AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.292

Dieselvärmaren startar inte F11-14

To
13
Toeng00
BMW 525 M-sport-05
BMW 116 i -07
Min dieselvärmare vill inte starta. fjärren verkar funka för både den fasta grön lampan och blinkande startlampan fungerar som vanligt men värmaren är död.
För en tid sedan så fick jag meddelande om att batterinivån i bilen var för låg, vilket gjorde att värmaren inte vill starta då.
Trots att jag idag har full batterikapacitet så startar den inte.
Behöver man programmera in värmaren eller nåt efter att batteriet haft låg laddning?
Hej,

Det är nog som du skriver, att värmaren har spärrats.

Prova sökfunktionen [Sök inlägg] här ovan och skriv t ex "återställa NEAR värmare". Där finns en del. Jag har inte läst allt, men INPA och/eller Tool32 tycks behövas.

/Lennart
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Förhoppningsvis är det så men jag har samma problem med min. Inte en dieselvärmare men dock. Båda enheter, värmare och cirkulationspumpen fungerar. Men bara var för sig, inte ihop. Den verkstad som tittade på det då sa att man måste byta rubbet..... Det gjorde jag inte för jag kan inte riktigt acceptera att grejerna har funkat och faktiskt gör det fortfarande men inte tillsammans. Inget är bytt....

Niklas

Fransosen
Verkstäder gillar att byta. Hjälper det inte ena gången, så kanske nästa byte gör det... Och vem betalar för "Det är antagligen..."?

Vi får hoppas att OlaO snart firat jul färdigt! :)

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
God fortsättning!

Mycket vanligt förekommande att värmarna spärras. Detta händer efter ett antal misslyckade startförsök, tre har jag för mig, med för dåligt kräm i batteriet och/eller för låg bränslenivå. Då måste man låsa upp detta med dator. Tool32 som ingår i ett Inpa-kit Länk brukar jag använda för detta.

Varje höst brukar jag få frågan om parkeringsvärmare, det börjar i september från Kiruna och går sen söderut under hela vintern ;-)

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

To
13
Toeng00
BMW 525 M-sport-05
BMW 116 i -07
Men funkar Inpa på bilar efter 2013. Jag har 2014
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja fungerar mycket längre upp än man tror. Till F-serie finns mycket matnyttigt bl.a detta. Dock inte i samma utsträckning som till E-serie givetvis där det är nästintill 100%-igt.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

To
13
Toeng00
BMW 525 M-sport-05
BMW 116 i -07
Finns det något annat som funkar på nyare än -13
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Just -13 är ingen gräns mer än att den sista e90 kom då. Sen om det är en F 14 eller 15 eller 16 spelar ingen roll.
Men ber man lite snällt om en special-bundle så kan få med ett program som även täcker F/G/I på ett bättre sätt.

Lättast är att ringa så förklarar jag vilka options som finns. Det är en djungel detta.
Mitt nummer finns på hemsidan.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Toeng00, hur har det gått med detta?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Krånglar ni inte till det? Behöver man verkligen programvara för att låsa upp värmaren?

På min F34 fick jag instruktionen att plocka säkringen till värmaren i 10 sekunder för att låsa upp den efter för många startförsök. Då körde den uppenbarligen reset på koderna och fungerade efteråt. På 3-serien sitter säkringen under luckan vid höger stötdämpartorn. Minns inte vilket nummer nu men står i instruktionsboken.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
”In exceptional cases, the heater lock-out can be cancelled by disconnecting the power supply of the control unit (e.g. by removing the fuse F1, 20 A for at least 10 seconds). The fault must be eliminated beforehand. (See Section 5.3). The fuse must be pulled within 10 sec. after switching on the heater.”

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.