr löste det inte mitt andra problem som jag hade hoppats. Displayen i instrumentet som visar bla mätarställning tänds upp så fort någon dörr öppnas och är tänd någon minut efteråt. Provade nu med några andra instrument där den inte gör det, men just det instrumentet jag vill köra med bråkar såklart. Har du koll på vad som är fel när displayen beter sig på det viset? Kanske ska tillägga att instrumenten som felaktigt tänder displayen är två st M3-instrument med km-visning. De instrument som inte tänder upp displayen felaktigt är två st vanliga 320i och ett M3-instrument med miles-visning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.