AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.263

2011 F11 535d dränerar batteri

IR
74
IR655
2015 F11 530dx GDM Tune 331hk/675nm
Hej hej!

Håller på hjälper en farbror med sin bil som började med enkel felsökning av kupefläkt som lagt av till att bilen nu konstant slukar batteriet.

Började med att han trodde kupefläkten var okej då den gick ur bilen när man matade 12v till den. Visade sig att kupefläktens kol va slut och i installerad läge gick den ändå inte samt att en 40A säkring bakom säkringspanelen smält. Nu pratar jag om en outbytbar säkring som sitter "inne" i säkringspanelen bakom handsfacket.

Han reparerade denna säkring genom att löda tillbaka "bryggan" med lämplig material samt beställde ny fläkt. Allt fungerar fint med fläkten och i samma veva kommer nya felet.

Surrande ljud från EPS'n (servomotorn) och bilens batteri dör även med tändning av. Om han rycker matarkablarna till servomotorn tystnar den och bilen tar laddning med en 5a ctek laddare.

Jag har kopplat upp mig via teamviewer och kollat felkoder. Det enda som ligger i felkoderna är följande:

VDM samt dämpare i alla 4 hörn, Aktiva dämparna som han inte har längre då dessa byttes ut till vanliga dämpare flera år sedan (kommer kodas bort)
243200, 243300 Glödrelät är dåligt (ryckt kontakten ikväll till den för att se om den orsakar något)
930760 Output, terminal 15N, short to positive (icke aktiv fel, kommer dock tillbaka som icke aktiv även efter man raderat koderna)
CD0429, CD042B, ZGM flexray line fault on patch 5 och 6. (inte säker om dessa har med dämparna att göra då de kommer tillbaka direkt)

EPS modulen lyser grönt i ISTA och inga felkoder hittas för den.

Nytt batteri installerad igår samt kodad till bilen.

Ska vi byta säkringspanelen som han meckat och lagat i första början eller har någon nån annan tips på var man kan kolla?

tacksam för svar!
Be
9
Bergengren
535dXA Touring -13
118dA -13
Hej! Fått någon lösning än?

930760 Output, terminal 15N, short to positive - en snabb googling på den säger mig att den berättar ditt problem.

Länk

Vad jag förstått berättar denna för styrenheter mm. att nu ska de vara igång. Felkoden säger att den är kortsluten till plus. När tändningen är till sätts denna till 12V av den modul som skickar iväg den (CAS?), och anslutna förbrukare fattar att nu ska de vara aktiva. När tändningen slås ifrån /sömnläge går in skall den också slås från, men om där är en kortslutning till 12V plus så kommer alla anslutna moduler på denna fortsätta vara igång, och då är det inte så konstigt att batteriet dör snabbt. Därav också att det är intermittent, den mäter att det blir 12V när det ska vara det samt när det inte ska vara det och koden nu säger att det är 12V när det inte ska vara det.

Kortslutningen kan vara ett kärvande relä eller en bränd halvledarutgång som gör att den fastnar till. Var? Ingen aning... Man får väl kolla upp vilka moduler som får denna terminal, och så kan man väl mäta om man har 12v där även när bilen ska vara av. Sedan kan man ju koppla bort en modul åt gången tills den blir strömlös, alternativt skilja på utgången från förbrukarna, vilket håll får man spänning när bilen ska vara av? Kan vara en skavd kabel, dålig kontakt, fukt/korrosion, fel i styrenhet osv... Sen osäker, men 15N kan nog också skapas av flera olika styrenheter/reläer, så kolla om det finns "flera" 15N-kretsar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.