|
|
|
|---|---|
|
Imorse blinkade det gult varningsmeddelande att laddning (högspänningsbatteri) ej längre är möjligt. Testade och ladda och ingenting fungerade. Brukar annars blinka blått (laddar) vid ladduttaget på bilen. Blinkar inte ens rött. Helt dött. Körde runt lite och högspänningsbatteriet funkade som den ska, även elmotor. Precis som vanligt. Vad kan det vara? Kan det vara styrenheten eller nåt säkring som pajjat? Nån som råkat ut för likadant problem? Bilen har gått ca 13k mil. | |
| Bilen är en 2017 årsmodell | |
|
Det finns allt möjligt som kan vara fel. Steg ett är att analysera om det är ett tillfälligt eller mer allvarligt fel. Utgå först ifrån att det är tillfälligt och se att laddaren har mottagning till Wi-Fi eller internet. Att det inte var sjukt kallt (då kan olika fel ske), att inga säkringar gått, att lastbalanseringen fungerar bra. Testa sedan att köra med bilen och starta en laddning efter att bilen startats och körts en bit. Om allt är i sin ordning och det trots inte hjälper så kan det vara värt att inleda steg två och fokusera på bilen. |
|
|
Som sagt regerade bilen inte när laddaren anslöts. Om det varit laddningsfel borde det ha blinkats rött el likn. Nu lyste det ingenting. Gröna Power lampan i laddaren lyser, dvs den har strömförsörjning. Det blinkar ”laddning ej möjligt” i bilen så fort jag låser upp den. Vet nån vilken/vilka säkring/ar som går till laddning och så? Gick utmärkt att ladda upp högspänningsbatteriet när jag körde runt. Inga konstigheter. |
|
|
Minns att 230V-laddaren till vår 330e F30 kunde bråka ibland, men har aldrig fått upp ett meddelande om laddning ej möjlig vad jag kan minnas. Om det inte löser sig kan jag läsa/nolla felkoder om du är i närheten av centrala Sthlm. |
|
| Jag hade liknande fel på min gamla 330e (2016). Då var det ombordladdaren som var felet. BMW bytte den på garanti men bilen var bara lite över 3 år gammal då. | |
| Har du testat att koppla in den till något annat än klumpen med schukokontakt som följer med bilen? En sådan har gett sig för mig fick fixa en ny från BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.